Thursday, February 08, 2018

Islam Tiada Kasta, Ulama Tak Suci Seperti Paderi -Presiden PAS

hadi-awang


PETALING JAYA: PAS tidak berhasrat melaksanakan sistem kasta agama di negara ini kerana Islam melarang kasta yang menyaksikan golongan ulama tidak suci dan perlu bertaubat jika melakukan dosa.

Datuk Seri Abdul Hadi Awang dipetik portal rasmi PAS, Harakahdaily sebagai berkata, Islam sudah menghapuskan kasta, tidak seperti agama lain yang mengamalkan kasta dengan menganggap paderi suci.
Presiden PAS itu berkata, Islam menentang diktator dan teokrasi yang menjadikan agamawan sebagai pemimpin mutlak, tetapi agama itu mengawasi demokrasi.

“Demokrasi itu hak rakyat. Tapi rakyat jangan dibeli. Rakyat jangan dipengaruhi. Kalau majoriti rakyat yang jahil dipengaruhi, demokrasi dah jadi tak betul. Islam menguasai demokrasi,” katanya dipetik Harakahdaily.

Hadi turut menafikan beliau pernah mencadangkan penubuhan 2 Kabinet yang diasingkan kepada Islam dan bukan Islam, jika PAS berjaya menguasai Putrajaya.

Beliau berkata, apa yang dikatakannya ialah pembahagian tugas yang biasanya berlaku dalam kerajaan.

“Dua kabinet itu tak betul. Bukan 2 kabinet. Pembahagian tugas. Biasalah dalam kerajaan, ada menteri, timbalan menteri, perdana menteri, menteri tugas-tugas Khas.
“Ada menteri yang dia pantau kementerian-kementerian. Itu biasakan pembahagian? Bukan 2 kabinet, itu dia tak faham, tak faham ulasan saya, tak faham.”

Ahli Parlimen Marang itu berkata, Kabinet yang dimaksudkannya terdiri daripada mereka yang mengamalkan ideologi negara dan sebaliknya.

“Dalam negara moden hanya mereka yang menganut idealogi negara sahaja boleh jadi menteri Kabinet. Kalau Demokrat, semua Demokrat. Republikan, semua Republikan. Barisan Nasional, semua Barisan Nasional.
“Kalau kita kerajaan teknokrat, orang kanan yang lain boleh jadi menteri, dia ada kepakaran.
“Itu kena faham. Bukan makna 2 (Kabinet), itu tak, ulasan itu tak kena.”

Ahad lalu, ada portal berita melaporkan Hadi mencadangkan penubuhan 2 Kabinet, iaitu pemimpin Islam berperanan membuat keputusan mengenai dasar negara, manakala bukan Islam pula bertanggungjawab melaksanakan dasar kerajaan
(TKO)

Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini. -Pres..


E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

10 comments:

Anonymous said...

Dalam artikel ini Islam mengajar hidup kita tanpa kasta. Inilah apa setiap manusia mahukan

Tetapi PH pula menjiwai poltitik berkasta-kasta


http://www.pru14.tv/2017/10/05/demokrasi-ala-pakatan-lawan-youre-fired/

Demokrasi “Ala” Pakatan, You Lawan “You’re Fired”


Demokrsasi amat mudah diucapkan dan melabelkan sesebuah parti yang tidak mengamalkan demokrasi juga amat mudah. Begitulah yang dilakukan oleh pemimpin yang ada didalam Parti atau kumpulan Pakatan Harapan.

Kalau PPBM mengamalkan sikap sedemikian kita tidak menjadi kehairanan, ini adalah kerana Mahathir sebagai pengerusi PPBM semasa menjadi Perdana Menteri telah mengamalkan amalan tidak membenarkan sesiapa juga mengkritik apa yang dilakukannya.

Bersuara dizaman Mahathir seumpama menempah pintu jeriji besi atau terus dihilangkan dari jawatan yang disandang. Pada kebanyakan pemimpin hanya sebagai terkukur dan hanya berani mengiyakan sahaja cadangannya walaupun memberikan impak pada Negara.

Kini PKR juga mengikut langkah PPBM dan DAP , amalan memecat dan membuang keahlian parti kepada sesiapa yang bersuara menyatakan pandangan telah berlaku juga. PKR sebagai boneka DAP terus melaksanakan amalan DAP tanpa rasa bersalah terhadap penyokong Melayu didalam Pakatan.

Mana tidaknya jika mereka memahami konsep demokrasi itu sebenarnya sudah pastinya Pakatan Harapan menjadi kumpulan parti yang amat berguna dan tidak seperti sekarang . Kini Pakatan Harapan dianggap sampah yang langsung tidak boleh dikitar semula.

Perkataan sampah ini juga telah diucapkan oleh Mahathir sendiri susulan dari tindakan beberapa kumpulan dan pemimpin PPBM telah meninggalkan parti tersebut. Masalah dalaman yang sedang dihadapi adalah sama. Sampah dan Diktator.

Pemimpin sampah yang ada didalam Pakatan Harapan sekarang hanya pandai bermuka-muka dan tidak tahu menilai amalan demokrasi yang diamalkan untuk keseluruhan rakyat dalam Negara ini. Tetapi bagi Pakatan Harapan demokrasi atau kebebesan melakukan apa sahaja tanpa melanggar undang-undang Negara adalah dibenarkan.

Namun didalam Pakatan Harapan hanya pemimpin sahaja yang dibenarkan mengamalkan demokrasi sesama mereka dan amalan ini tersekat apabila ianya digunakan oleh penyokong mereka untuk memberikan pandangan dan menyatakan pendirian.

Bukan menjadi hak penyokong pakatan yang sewenangnya boleh menyuarakan pandangan. Kebebasan bersuara itu adalah hak pemimpin dan bukan hak bagi penyokong. Tindakan ini tidak ubah menganggap penyokong yang ada didalam Pakatan Harapan seumpama sampah yang hanyir dan tidak boleh digunakan.

Hak kebebasan bersuara dan menyatakan pandangan tidak wujud untuk kasta bawahan penyokong Pakatan Harapan. Dimata pemimpin pakatan Harapan penyokong hanya hamba atau balaci yang layaknya menurut kata sahaja dan bukan untuk membantah dan bersuara.

Semua sikap begini adalah bermula dari Anwar Ibrahim sendiri yang memimpin Pakatan Harapan dan tidak menilai pengorbanan penyokong mereka sendiri dan membiarkan mereka sebagai tunggul sahaja. Begitu juga dengan Azmin dan Guan Eng, ketiga pemimpin ini boleh dikatakan pemimpin yang diktator.

Pemimpin yang tidak mengamalkan amalan demokrasi dan menghormati hak-hak kebebasan bersuara yang diamalkan oleh Barisan Nasional terhadap rakyat Malaysia.


Anonymous said...

pulak dah..

Macam ini punya ulama pun ada.

PAS Kelantan tu apa?

HUTRAT. Hutang Sarat?

Anonymous said...

Kerusi ciput yakni 27 shaja diberi kepada PAN menyedihkan. Kerana politik kasta, PAN di buli lagi dan lagi dan lagi.

Jangan bicara Tentang Perjuangan Jika anda dibuli oleh rakan-rakan

https://www.bharian.com.my/berita/politik/2018/01/372682/pemuda-pan-kelantan-kecewa

Pemuda PAN Kelantan kecewa


KOTA BHARU: Pemuda Parti Amanah Negara (PAN) Kelantan kecewa kerana parti itu hanya diberikan 27 kerusi Parlimen di Semenanjung pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Ketuanya, Hazmi Hassan, berkata pengagihan kerusi itu tidak boleh dianggap sebagai satu berita yang memuaskan hati penyokong pakatan pembangkang khususnya PAN.

"Kami agak kecewa dengan bilangan kerusi yang diumumkan itu dan tidak dinafikan ada ahli yang tidak berpuas hati dengan keputusan itu.

"Bagaimanapun, kami kena menganggap itu adalah proses biasa dan hanya mampu letakkan senyuman bagi memastikan kemenangan," katanya ketika dihubungi, hari ini.

Semalam, konvensyen pembangkang mengumumkan pengagihan kerusi Parlimen di Semenanjung membabitkan 165 kerusi iaitu 52 kerusi untuk Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), PKR (51), DAP (35) dan PAN (27).

Anonymous said...

Anda dibuli dan mahu beserta Jemaah utnuk menangis. Sila jadi Ahli PAN.

Cry Cry..... PAN u win. kah kah kah

ted manoff said...

Sudahlah tuan ibnu hasyim.. Lagii ph diserang lagii byk sokongan rakyat..pas sudah tk releven lagii dlm arus politik negara..ph letak tunggul kayu pun rakyat pangkah..selamat jalan buat pas umno bn..🍬🍬

Anonymous said...

Apabila Hadi bersuara maka tersenyumlah Najib Lanun Bugis dan Bomoh Mah . Mereka tersenyum kerana alangkah indahnya hidup di bumi Malaysia bagaikan syurga.

Anonymous said...

Najib Panglima Bugis + Zahid Bangla + Datin Mah + Hadi maka terkenalah Malaysia sebagai negara rasuah di dunia.

Anonymous said...

Ted manoff ph fitnah pas menyebabkan ramai rakyat dah mula menyokong pas mcmana nak sokong ph masing2 igo buli membuli sesama komponen. Ph pandai2 jalanlah. Undi ph umpama beri kemenangan percuma pada umno bn sebab tertubuhnya ph adalah untuk menyerang pas sebagai perjuangan islam. Lagi ph serang pas lagi kuat sokongan pada pas terima kasih tad manoff kerana kamu membuka sapa sebenar dibelakang ph tak lain adalah bn

Anonymous said...

Najib tersenyum pasal kamu dan kerabat kamu akan bantu jawab untuk dia

Anonymous said...

Kamu sebenarnya org umno bn ni sebab apa yg kamu ulas msti kaitkan tghh dengan niat untuk nak hancurkan perjuangan islam. Moga kamu beroleh kebenaran dari allah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails