Saturday, December 24, 2016

Buruh Haram China: Jokowi, Pecat Saja Menteri Tenaga Kerja!

Soal buruh China ilegal, Gerindra minta Jokowi pecat Menaker













JAKARTA: Wakil Ketua Umum Partai Gerindra Abdullah Poyuono mendesak Presiden Joko Widodo untuk memecat Menteri Tenaga Kerja dan Transmigrasi, Hanif Dhakiri dan Dirjen Imigresen Ronny F Sompie kerana gagal mengawasi kemasukan tenaga kerja asing (TKA) menyalahi undang-undang asal China.

"Sudah akan tercabut saja Menteri Tenaga Kerja dan Dirjen Imigresen jangan sampai akibat ketidak becusan mereka mengurus dan menjalankan tugas mereka yang meyebabkan kemasukan ratusan ribu WNA illegal yang berniaga dan bekerja di Indonesia," kata Abdullah melalui mesej tertulis yang diterima merdeka.com, Kamis ( 22/12).

Abdullah menduga ada oknum di Kemenkertrans dan Dirjen Imigresen yang berperanan dalam memudahkan TKA menyalahi undang-undang itu masuk ke Indonesia. Dua institusi itu, kata Abdullah, telah dijadikan ladang perniagaan untuk sebagai jalan masuk TKA menyalahi undang-undang.

"Sangat bohong sekali kalau kemasukan TKA menyalahi undang-undang dan WNA menyalahi undang-undang asal China jika tidak melibatkan petinggi petinggi di Imigresen dan Jabatan Tenaga Kerja. Pasti ada pratik mafia besar yang bekerja memasukan TKA dan WNA menyalahi undang-undang di kedua-dua jajaran pemerintahan tersebut," tegasnya.

Besarnya jumlah tenaga kerja asing haram itu membuat Indonesia mengalami kerugian. Abdullah menuturkan kerugian yang ditimbulkan dari aktiviti TKA haram itu seumpama berkurangnya lapangan pekerjaan untuk masyarakat hingga menurunnya pendapatan pengusaha domestik.

"Kerugian tersebut di antaranya kehilangan peluang masyarakat Indonesia dalam memasuki lapangan kerja di berbagai sektor baik tidak formal dan formal, serta kemerosotan pendapatan para pemilik usaha di sektor niaga di pusat beli-belah pusat beli-belah sebab banyak WNA secara haram melakukan aktiviti perniagaan di pasar-pasar dan pusat beli-belah," jelas dia .

Kerugian lain, lanjut Abdullah, terjadi di sektor cukai. Penerimaan pajak menjadi berkurang kerana TKA asal China utuk masuk secara haram sehingga tidak berdaftar dan dikenakan cukai.

"Sementara kerugian yang dialami oleh Negara dari sisi ekonomi adalah tidak adanya penerimaan negara berupa Pajak sebab mereka saja masuk secara illegal dan mana mungkin akan bayar Pajak sebagai TKA dan WNA yang melakukan aktiviti niaga secara illegal," tegasnya.

Oleh sebab itu, pihaknya meminta Polri, Kejaksaan dan KPK untuk turun langsung memberantas dugaan pungli di Kemenakertrans dan imigresen berkaitan kemasukan tenaga kerja asing haram itu.

"Partai Gerindra meminta Polri, Kejaksaan dan KPK untuk turun memberantas para mafia pengimport TKA dan WNA haram yang masuk ke Indonesia dengan dibantu oleh Imigresen dan Depnaker," tegasnya.

PekerjaCina2

Ditambahkannya, Jokowi juga didesak untuk segera melakukan sidak ke pasar dan pusat beli-belah di sejumlah daerah memeriksa aktiviti menyalahi undang-undang tenaga kerja asing asal China itu.

"Partai Gerindra mendesak Presiden Joko Widodo untuk melakukan sidak ke pasar dan pusat beli-belah diJakarta dan bandar bandar besar di mana banyak WNA haram melakukan aktiviti niaga serta syarikat perladangan dan perlombongan dan pembinaan di daerah yang banyak mengunakan TKA menyalahi undang-undang," katanya. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails