Monday, June 12, 2017

Qatar Sangkal Senarai Pengganas, Bahkan Dihukum Sebelum Bersalah.














PENDUDUK Palestin mengibarkan bendera Qatar bagi menunjukkan sokongan kepada negara itu di luar bangunan ‘Bandar Hamad’ yang dibiayai pembinaannya oleh kerajaan Qatar di selatan Semenanjung Gaza kelmarin.- REUTERS

DOHA – Qatar pada Jumaat lalu menyifatkan senarai pengganas yang didedahkan oleh Arab Saudi dan sekutunya sebagai tidak berasas.
Senarai berkenaan mengaitkan individu-individu dan organisasi di Doha yang menyokong kumpulan militan.
Negara itu memberi maklum balas beberapa jam selepas Arab Saudi, Emiriyah Arab Bersatu (UAE), Mesir dan Bahrain mendedahkan senarai 59 orang dan entiti yang dikaitkan de­ngan ‘keganasan’.
“Kenyataan bersama baru-baru ini yang dikeluarkan oleh kerajaan Arab Saudi, Bahrain, Mesir dan UAE berhubung satu senarai pemantau kewangan sekali lagi mengukuhkan dakwaan tidak berasas,” kata kerajaan Qatar dalam satu kenyataan.
Qatar tidak menyokong kumpulan pengganas, tegas kenyataan itu dan berkata: “Kedudukan kami dalam menangani pengganas lebih kuat berbanding kebanyakan penandatangan kenyataan bersama itu, satu kebenaran yang diabaikan oleh penulis.”
Turut tersenarai dalam senarai tersebut adalah pemimpin pertubuhan Ikhwanul Muslimin yang beribu pejabat di Doha, Yusuf al-Qaradawi dan badan-badan kebajikan yang dibiayai Qatar.
Senarai dan maklum balas itu menambah ketegangan diplomatik dan politik di negara Teluk yang semakin meruncing sejak Arab Saudi dan sekutunya memutuskan hubungan dengan Qatar kerana didakwa menyokong ekstremisme.
Qatar bagaimanapun menafikan dakwaan itu sekeras-kerasnya dan Menteri Luarnya, Sheikh Mohammed Abdulrahman Al-Thani pada Khamis lalu berkata, negaranya tidak akan menyerah kalah. – AFP
Komen Weblog Ibnu Hasyim: Masih belum terbukti senarai pengganas Saudi itu benar, tetapi jelas Qatar telah dihukum walaupun Qatar sendiri menafikannya. Maka terbukti lagi 'hukum rimba' (siapa kuat dia berkuasa) telah dipergunakan di persada dunia antarabangsa masakini.. tiada keadilan sebenarnya.
Peluang Kerja Kutip Buah Di Australia, Gaji RM40-48 Per Jam.. Bagaimana?

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails