Friday, February 09, 2018

Penjagaan Anak Oleh Ibu Bukan Islam. -Presiden PAS



MASALAH ini telah menjadi perbincangan hangat di kalangan para ulama sejak zaman dahulu, kerana negara Islam sangat berpengalaman mentadbir masyarakat majmuk. Secara khusus apabila berlakunya perceraian dan masalah hadanah (penjagaan) oleh ibu yang bukan Islam.

Para ulama Mazhab Syafie dan Hanbali dengan tegas mengamalkan konsep berkebajikan dengan mewajibkan pihak Islam hendaklah diberi hak menjaga anak kerana melihat pengawasan Islam terhadap kepentingan anak adalah menyeluruh. 
Bukan sahaja dalam aspek agama dan menyusu anak secara zahirnya, bahkan juga dalam aspek pemakanan yang halal kerana semua makanan yang haram adalah mendatangkan mudarat kepada jasad, roh dan akal kanak-kanak yang dijaga, tanpa menafikan naluri kesayangan ibu terhadap anak secara zahirnya, tetapi tidak ada kawalan terhadap pemakanan yang halal, kerana agama lain tidak mengharamkannya. Di samping itu, aspek akhlak yang berbeza dalam menilai baik dan buruk secara fitrah juga diberi perhatian.

Islam juga memberi jaminan wajibnya ke atas anak menunaikan kewajipan terhadap ibu bapa yang tidak beragama Islam, walaupun anak itu tetap memilih agama Islam. Hukum ini dinyatakan oleh firman Allah:

وَوَصَّيْنَا الْإِنْسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْنًا عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ١٤ وَإِنْ جَاهَدَاكَ عَلَى أَنْ تُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا وَصَاحِبْهُمَا فِي الدُّنْيَا مَعْرُوفًا وَاتَّبِعْ سَبِيلَ مَنْ أَنَابَ إِلَيَّ ثُمَّ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ١٥ [لقمان: 14-15]
  • “Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kesusahan demi kesusahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku (Allah) dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). (14) Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan dengan-Ku sesuatu yang engkau - dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya, maka janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaulah dengan mereka (kedua ibu bapa yang tidak Islam itu) di dunia dengan cara yang baik dan turutlah jalan orang-orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan tauhid dan amal-amal yang soleh). Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan. (15)” (Surah Luqman: 14-15)
Mengikut pembacaan saya, ayat yang disebut secara nas seperti ini tidak ada dalam kitab suci agama yang lain daripada Islam. Oleh itu, tidak boleh ada kebimbangan oleh kalangan bukan Islam terputusnya hubungan keluarga dengan sebab menganut Islam.

Adapun Mazhab Hanafi dan Maliki mengizinkan ibu bukan Islam menjaga anak, tetapi dengan syarat jaminan yang sebenar dapat memelihara kesucian akhlak dan fitrah anaknya serta tidak juga memberi makanan yang haram seperti daging babi, meminum arak dan sebagainya.

Pandangan ini berdasarkan kepada negara dan masyarakat yang dilaksanakan Islam sepenuhnya sehingga dapat mengawasi anak tersebut dengan menjaga sensitiviti bapa dan masyarakat yang menganut Islam. Masalahnya, adakah aspek ini dapat dijaga dalam masyarakat yang telah meletakkan Islam tidak ada pengawasannya yang sempurna?

Sepatutnya badan kehakiman yang membuat keputusan hendaklah mengambil kira kedudukan agama Islam yang menjadi agama Persekutuan, serta bidang kuasa negeri terhadap urusan agama Islam dan peranan Raja-raja yang menjadi Ketua Agama Islam yang menjadi komponen penting dalam negara kita dengan nasihat para Mufti atau Majlis Fatwa masing-masing. Pada masa yang sama, hendaklah menjaga batas hak agama lain yang mensyaratkan menjaga batas keharmonian masyarakat majmuk.

Kerajaan juga hendaklah berani dan tegas terhadap kalangan yang lebih menjaga kepentingan politik perkauman dan fanatik agamanya untuk pilihan raya tanpa mengambil kira aspek yang lain, sehingga melampau apabila mencabar Ketua Polis Negara yang tidak bertanding dalam pilihan raya, tetapi menunaikan kewajipan menjaga keharmonian. Kalangan yang mencabar juga tanpa peduli kepada kebijaksanaan secara ilmu kemanusiaan dan undang-undang yang menghormati semua pihak.

“Sejahtera Bersama Islam”
ABDUL HADI AWANG
Presiden PAS 
 Bertarikh: 20 Jamadil Awal 1439 / 6 Februari 2018 - HARAKAHDAILY 6/2/2018

Lihat sebelum ini...
E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini. -Pres..

E-Buku IH-118: Siri Politik Islam Masakini -Presiden PAS

22 comments:

Anonymous said...

Dalam kita mahu memelihara Islam. PAN menjulang hak atheist

https://www.google.com/amp/s/www.ismaweb.net/2017/11/29/apa-sudah-jadi-dengan-hanipa-maidin-pemimpin-parti-pan/amp/

Apa sudah jadi dengan Hanipa Maidin pemimpin parti PAN’

BANGI, 10 Rabiulawal 1439H, Rabu – “Apa yang sudah terjadi kepada Hanipa Maidin? Ke mana perginya Hanipa Maidin yang dulu?”

Demikian persoalan dilontarkan Pengarah Institut Kajian Analisis Politik Malaysia (MAPAN) Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Kamarul Zaman Yusoff, berikutan kontroversi pemimpin parti PAN yang juga Ahli Parlimen Sepang itu berhubung isu membela ateisme.

Beliau turut berasa hairan dengan pendirian Hanipa sebelum ini, terutama ketika berada di dalam PAS, yang begitu lantang memperjuangkan hukuman bunuh ke atas umat Islam yang murtad.

Bagi, Dr Kamarul, Hanipa kini bukan sahaja tidak lagi berani memperkatakan mengenai kemurtadan anak muda Melayu atau penyebaran ateisme di kalangan mereka, malah mengatakan ateisme dilindungi oleh prinsip kebebasan beragama di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Hujah bahawa ateisme dilindungi Perlembagaan Malaysia adalah menyimpang daripada fakta sebenar kerana Mahkamah Persekutuan di dalam beberapa keputusannya jelas tidak berpendapat demikian, katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

“Saya sebenarnya sangat hairan bagaimana seorang peguam berpengalaman seperti Hanipa Maidin, yang sebelum menyertai PAN dahulu selalunya akan mengalaskan pendapat perundangan beliau dengan bukti perundangan, gagal untuk melakukan perkara sama di dalam isu ini.

“Beliau bukan setakat gagal menjelaskan kenapa, menurut beliau, pandangan “ateisme bukan satu agama” adalah asing kepada idea perlindungan keperlembagaan, malah gagal menjelaskan kenapa ia adalah asing dengan konsep kebebasan beragama yang terkandung di dalam al-Qur’an.

Anonymous said...

KEPUTUSAN MEMURTADKAN KANAK-KANAK ISLAM ADALAH PERMULAAN PENGHINAAN KE ATAS AGAMA ISLAM DAN UMAT ISLAM BUKAN YANG TERAKHIR DAN SEJARAH AKAN BERULANG JIKA KITA UMAT ISLAM TIDAK PEDULI.

Hanya orang cerdik sahaja yang berjaya melihat parti kafir harbi roket melakukan pecah dan perintah (divide and rule) parti-parti liberal dalam Pakatan Wayang.

Kita melihat pemimpin-pemimpin parti kafir harbi roket berjaya melaga-lagakan dan melemahkan pemimpin-pemimpin Melayu sekular liberal yang tidak cerdik supaya mereka tidak mampu mencabar ketuanan parti kafir harbi roket. Dan akhirnya, semua pemimpin Melayu sekular liberal yang tidak cerdik akan menjadi khadam yang tunduk dan patuh pada ketuanan parti kafir harbi roket.

Setiap kali sifu banglo terlajak diskaun dan tuang punahsihat roket memberi arahan kepada khadam-khadam mereka, khadam-khadam tersebut hanya mampu menjawab " Yes boss!". AMAT MEMALUKAN SEORANG PEMIMPIN YANG BERAGAMA ISLAM TUNDUK DAN PATUH PADA PERINTAH KAFIR HARBI YANG MEMUSUHI AGAMA ISLAM DAN UMAT ISLAM.

Maka kita tidak akan terkejut jika parti kafir harbi roket akan memerintah negara kita melalui boneka-boneka parti kafir harbi roket. Akibatnya agama Islam dan umat Islam akan ditindas oleh parti kafir harbi roket melalui boneka-boneka sekular liberal ternakan roket. Dan kes memurtadkan kanak-kanak Islam hanyalah permulaan sahaja bukan yang terakhir.

Wahai umat Islam, marilah kita semua menyokong dan mengundi parti Islam PAS pimpinan ulama Islam dalam PRU 14 untuk membela agama Islam dan hak umat Islam.

Anonymous said...

SIAPA CERDIK SIAPA BODO?

Di antara kak jah liberal, MahaFiraun, Mike Selfie Amoi dan sifu banglo terlajak diskaun, siapakah yang bodo dan siapa yang cerdik? Siapa menggunakan siapa sekarang untuk berkuasa?

Biasalah yang bodo akan menjadi makanan yang cerdik. Bila kerusi disamun oleh geng sendiri, pemimpin-pemimpin kuali hanya mampu menangis macam bayi lapar susu seolah-olah parti kuali telah mati dan kerusi-kerusi kuali sedang difaraid di antara kak jah liberal, liberal, MahaFiraun dan sifu banglo terlajak diskaun. Innalillahi ......

Belum perintah negara ini, puak sekular liberal dan kafir harbi ini sudah bergaduh tentang kerusi dan jawatan PM dll dan menindas antara satu sama lain sedangkan puak-puak ini belum lagi memenangi PRU 14. Dan yang paling beruntung ialah parti kafir HARBI roket yang mendapat kerusi terbanyak dalam faraid kerusi. Nampaknya semua parti pimpinan Melayu sekular liberal tunduk dan patuh pada sifu kafir HARBI banglo terlajak diskaun. Pakatan Mat Jenin !

Bahkan parti kafir harbi roket sendiri pun terlibat dalam 66 skandal. Baru perintah PP pun, rejim roket sudah pandai mencipta banjir kilat dan tanah runtuh yang membunuh rakyat dan pelbagai skandal rasuah dll dan merobohkan berpuluh kampung Melayu Islam dll yang amat merugikan rakyat dan negara. KERTAS kerja sahaja berharga RM300 juta ! Kertas apa berharga RM300 juta? Kertas tandas?

Jika parti sekular liberal dan parti kafir harbi menang, habis rosak dan punah ranah negara ini kerana mereka terlalu mementingkan diri sendiri sahaja! Lihat sajalah nasib umat Islam di Singapork yang sentiasa ditindas oleh rejim kafir.

Jika anda menyokong dan mengundi parti sekular liberal dan parti kafir harbi, kesan buruknya akan menimpa anda dan keluarga anda. Agama Islam dan umat Islam akan ditindas dan lebih ramai umat Islam akan dimurtadkan dengan menggunakan kuasa mahkamah sivil. Tidakkah anda merasa terhina apabila mahkamah sivil telah membuat keputusan memurtad kanak-kanak Islam sedangkan mahkamah Syariah telah membuat keputusan mengiktiraf agama Islam kanak-kanak tersebut?

Oleh sebab itu, kita menyeru semua umat Islam menyokong dan mengundi parti Islam PAS pimpinan ulama Islam dalam PRU14 untuk membela agama Islam dan hak umat Islam.

ted manoff said...

Sudahlah tuan ibnu..hari jumaat pun nk mereka2 fitnah..haji hadii patut sedar yg umno hanya nk pergunakn pas utk terus terajui negara..khabar terbaru kata anak menantu hadii dpt projek terus dari najib..sebagaii balasan hadii diminta letak calon disemua keruri yg PH tandingi..3 penjuru beri kelebihan pada bn..insaflh tuan ibnu..😖😪😓

Anonymous said...

lucutkan gelaran yang di beri pada hakim-hakim... !!

Anonymous said...

HUJAH YANG LEBIH BAIK DAN SISTEMATIK BERBANDING ULAR MAK HARAM JADAH


http://www.themalaymailonline.com/projekmmo/pendapat/article/pendirian-rasmi-kes-indira-ghandi-mohamad-sabu#j6C08H50ei01ThAS.97

Anonymous said...

Hujjah Malay Mail. Pakaila Hujjah islam sikit

Anonymous said...

https://www.msn.com/en-my/news/national/kes-indira-mufti-perak-pahang-bantah-keputusan-mahkamah/ar-BBIoZd4?li=BBuW5jp


Kes Indira: Mufti Perak, Pahang bantah keputusan mahkamah

PETALING JAYA: Mufti Perak dan Pahang membantah keputusan Mahkamah Persekutuan mengetepikan penukaran agama sebelah pihak membabitkan 3 anak seorang guru tadika, M Indira Gandhi oleh bekas suaminya yang memeluk Islam.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, hukum syarak menyatakan jika salah seorang ibu atau bapa beragama Islam, maka anaknya juga seorang Islam.

“Kalau isteri itu Islam, suami tak Islam, maka dapat kepada isteri. Kalau isteri tak Islam, suami Islam, dapat kepada suami. Itu sudah hukum syarak dan dalam agama kita ini, agama (Islam) yang dipakai ialah agama Islam dan Perlembagaan.

“Jadi, sepatutnya dia (Mahkamah Persekutuan) tak boleh ubah,” katanya ketika dihubungi FMT hari ini.

Mahkamah Persekutuan hari ini memutuskan penukaran agama anak di bawah umur kepada Islam perlu mendapat persetujuan kedua-dua ibu bapa.

Dalam penghakiman bersejarah itu, Mahkamah Persekutuan turut memutuskan mahkamah sivil mempunyai bidang kuasa untuk mendengar kes penukaran agama anak oleh sebelah pihak.

Keputusan hari ini mengakhiri pertikaian 9 tahun mengenai hak penjagaan anak antara agama, susulan tindakan bekas suami Indira yang memeluk Islam, Muhammad Riduan Abdullah menukar agama 3 anaknya tanpa pengetahuan ibu mereka pada 2009.

Harussani berkata, 3 anak Indira sepatutnya mengikut agama bapanya, kecuali mereka sudah akil baligh (12-15 tahun bagi lelaki dan 9-12 tahun bagi perempuan) yang membolehkan mereka memilih agama sendiri.

Tiga anak Indira itu berusia 11 bulan, 11 tahun dan 12 tahun ketika mereka diculik Riduan pada 2009. Kini, anak sulung Indira, Tevi Darsiny berusia 21 tahun dan anak lelakinya, Karan Dinish berusia 20 tahun, sementara anak perempuan bongsunya berusia 10 tahun.

Harussani berkata, mahkamah sepatutnya menghormati Perlembagaan negara dan Islam sebagai agama persekutuan.

Anonymous said...

Hadi pun setakat komen.. apa solusi yang konon ikut Quran?

Realiti nya tak semudah itu.


Yang Islam dah besar dan hidup senang, boleh abaikan si ayah dan si ibu yang tua...

Hadi sekadar melepas kan kentut..

Anonymous said...

Kita telah membaca dan membuat analisa " Pendirian Amanah kes Indira Ghandi — Mohamad Sabu " yangHARAM JADAH 1:47 PM dan KITA MENDAPATI ARTIKEL INI ADALAH BERTENTANGAN DENGAN ISLAM.

Pendirian Amanah ini adalah pendirian politik yang cuba meraih undi orang kafir dengan menunjukkan simpati kepada puak kafir harbi dan menafikan hak umat Islam.

Keputusan memurtadkan kanak-kanak Islam jelas menunjukkan:

(1) perlanggaran perkara-perkara dalam Perlembagaan Persekutuan seperti:

(1.1) Perkara 3(1) Islam ialah agama bagi Persekutuan yang menunjukkan Malaysia adalah negara Islam. Agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan yang bererti agama-agama lain boleh diamalkan di negara ini selagi mana agama-agama tersebut tidak mengancam agama Islam dan umat Islam.

(1.2) Artikel 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan adalah peruntukan perlembagaan yang menghalang Mahkamah Sivil mencampuri bidang kuasa mahkamah Syariah untuk memastikan urusan Mahkamah Syariah bebas dan tidak diganggu oleh Mahkamah Sivil

(1.3) Dll

2. Perkataan 'parent' ditafsir sebagai father AND mother (plural) adalah tafsiran salah. Kamus bahasa Inggeris UK, US, Australia dll telah mentafsirkan 'parent' sebagai father OR mother (singular)!

Maka keputusan mahkamah persekutuan yang sebelumnya yang menyatakan bahawa penukaran agama adalah sah walaupun ianya dilakukan secara ex-parte atau secara bersendirian tanpa persetujuan kedua-dua ibu bapa adalah sesuai dengan kamus bahasa Inggeris UK, US , Australia dll.

3. Keputusan memurtadkan kanak-kanak Islam menafikan hak 'parent' sama ada ibu atau bapa yang beragama Islam dan memberi kelebihan kepada parent kafir.

4. MAJORITI ulama Islam membuat keputusan bahawa agama anak adalah mengikut agama ibu atau bapa yang telah memeluk agama Islam . Tindakan Amanah mengambil pandangan beberapa ulama yang berkata sebaliknya adalah tidak adil kepada majoriti ulama Islam dan hak umat ISlam.

5. Pendirian Amanah yang menyatakan konon kita perlu menerima keputusan memurtadkan kanak-kanak dengan alasan Bagi umat Islam, persoalan mematuhi perjanjian adalah satu persoalan besar seperti mana telah dibuktikan Rasulullah (SAW) dalam peristiwa Perjanjian Hudaibiah adalah salah dan bertentangan dengan ajaran Islam sebab Nabi Muhammad s.a.w. tidak pernah bertolak ansur dalam isu Akidah Islam yang bererti baginda tidak akan menerima sebarang keputusan memurtadkan umat Islam oleh sesuatu pihak kerana akidah adalah pokok ajaran agama Islam. Seseorang hanya dibenarkan berpura-pura murtad jika nyawanya diancam.

6. Dll

Kita umat Islam merasa amat dukacita dan kecewa kerana mahkamah telah membuat keputusan memurtadkan kanak-kanak Islam. Bila hakim-hakim tersebut mati, kita mahu melihat mereka dibicarakan oleh Allah dalam mahkamah Allah di hadapan seluruh manusia di Padang Mahsyar.

Anonymous said...

Pembetulan komen February 9, 2018 at 3:37 PM:

Kita telah membaca dan membuat analisa " Pendirian Amanah kes Indira Ghandi — Mohamad Sabu " yang dikatakan konon HUJAH YANG LEBIH BAIK DAN SISTEMATIK BERBANDING ULAR MAK HARAM JADAH oleh barua dedak HARAM JADAH 1:47 PM dan KITA MENDAPATI ARTIKEL INI ADALAH BERTENTANGAN DENGAN ISLAM.

Anonymous said...

Nota tambahan untuk (1.1) dalam komen February 9, 2018 at 3:37 PM:

Dalam Perkara 3(1) Islam ialah agama bagi Persekutuan , 'Islam' disebut secara khusus tetapi agama-agama lain pula tidak dinamakan secara khusus membuktikan Perlembagaan Persekutuan telah menetapkan kedudukan agama Islam yang lebih tinggi (superior) dari kedudukan agama-agama lain.

Maka keputusan memurtadkan kanak-kanak Islam adalah tindakan menjadikan agama lain lebih tinggi dari kedudukan agama Islam dalam Perlembagaan Persekutuan.

Anonymous said...

Dalam mana-mana negara, sistem pengadilan mahkamah yang paling tinggi.

Mahkamah membuat pentafsiran dengan teliti dan mengikut ilmu perundangan.

Dengan keputusan mahkamah, sedikit pun tak mencabuli perlembagaan. Islam tetap agama persekutuan. Apakah kerana dalam perlembagaan tertulis begitu Islam boleh buat sesuka hati?

Jika keputusan mahkamah salah dan melanggar perlembagaan, maka sistem mahkamah yang sedia ada hendaklah di bubarkan.

Jika ada yang tidak berpuas hati dengan kedudukan Hakim yang pakar dalam perundangan dan begitu menjaga kredibiliti mereka, begitulah ada yang tidak berpuas hati atau dapat terima pentafsiran Quran mengikut selera Lobai Parti Suci.

Ulama tak suci seperti pengakaun Lobai Parti Suci bermakna Lobai Parti Suci pun ada buat kesilapan.

Bezanya kesilapan itu ialah yang di sengajakan dan bukan kerana kecuaian sebagai manusia.

Anonymous said...

Bukan kes murtad aje yang di bicara hadapan Allah.. Kes ponteng, kes bercakap berbelit-belit, kes memaki hamun adalah kes yang di beri keutamaan sebelum kes hakim memurtadkam anak.

Kenapa YDP Agung tak batalkan sahaja keputusan tersebut?

Oleh kerana ini soal mahkamah maka tubuhkan sahaja tribunal..

PAS tak bagi solusi... PAS cuma tahu cakap Islam agama yang mulia.. Islam adil pada semua... Kita bukan persoal kan kandungan Al Quran tapi sekadar menyentuhnya sahaja dengan ayat itu ini... tak ke mana..

Dulu hanya 1% hudud dalam Quran sekarang hudud dah naik macam 85%..

Dulu tentang perlembagaan sekarang pulak perlembagaan itu yang di pertahan..

Anonymous said...

Hadi telah berjaya memperbodoh-bodohkan penyokong setia PAS. Masa bersekedudukan dengan DAP dulu cakap lebai ni lain, bila dah keluar bersekedudukan dengan Najib penyamun, butir taik percakapannya lain pula. Sebab tu Hadi cakap orang yang tidak "walaun" tak layak jadi ahli PAS...Dalam bahasa mudah orang cerdik jangan masuk PAS, susah mahu dicucuk hidung dan diperlembukan.

Anonymous said...

Sudah la weiii... tak habis2 dengan fitnah.. kalu ada orang kata gunung emas jatuh dari langit pun ko percaya.

Anonymous said...

Contoh manusia jahil bodoh sombong cuba berlagak pandai.

(1) Anon 6:57 PM jelas tidak memahami tafsiran Perkara 3(1) dan Perkara 121 (1a) Perlembagaan Persekutuan. Fakta: Jika keputusan mahkamah bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan, maka keputusan mahkamah itu secara automatik terbatal sebab kedudukan Perlembagaan Persektuan adalah lebih tinggi (superior) dari mahkamah.

Tafsiran yang bercanggah di antara hakim-hakim yand dikatakan pakar dalam perundangan dan begitu menjaga kredibiliti mereka dalam kes yang setara menunjukkan apa?

Puak munafik sekular dan liberal dan kafir memang tidak akan bersetuju dengan tafsiran Al-Qur'an oleh ulama-ulama Islam yang menguasai ilmu Islam kerana puak munafik dan kafir lebih suka mentafsir Al-Qur'an mengikut akal, selera dan hawa nafsu serakah mereka sahaja tanpa ilmu Islam. Maka tidak hairanlah puak-puak sesat dan menyesatkan ini mendakwa Hudud, hukum faraid, hukum menutup aurat dll tidak adil.

Jika dibandingkan ulama Islam dengan puak-puak jahil seperti puak sekular dan puak liberal dan puak pluralisme, ulama Islam adalah lebih jauh lebik dari puak jahil tersebut dari segi ilmu Islam, akhlak dll.

(2) Anon 7:12 PM menulis Bukan kes murtad aje yang di bicara hadapan Allah.. Kes ponteng, kes bercakap berbelit-belit, kes memaki hamun adalah kes yang di beri keutamaan sebelum kes hakim memurtadkam anak .

Fakta: Semua manusia akan dibicarakan dihadapan Allah termasuklah pejuang Islam yang berusaha menegakkan agama Islamyang diredhai oleh Allah dan puak munafik yang menjadi barua penjilat kafir harbi menjaja fitnah untuk menghina, memburuk-burukkan dan memaki hamun ulama Islam dan parti Islam yang memperjuangkan agama Islam dan hak umat Islam.


Dan akhirnya khadam-khadam Iblis akan mendengar khutbah Iblis di dalam neraka dengan penuh rasal kesal dan tangisan kerana merasa kesal menjadi pengikut Iblis laknatullah.

PAS tak bagi solusi. ? Sokonglah dan undilah PAS dalam PRU14 supaya PAS boleh menubuhkan kerajaan Islam untuk menegakkan Islam dan membela hak umat Islam dan melaksanakan keadilan secara Islam dan menghapuskan kezaliman, kesesatan dan kemungkaran untuk kebaikan manusia. Beranikah anda menyambut cabaran saya ?

(3) Kepada Anon 8:30 PM,

Bukankah Mike Selfie dan kroninya yang menjadi khadam sifu banglo suka memuja dan memuji pemimpin-pemimpin parti kafir harbi roket semasa berada dalam parti Islam? Bukankah Mike Selfie meroyan sakan apabila parti Islam memutuskan hubungan dengan parti roket? Mengapa Mike Selfie diberi elaun bulanan RM15,000 untuk berkhidmat dengan rejim roket sedangkan beliau tidak mempunyai kelulusan akademik yang tinggi dalam bidang yang berkaitan?

Mana bukti-bukti kamu yang mendakwa konon Sebab tu Hadi cakap orang yang tidak "walaun" tak layak jadi ahli PAS...Dalam bahasa mudah orang cerdik jangan masuk PAS, susah mahu dicucuk hidung dan diperlembukan. ?

Dakwaan kamu tanpa sebarang bukti menunjukkan kamu adalah pendusta yang menjaja fitnah untuk memburuk-burukkan ulama Islam dan parti Islam. Ini menunjukkan kamu adalah barua @ cybertrooper dedak ternakan parti kafir HARBi roket !

Anonymous said...

Pembetulan komen February 9, 2018 at 9:44 PM:

Walaupun tiada manusia suci @ maksum selepas kewafatan Rasulullah s.a.w. ,jika dibandingkan ulama Islam dengan puak-puak jahil seperti puak sekular dan puak liberal dan puak pluralisme, ulama Islam adalah lebih jauh LEBIH BAIK DAN LEBIH MULIA dari puak jahiliah yang sesat dan bergelumang dalam dosa tersebut dari aspek ilmu pengetahuan Islam dari segi teori dan amalan, akhlak dll.

Jika puak jahil dan sesat ini hebat sangat dalam ilmu Islam, mengapa mereka sibuk mencari jemaah dan imam masjid untuk menguruskan jenazah ahli keluarga mereka dll?

Anonymous said...

Memang lah jemaah dan imam yang uruskan jenazah tapi bukan nya Lobai Parti Suci je yang boleh.

Belajar lagi bro. Hadi berbohong dengan Mat Sabu berbohong mengikut ilmu masing-masing. Yang lebih peluang masuk syurga ialah yang lebih peluang masuk neraka.

Yang akan di panggil dulu bukan nya Mat Sabu..

Tapi ulama macam Hadi macam tak bimbang amanah yang di pikul..

Anonymous said...

Barua dedak roket 10:27 PM menulis konon Yang lebih peluang masuk syurga ialah yang lebih peluang masuk neraka. Ayat putar alam apa ini?

Adakah ini ajaran sesat ayahpan atau sifu banglokah? Jika berdasarkan 'logik' akal Anon 10:27, Iblis dan syaitan dan Firaun dll yang mempunyai lebih peluang masuk neraka mempunyai lebih peluang masuk syurga.

Iblis, syaitan dan Firaun mempunyai lebih peluang masuk syurga?? Hahahahaha sakit perut ku ketawa hahahaha!

Logik pemakan dedak roket tidak masuk akal manusia normal !

Anonymous said...



10 orang alim.. satu je yang lepas masuk syurga.



Jangan di putar belit pada kenyataan yang lebih peluang masuk syurga adalah lebih peluang ke neraka dengan kait kan Firaun Iblis.

Perasan, riak dan takbur kerana ilmu nya dah cukup maka dia yakin masuk syurga. Tetapi Allah uji dengan habuan dedak dan akhirnya hilang pedoman sehingga jadi tak tentu arah.

Iblis, Syiatan dan Firaun ahli tetap neraka walaupun mereka berbuat baik pada manusia. Iblis Syaitan bukan sahaja ada dalam Mesjid malah dalam jubah pun ada.

Lagi tinggi kedudukan nya dalam agama maka lagi besar lah iblis dan Syiatan nya.







Anonymous said...

Barua dedak roket 11:49 PM,

Bukankah iblis, syaitan dan Firaun mempunyai lebih peluang untuk masuk neraka? Maka mengikut 'logik' barua dedak roket di atas, iblis, syaitan dan Firaun mempunyai lebih peluang masuk syurga. Maksud barua dedak roket ini ialah semakin jahat dan sesat seseorang, semakin besar peluang masuk syurga !

Iblis tertawa riang melihat kobodohan dan kesesatan barua dedak roket yang akan menemaninya dalam neraka! Maka jelaslah barua dedak roket ini adalah pengikut ajaran sesat ayahpan dan sifu banglo terlajak diskaun!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails