Friday, December 23, 2016

Ini, Erdogan Tahan Obama, Dulukan Raja Salman.. Siapa Hebat?

Foto Erdogan Tahan Obama Dan Dahulukan Raja Salman Di G20 Summit Ini Menjadi Viral Di Media Sosial
Foto gestur Presiden Erdogan semasa menahan tangan Obama dengan tangan kirinya dan mempersilakan Raja Salman dengan tangan kanan (Foto: Turkey2day)
KINI sebuah foto yang menjadi viral di media sosial memaparkan detik-detik Presiden Turki, Recep Tayip Erdogan menahan Presiden Amerika Syarikat dan mendahulukan Raja Arab Saudi, Salman bin Abdul Aziz.

Antara ketiga-tiga tokoh itu, siapa hebat sebenarnya? Apa pendapat anda? Peristiwa itu terjadi sesaat setelah pengambilan gambar seluruh kepala negara yang hadir dalam pertemuan tingkat tinggi negara-negara G20 di Hotel Regnum Carya, Turki, Minggu (15/11/2015). 

Dalam gambar kelihatan Presiden Obama, Canselor Jerman Angela Merkel dan seluruh pimpinan negara yang diundang berbaris di atas anak tangga dengan latar belakang bendera negara masing-masing. Usai bergambar, para ketua-ketua negara mempersilakan Obama masuk lebih dahulu ke ruang pertemuan puncak sebagai sebuah penghormatan.

Namun sejurus kemudian Erdogan memegang lengan Obama dengan tangan kirinya dan tangan kanan mempersilakan Raja Salman untuk masuk lebih dahulu. Foto ini dimuatnaik oleh laman Facebook Sahabat Erdogan yang melansirnya dari Turkey2day, Selasa (17/11/2015) kelmarin. Dunia maya dipenuhi pujian atas tindakan Erdogan tersebut. "When the great Leader meet the great King," kata seorang netizen. "Menahan Obama dan mempersilakan Raja Salman lebih dulu. Kereeennnzz abis Mr. Erdogan," kata netizen yang lain. Dikutip dari Antara, G20 atau Kumpulan 20 terdiri dari 19 negara dan ditambah dengan Kesatuan Eropah. Negara-negara G20 ini menguasai 75 peratus daripada perdagangan dunia. 

Indonesia adalah satu-satunya negara ASEAN yang menjadi anggota G-20. Dalam mesyuarat ini diadakan sebanyak 70 mesyuarat termasuk setingkat Menteri, forum Perniagaan 20 (B20) dan Women 20 (W20).
(IH)


Lihat..
Tawaran kerja di Korea Selatan & Australia.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails