Sunday, February 04, 2018

Aurat, AirAsia Masih Angkuh? -Ustazah Nuridah.


PERKEMBANGAN dan kemajuan yang ditonjolkan syarikat penerbangan Air Asia seringkali mendapat perhatian umum. Namun begitu, kini ia bertukar kepada berita yang memalukan apabila syarikat penerbangan tersebut berdiam diri terhadap arahan menutup aurat bagi pramugari.
Terbaru Rabu lalu, akhbar tempatan Malaymail Online telah menyiarkan artikel bertajuk “AirAsia, Firefly Crew Must Now Wear Tudung for Aceh Landing”.
Melalui artikel tersebut, satu arahan telah dikemukakan oleh Kerajaan Aceh supaya semua Syarikat Penerbangan yang mendarat di Aceh mestilah mengenakan pakaian menutup aurat bagi Muslim dan pakaian sopan bagi pramugari beragama selain agama Islam.
Walaubagaimanapun, kami Dewan Muslimat PAS Malaysia agak kesal dengan respon balas yang dikeuarkan AirAsia dengan menyatakan pihaknya akan memastikan hanya anak kapal lelaki yang akan ditugaskan membuat penerbangan ke Aceh. Apakah AirAsia masih angkuh menolak permintaan menutup aurat?Adakah menambahkan lagi liabiliti serta kos-kos tambahan yang besar untuk mengikut arahan tersebut? 
Kami menggesa supaya hal ini dipandang serius. Ini bukan pertama kali syarikat penerbangan ditegur mengenai etika pemakaian menutup aurat bagi pekerja Islam, malah sebelum ini sudah banyak isu ini dibangkitkan. Namun, ia bagai air yang mengalir begitu sahaja tanpa dihiraukan.
Sesungguhnya menutup aurat adalah perintah Allah S.W.T yang wajib dituruti. Al-Quran menegaskan melalui firmanNya yang bermaksud:

  • "Hai anak adam, sesungguhnya kami telah turunkan kepadamu pakaian untuk melindungi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan" dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Oleh yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat". [Surah Al-A'raf (7):26]
Oleh itu, kami DMPM berharap kesemua syarikat penerbangan memandang isu ini dengan hati yang terbuka. Usahlah kita mengejar kemajuan dengan mengikut gaya hidup yang terpesong dari aqidah umat Islam dengan meletakkan dasar Islam di tempat yang hina. Semoga kita semua diberi hidayah oleh Allah S.W.T dengan mengamalkan arahan dan meninggalkan semua larangan-Nya.

USTAZAH NURIDAH MOHD SALLEH
Ketua Dewan Muslimat PAS Malaysia
16 Jamadil Awal 1439/2 Februari 2018
HARAKAHDAILY 3/2/2018


10 comments:

Anonymous said...

Suka hati Air Asia.. Nak buat kah penerbangan lain.. dulu syarikat penerbangan lebih Islamik tapi dah tutup..

Bila hotel suruh boikot. So boikot lah Air Asia..

Berpuluh tahun.. hanya satu orang komplen dan nampak seluar dalam.. dah nak jadikan Isu..

Apa kata Air Asia sponsor 250 jemaah Haji tahun ini?

Quantum Metal Consultant said...

Langkah airasia hanya anak kapal lelaki sahaja yang ditugaskan dalam pendaratan acheh leih tepat dan Islamik sekaligus menempelak PAS.

Sepatutnya PAS lebih memperjuangkan isu lebih besar dan dasar seperti lelaki diberi lebih banyak peluang pekerjaan dan wanita di galakan kepada tugas mendidik..

Wanita yang berlebihan berada di luar, isu aurat lebih peribadi jika dibandingkan dengan gejala dan risiko sosial yang bebas tanpa muhrim.

Anonymous said...

Kalau pada kaki maksiat, nampak seluar dalam wanita pun takpa. Nampak lebih, lagi baik. Jadi tak hairan,kalau semua barua-barua DAP begitu. DAP beri laluan anda ke neraka. Apa lagi pada lebai celop kulup DAP.

Pada orang beriman, wanita tak tutup aurat itu sudah salah. Soal lu nak pilih neraka atau syurga itu terserah lu. Pada orang beriman satu titik hitam lekat di hati itu sudah kes berat. Tapi bagi nangoi DAP, tak nampak titik hitam pun? Dia membutakan diri dia. Na'auzubllah!

Anonymous said...

Berok 7:18am ternakan parti kafir harbi roket ini mendedahkan sikap Pakatan Sarkis pimpinan kafir harbi yang menyokong kemungkaran.

Maka tidak hairanlah puak ini amat menyokong dan membela pesta arak, dedah aurat dll. Mereka menjadi khadam nafsu serakah.

Anonymous said...

Parti Islam PAS berjuang membela agama Islam dan hak umat Islam dan menentang maksiat dan kesesatan sejak PAS ditubuhkan hingga sekarang.

Malangnya usaha murni PAS ini telah dan sedang ditentang oleh parti munafik sekular, liberal dan kafir harbi dan barua-barua penjilat dedak cap roket seperti kluangay, puaka, ted dll.

Anonymous said...

Orang kafir kulit putih terasa malu melihat pakaian pelayan jet memakai pakaian mendedahkan aurat sehingga kita boleh melihat underwear mereka jika mereka tunduk.

Orang Msia tak malukah? Mungkin sebilangan 'mat saleh' tiruan Msia yang mewarnakan rambut kuning, coklat dl merasa diri mereka lebih mat saleh dari orang kulit putih original.

PORRRAHHHHHHH

Anonymous said...

Yang bunuh anak .. perempuan bertudung. Yang jadi pengganas perempuan bertudung.. yang tipu duit orang perempuan bertudung

Bukan .. Bukan perempuan yang ternampak seluar dalam nya..

Anonymous said...

Dia tak sexy.
Lobai pun tak ada selera dengan dia.
Perempuan yang rasa diri nya cantik dab potongan nya menghairahkan pasti tidak pedulikan isu ini.

Anonymous said...

Kesimpulan bodoh berlapis-lapis yang ditulis olej barua dedak cap roket 9:11 pm.

Berapa peratus perempuan bertudung melakukan semua jenayah tersebut? Sila tunjukkan bukti untuk memyokong dakwaan karut kamu.

Mengapa 99.99999 % penjenayah perempuan terdiri dari perempuan tidak bertudung di seluruh dunia?

Anonymous said...

Perempuan perasan sahaja yang rasa dirinya cantik dan potongannya menghairahkan dan mukanya dimekap tebal setebal lapisan tar jalan raya, dengan bulu mata palsu, contact lens , warna rambut palsu dll. Cakap kasar seperti jantan dan mata duitan dan materialistik.

Perempuan di atas hanya sesuai untuk lelaki bodoh yang akan dihumban ke dalam neraka kerana tidak mendidik bini menjadi isteri solehah.

Wanita yang cantik ialah wanita yang beriman, berakhlak mulia, bersopan santun dan mukanya bercahaya iman.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails