Saturday, December 24, 2016

Komplik Syria: Jangan Berspekulasi, Lihat Jalan Penyelesaian Presiden PAS. -Dr Abdul Muntaqim.





KESATUAN Belia Islam Asia (AFMY) memandang secara lebih terperinci isu konflik Syria yang telah mengalami perang berpanjangan sejak fenomena Arab Spring sehingga memakan angka korban yang tinggi.

AFMY menggesa agar semua pihak tidak meneruskan spekulasi dengan perkembangan terkini jalan penyelesaian konflik Syria yang cuba diusahakan oleh Presiden PAS, Sheikh Abdul Hadi Awang.

Perlu diakui, Sheikh Abdul Hadi Awang mempunyai pengalaman yang tinggi sebagai juru runding berwibawa dalam menyelesaikan banyak konflik yang melanda negara-negara umat Islam sama ada di wilayah Asia, Timur Tengah dan seluruh dunia bagi membantu menguatkan dan menyatukan umat Islam.

Firman Allah SWT;

وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ

Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (agama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai;

Secara umumnya, AFMY melihat langkah Sheikh Abdul Hadi Awang menepati beberapa proses penyelesaian konflik seperti;

1.Memahami dan menghuraikan konflik Syria-Aleppo secara mendalam dalam kerangka yang lebih luas tanpa pengaruh media musuh dan proksi musuh.

2.Mengambil sikap berusaha berkomunikasi dengan pihak-pihak yang terlibat secara dekat di dalam konflik Syria termasuk pihak oposisi dan kumpulan Islam. segala perancangan dan perangkap musuh dapat dipatahkan.

3.Berbincang dengan pelbagai pihak yang memerhati konflik Syria dan Asia Barat termasuk dari kalangan cendekiawan, pimpinan gerakan Islam, kerajaan, dan NGO akan solusi terbaik .

4.Memilih pendekatan terbaik yang mampu menyelesaikan permasalahan konflik Syria tanpa terpalit sentimen negara dan aliran mazhab yang telah memecahkan dunia Islam.

5.Mengambil pendekatan perantara pihak ketiga yang berupaya memberi langkah cerah ke jalan penyelesaian seperti negara-negara Islam, Kesatuan Ulamak Islam Sedunia, OIC dan lain-lain yang difikirkan wajar.

6.Memikirkan langkah alternatif yang tuntas setelah pihak perantara kurang memberi kesan penyelesaian terhadap konflik Syria. Ini termasuklah mengambil ruang mengemukakan pendirian yang jelas bagi menamatkan konflik Syria khususnya Aleppo di dalam persidangan Majma' Taqrib yang berlangsung di Iran baru-baru ini.

7.Menghadapi situasi konflik dengan usaha memberikan tekanan dan desakan yang tinggi untuk menggesa semua pihak menghentikan konflik perang dan jenayah kemanusiaan Syria. Desakan dan tekanan wujud secara konsensus dengan semua pihak hasil kejayaan rundingan.

Seterusnya, AFMY menyelar sikap pelbagai pihak sama ada individu atau kumpulan Islam yang cuba memberi kesimpulan awal secara dangkal bagi mengundang persepsi negatif terhadap usaha ini.

Semua pihak disaran menilai sewajarnya serta menonjolkan sikap optimis terhadap langkah yang diambil agar konflik Syria berjaya diselesaikan dengan segera dan seterusnya melakar momentum kebangkitan baru dalam dunia Islam.

DR ABDUL MUNTAQIM ABU BAKAR
Setiausaha Agung,
Asian Federation of Muslim Youth (AFMY)
23 Disember 2016 | 23 Rabi'ul Awwal 1438H 
HARAKAHDAILY 23/12/2016

2 comments:

Anonymous said...

putin sudah mengucap kemenangan kepada Assad
Nasrullah membuat ulasannya = plot menjatuhkan assad berakhir
di saat ini ada kaum yang ketinggalan keretapi menyuruh oic, pbb bertindak dan tidak mengetahui kuasa sebenat yang terlibat ialah russia, turkey dan iran

https://twitter.com/walid970721/status/812405138715512832
https://sputniknews.com/politics/201612231048938341-russia-turkey-iran-syria/

Anonymous said...

Dah Syeikh pulak doh

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails