Wednesday, November 23, 2016

Pengakuan Muslimah Rohingya Yang Dirogol Tentera Myanmar

Pengakuan wanita Muslim Rohingya yang diperkosa tentara Myanmar









 Mereka diperkosa, kampung mereka dibakar..

Tentera Myanmar tidak hanya membakar kampung yang dihuni Muslim Rohingya di wilayah Rakhine. Mereka juga memperkosa atau merogol puluhan wanita di sana.

Lapan wanita Rohingya menceritakan mimpi buruk mereka pada pejabat berita Reuters. Tiga melalui wawancara langsung, manakala lima lagi melalui sambungan telefon.


Tentera Myanmar mulai masuk ke daerah Maungdaw tarikh 3 Oktober 2016 dengan tujuan mencari militan yang mereka tuduh bertanggung jawab atas sejumlah serangan yang menewaskan polis dan tentera.

Seorang wanita berusia 40 tahun dari Kampung U Shey Kya mengaku diperkosa 4 orang tentera Myanmar. Tentera itu juga memperkosa anak perempuannya yang baru berusia 15 tahun.

"Mereka membawa saya masuk ke rumah dan memperkosa saya," kata dia pada Reuters. 

Wanita itu juga bercerita tentera Myanmar merompak barang kemas dan wangnya.Wanita lain bercerita diperkosa beramai-ramai oleh tentera Myanmar. Pada masa itu di desa U Shey Kya, para lelaki umumnya sudah meninggalkan kampung kerana yakin akan dituduh sebagai militan. 

Wanita memilih tinggal kerana mendengar khabar rumah yang kosong akan dibakar oleh tentera.Namun mimpi buruk terjadi saat 150 tentera Myanmar memasuki kampung mereka. Wanita berusia 30 tahun tersebut dirogol berkali-kali. 

"Mereka bilang pada saya 'Kami akan membunuhmu! Kami tidak akan membiarkanmu hidup di negara ini!'," Katanya menirukan ucapan perogol.

Tentera Myanmar membakar habis desa. Mereka juga sengaja mencampurkan pasir kepada perlindungan beras warga Rohingnya.

"Kami tak boleh ke desa lain untuk meminta pertolongan perubatan. Saya tak punya makanan, pakaian dan wang. Saya merasa malu dan takut," kata wanita lain berusia 32 tahun. 

Kerajaan dan tentera Myanmar membantah semua pengakuan mangsa itu. Mereka menyebutnya sebagai karangan yang tak masuk akal.

"Ini cuma propaganda yang dibuat kumpulan Muslim," sanggah Ketua Polis Wilayah Rakhine Kolonel Sein Lwin. (IH)

20 comments:

Anonymous said...

Kita risau jika parti cauvanis berkuasa dgn bantuan khadam2 mereka, masyarakat melayu Islam akan menerima nasib yg sama. Perangai oarti cauvanis sebijik macam Ahok Jakarta yg anti Islam. Itu baru dapat Hawaii Asia Tenggara, 28 biji kampung dihapuskan di Penang

Anonymous said...

http://www.ismaweb.net/2015/05/rohingya-keengganan-guan-eng-bukti-sikap-rasis-cina-dap-bila-berkuasa/

Rohingya: Keengganan Guan Eng bukti sikap rasis Cina DAP bila berkuasa

BANGI, Isnin – Keengganan Lim Guan Eng menerima pelarian Muslim Rohingya untuk ditempatkan sementara di Pulau Pinang jelas menunjukkan sikap rasis Cina DAP apabila mereka sudah mempunyai kuasa, kata Naib Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), sebuah pertubuhan Islam sederhana, Abd Rahman Mat Dali, hari ini.

Sambil menempelak Ketua Menteri Pulau Pinang itu, beliau berkata, Guan Eng jelas seorang yang hipokrit dan tidak berperikemanusiaan.

“Kalau tidak ada kepentingan untuk mereka, jangan harap mereka akan membantu.

“Sebelum ini mereka selalu berpura-pura berbuat baik. Hakikatnya mereka tidak akan peduli masalah orang lain jika tidak memberi keuntungan kepada mereka,” katanya mengulas kenyataan Guan Eng mengenai beribu-ribu pelarian Muslim Rohingya yang kini terdampar di perairan sempadan Malaysia.

Kelmarin, ketika mengulas kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, Guan Eng berkata, Kerajaan DAP Pulau Pinang tidak mahu menggunakan tanah negeri itu bagi pembinaan penempatan sementara pelarian Muslim Rohingya.isma-slv-front-50

Setiausaha Agung DAP itu menegaskan pembinaan penempatan sementara bagi pelarian itu perlu ditempatkan di tanah milik Kerajaan Persekutuan.

Khalid sebelum ini mencadangkan Pulau Pinang sebagai lokasi terbaik bagi dijadikan penempatan sementara 7,000 pelarian Rohingya yang masih terdampar di perairan antarabangsa, berhampiran sempadan Malaysia.

Mengulas lanjut, Abd Rahman berkata:

“Kita tahu, jika tiada kepentingan politik diri, Cina dan agamanya, memang dia (Guan Eng) tak akan layan.

“Mungkin dia fikir penempatan Rohingya yang dalam dalam keadaan daif, miskin tak berharta akan menyusahkan Kerajaan DAP Pulau Pinang.

“Atau sebenarnya Guan Eng bimbang yang Rohingya ini jika dilayan dengan baik akan tinggal lama di situ dan kemudian anak cucu mereka suatu masa nanti akan menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang?.”

Anonymous said...

http://www.ismaweb.net/2016/07/29-kampung-tradisi-di-pulau-pinang-bakal-lenyap/

29 kampung tradisi di Pulau Pinang bakal lenyap?

GEORGE TOWN, Ahad – Sebanyak 29 kampung di Pulau Pinang kemungkinan berdepan risiko ‘hilang dari peta’ berikutan diancam aktiviti pembangunan yang akan menenggelamkan kampung tradisi masyarakat Melayu di negeri berkenaan, kata ahli akademik.

Antara kampung dilihat terancam ialah Kampung Bagan Dalam, Kampung Batu Maung, Kampung Batu Uban, Kampung Binjal, Kampung Buah Pala, Kampung Dalca, Kampung Dodol, Kampung Gajah, Kampung Genting, Kampung Lima Kongsi, Kampung Makam, Kampung Melayu, Kampung Nelayan, Kampung Padang Benggali dan Kampung Pisang.

Turut mengalami risiko ialah Kampung Permatang Tepi laut, Kampung Permatang Tok Subuh, Kampung Pondok Upeh, Kampung Pokok Asam, Kampung Pulau Jelutong, Kampung Selut, Kampung Siam, Kampung Sungai Nibong Kecil, Kampung Tanjong Tokong, Kampung Teluk Air Tawar, Kampung Teluk Kumbar, Kampung Tengah Jelutong, Kampung Tengah Air Itam dan Kampung Terang.

Pengarah Pusat Penyelidikan Dasar dan Kajian Antarabangsa (CenPRIS) Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Madya Dr Azeem Fazwan Ahmad Farouk berkata, kebanyakan kampung terbabit adalah dari daerah Timur Laut.

Katanya, selain aktiviti pembangunan yang pesat, pemilikan tanah juga menyumbang kepada faktor kampung Melayu di negeri ini kian terhakis iaitu tanah yang mereka duduki bukan hak milik mereka.

“Inilah faktor-faktor menyebabkan kampung di Pulau Pinang kian lama kian terhakis antaranya pemilikan tanah. Tuan tanah ingin membangunkan kampung itu maka kampung tersebut akan lenyap dan terus hilang dari peta, akan diberi nama lain dan sebagainya.

“Ini telahpun berlaku dan sedang berlaku. Kalau kita tengok kampung-kampung di Sungai Nibong, di sini contohnya sudah lenyap sama sekali dari peta negeri Pulau Pinang kerana sekarang ini ia dibangunkan dengan projek-projek perumahan, kondominium dan sebagainya.

“Walaupun satu ketika, mungkin ada orang yang beralamat di situ tapi kampung itu sudah tidak ada lagi. Inilah cabaran yang dihadapi di negeri ini,” katanya kepada Bernama.

Azeem Fazwan berkata, pelaksanaan projek Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PIPP) juga menyumbang kepada ‘kehilangan’ kampung tradisi di negeri itu memandangkan projek berkenaan turut melibatkan pengambilan tanah.

Beliau berkata, jika PIPP itu berjaya direalisasikan, landskap Pulau Pinang akan berubah dan kampung-kampung sedia ada akan turut lenyap.

“Sekiranya ia berlaku, maka landskap negeri Pulau Pinang akan berubah sama sekali terutama di daerah Barat Daya. Jadi apabila pembangunan mula menyusuri ke daerah Barat Daya, maka kampung-kampung yang ada di Bayan Lepas, Teluk Kumbar, Batu Maung dan Teluk Bahang akan lenyap,” katanya.

Justeru, katanya tidak mustahil kampung-kampung tradisi di negeri itu akan lenyap dalam tempoh lima tahun akan datang jika tiada usaha daripada pihak berkepentingan untuk memelihara dan memulihara kampung tradisi itu.

Sementara itu, ahli akademik Prof Datuk Dr Ahmad Murad Merican berkata kampung-kampung tradisi sedia ada perlu diwartakan di bawah Akta Warisan dalam usaha memastikan kampung berkenaan tidak lenyap.

Beliau berkata, kerajaan negeri perlu memainkan peranan mewartakan kampung-kampung tradisi itu dengan segera supaya identiti masyarakat Melayu di kawasan berkenaan terpelihara dan tidak terhakis.

Anonymous said...

Jgn risau..Pas kan ada utk jaga Islam sedunia..mana mungkin ada umat Islam mana2 negara dizalimi atau ditindas regim.

Kalo betul umat Islam rohingya dizalimi dah tentu Pas dan lebai2 jual agama ramai2 gi berjihad berperang selamatkan mrk sbb nak mati syahid cepat. Lagipun, tiket masuk syurga dah ada dlm tangan ahli2 Pas. Nak tunggu apa lg?

Anonymous said...

TIDAK ada apa-apa yang istimewa atau perlu diberi sambutan baik terhadap tindakan parti sosialis DAP menarik balik kenyataan yang mengecam Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin berhubung isu pelayar dari entiti haram Israel baru-baru ini.

Tindakan ini tidak meleburkan identiti parti rasis ini yang sangat konsisten dengan agenda anti-Islamnya yang sangat dimaklumi oleh umat Islam. Ia tidak menjadikan parti ini sebagai patriotik atau penyokong kuat perjuangan rakyat Palestin yang sah. Malah episod ini hanya menguatkan lagi pernyataan bahawa DAP hanya pandai bersandiwara sahaja dan bersifat hipokrit.

Dan ini bukan kali pertama mereka berbuat demikian.

Terdapat satu kalimat yang masyhur di dalam Bahasa Inggeris iaitu “Bad Cop Good Cop” (polis jahat dan polis baik). Taktik ini sangat ketara digunakan oleh DAP dalam kes pelayar dari Israel. Pada mulanya mereka mengecam tindakan Khairy Jamaludin dengan pelbagai alasan yang hanya mendedahkan wajah pro-Israel mereka). Rakyat dan Netizen membalas balik kecaman DAP secara intens di alam maya. DAP tidak menghiraukan langsung kecaman balas dan kritikan para Netizen dan rakyat umum. Parti sosialis rasis ini menarik balik kenyataan pemimpin mereka dari Perak hanya setelah Dr MAZA mengecam kenyataan tersebut.

Ini adalah satu aplikasi Bad Cop Good Cop yang diambil oleh DAP. Mereka terpaksa akur setelah Dr MAZA mengecam mereka hanya untuk menjaga kepentingan dan maslahat politik mereka. ia tidak ada kena mengena dengan semangat “suci” kononnya DAP bersama perjuangan rakyat Palestin.

Bagaimanapun di dalam banyak isu yang melibatkan kedudukan dan kepentingan Islam, umat Islam dan bangsa Melayu, ciri-ciri Bad Cop lebih menonjol dan sangat ketara tanpa mengorbankan ciri-ciri hipokrit mereka. Laungan ingin mengikuti jejak langkah Khalifah Umar Abdul Aziz hanyalah retorik busuk yang telah berjaya mengelabui mata sebilangan umat Islam supaya menyokong mereka. Umat Islam yang lurus bendul itu tidak menyedari bahawa prinsip Machiavelli (matlamat menghalalkan cara) sedang diaplikasikan secara halus dan berkesan.

Setelah berjaya mempengaruhi sebahagian umat Islam dan mendapat kepercayaan mereka, parti ini mula menampakkan wajah sebenar mereka. Mengadu domba, bermain kayu tiga, menyemai bibit-bibit persengketaan, provokasi perkauman yang sengaja dibuat-buat, kenyataan-kenyataan yang sensitif dan berbaur hasutan dan perlecehan terhadap Islam, Melayu, tokoh, institusi … semua ini merupakan arsenal peluru yang lazim digunakan oleh parti atau kumpulan ekstremis politik untuk mengaut sebanyak keuntungan daripada suasana kacau bilau dan kegoncangan yang berlaku di dalam masyarakat Malaysia.

DAP sangat takut kepada kemungkinan satu hari nanti umat Islam dan bangsa Melayu tanpa mengira kecenderungan politik mereka akhirnya akan bersepakat dan bekerjasama dalam lingkungan persaudaraan Islam dan membentuk satu agenda perjuangan bersama yang berteraskan Islam dan identiti keMelayuan yang kuat. Realiti ini bukanlah satu yang mustahil, malah bibit-bibit positif ke arah tercapainya hasrat tersebut sudahpun disemai.

Sekiranya ini berlaku, DAP akan hilang relevansinya, tipu dayanya akan terbongkar dan tembelangnya akan pecah. Zaman Melayu dan umat Islam diperbodohkan dan dipermainkan akan disejarahkan.

Tanpa disedari, episod pelayar Israel juga telah mendedahkan satu elemen persamaan dengan parti PAP yang memerintah Singapura. Bukan lagi satu rahsia bahawa Singapura merupakan satu negara satelit bagi Israel. Sedikit pengkajian dan penggalian maklumat akan membawa seseorang supaya merumuskan bahawa ideologi yang dianuti oleh PAP dan DAP hanyalah satu wasilah yang digunakan oleh Zionis untuk mencapai cita-cita mereka.

Anonymous said...



JIKA UMAT ISLAM MENINGGALKAN AJARAN ISLAM DAN HIDUP BERPECAH BELAH DAN SEBILANGAN LAGI MENJADI HAMBA ABDI KAFIR HARBI DAN LIBERAL, TIDAK MUSTAHIL UMAT ISLAM DI NEGARA INI AKAN MENERIMA NASIB YANG SAMA SEPERTI UMAT ISLAM ROHINGYA !

PENYOKONG, PENJILAT, TALIBARUT, BARUA, MACAI, PEMAKAN DEDAK DAN BALACI KAFIR HARBI DAN LIBERAL ADALAH PENGKHIANAT YANG AMAT HINA, CELAKA, BANGSAT, MENJIJIKKAN DAN TERKUTUK KERANA MENAJDI ALAT KAFIR HARBI DAN LIBERAL MEMECAH-BELAHKAN, MENIPU DAN MENYESATKAN UMAT ISLAM.

Anonymous said...


APAKAH MAKANAN DAN MINUMAN YANG TELAH DIMAKAN OLEH BALACI-BALACI KAFIR HARBI DAN LIBERAL SEHINGGAKAN MEREKA AMAT BENCIKAN ISLAM DAN PARTI ISLAM DAN ULAMA-ULAMA ISLAM YANG MEMPERJUANGKAN ISLAM? DEDAK KAFIR HARBI YANG MENJADI KEGEMARAN BABI TERNAKAN?

Anonymous said...

PAS Parti.Ajaran.Syaitan

Anonymous said...

PAS Parti.Ajaran.Sesat penjual agama.

Anonymous said...



PAS memperjuangkan Islam dan hak umat Islam. Kafir harbi, liberal dan syaitan memperjuangkan apa?

Anonymous said...

Pas patut hantar Hadi dan lebai2 jual agama berjihad selamatkan umat Islam rohingya yg dizalimi.

Msia tak perlukan Parti.Ajaran.Syaitan yg memecahbelahkan ummah dan menyesatkan akidah org2 melayu dulu, kini dan selamanya..

Anonymous said...

Terang dan jelas dap anti islam bukan anti pas tapi pan lebih mudah jual maruah agama sendiri dari berjuang untuk agama sendiri.

Anonymous said...

Puak sekuler libeal kafir habri dah meroyan sekarang dapat arahan baru pas parti ajaran syaitan. Maka pengikutnya akan beratib hinga dapat arahan baru. Teruskan menyembah syaitan kerana didunia ini saja syaitan boleh bantu.

Anonymous said...

Dajjal dari Parti.Ajaran.Syaitan penjual agama peralatkan Islam.

agen jamkho said...

sabarlah orang muslim sebentar lagi akan ada khilafah yang akan membelamu

agen korset munafiememang inilah proses dimana muslin said...

memang inilah saatnya muslim terpojokan

agen fair pink said...

tapi itu sebuah awal akan datang peradaban baru

agen fair n pink said...

habis sakit dahulu menang kemudian

Anonymous said...

Anon 2010. Jangan komen la. Macam bebal jer...

Anonymous said...

Anon 10:20. Jangan komen la... Macam beballl.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails