Thursday, November 03, 2016

Kes Ahok, Imam Besar FBI Habib Rizieq Dipanggil Soal Siasat Esok.

Besok, Habib Rizieq diperiksa Bareskrim soal kasus Ahok
Besok, Habib Rizieq diperiksa Bareskrim soal kasus Ahok
JAKARTA: Penyidik Direktorat Tindak Pidana Umum (Dittipidum) Bareskrim Polri segera memanggil Imam Besar Front Pembela Islam (FPI), Habib Rizieq terkait kasus dugaan penistaan agama yang menyeret Gubernur DKI Jakarta Basuki Tjahaja Purnama ( Ahok). 

Rizieq akan dimintai keterangan sebagai saksi terkait kasus tersebut pada Kamis (3/10) besok.

"Iya besok kita mintai keterangan Habib Rizieq, pemeriksaan dilakukan tergantung dia datangnya jam berapa," kata Dirtipidum Bareskrim Polri, Brigjen Agus Andrianto ketika dikonfirmasi, Jakarta, Rabu (2/11).

Jenderal bintang satu ini mengungkapkan jika pihaknya telah memeriksa 14 saksi dan ahli dalam kasus penistaan agama Ahok tersebut. Empat di antaranya warga Kepulauan Seribu dan dua staf Ahok.

"Selain itu juga ada saksi dari pihak pelapor," ujar dia.

Sementara itu, untuk saksi ahli penyidik telah meminta keterangan dari ahli bahasa, ahli agama dari Majelis Ulama Indonesia (MUI) dan ahli pidana.

"Saksi bahasa satu dari lembaga, MUI dua, kemudian dari ahli pidana UI dua, UGM satu sementara UNDIP masih kita tunggu," ungkapnya.

"Ini kita juga nunggu dari pihak pelapor mengajukan ahli ya kita tampung, yang lain akan kita sesuaikan dengan kebutuhan, selanjutnya kita konsultasikan ke jaksa dan kita akan gelar perkara ini," pungkas Agus. (Merdeka.com)

16 comments:

Anonymous said...

Di Malaysia pula

DAP di puji
Mufti di Maki
Itulah Khadam Hakki
PAN nama diberi
Ibarat masak pakai Kuali
Demi DAP Ugama Dijual Beli

Anonymous said...

Bukti2 Demi DAP, PAN sanggup maki mufti. Kalau mereka ini warga Jakarta, mereka akan gembira bila Imam Besar Habib Rizieq ditahan. Woiiii PAN.. Orang Islam mahu wakil rakyat, bukan wakil khadam

Di Jakarta ada Ahok yg anti Islam. Di Malaysia ada DAP yg anti Islam

http://www.ismaweb.net/2016/09/ruu355-kritikan-mujahid-terhadap-mufti-wp-tidak-berasas/RUU355:

Kritikan Mujahid Terhadap Mufti WP Tidak Berasas

-Peguam menyelar kritikan yang dibuat oleh Naib Presiden parti Amanah, Dr Mujahid Yusof Rawa terhadap kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan, Sahibus Samahah Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkenaan RUU 355 atau Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) Pindaan 2016 yang dibentangkan oleh Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang juga Presiden PAS pada bulan Mei lalu.

Setelah meneliti kenyataan Mujahid seperti yang dilaporkan oleh Sinar Harian bertarikh 5 September 2016, I-Peguam berpendapat bahawa kritikan Mujahid adalah tidak berasas dan berniat untuk memburukkan reputasi dan kredibiliti Mufti WP serta Majlis Fatwa Kebangsaan dan Mufti-Mufti di negeri lain secara amnya. Tidak kurang juga kenyataan tersebut dibuat berlandaskan blok kepartian melampau melebihi agenda Islam dan ia kelihatan seperti satu percubaan untuk mendapat publisiti murahan di kalangan masyarakat majmuk di negara ini.

I-Peguam menghormati dan mendukung proses legislatif seperti yang diperuntukkan di dalam Perlembagaan dan I-Peguam juga menyedari bahawa RUU 355 perlu dibentangkan dan dibahaskan terlebih dahulu serta mendapat persetujuan undi majoriti Ahli-Ahli Parlimen bagi meluluskan RUU 355 tersebut sebelum diwartakan dan dikuatkuasakan. Namun demikian, ia tidak wajar dijadikan lesen untuk mengkritik pendapat seorang Mufti yang mempunyai tahap keilmuan, kewibawaan, kehormatan dan kedudukan yang penting dalam mendaulatkan agama Islam di negara ini, sebagaimana yang dilakukan oleh Mujahid melalui kenyataan beliau.

Anonymous said...

Wahai Umat Melayu Islam, marilah kita menolak DAP dan pencacai mereka dari PAN. Maki Hamunan Liberal Sekular terhadap Ugama Islam sekarang sudah amat brutal sekali.

Di Indonesia ada Ahok. Di Malaysia ada DAP

Sila baca

http://www.ismaweb.net/2016/10/siri-serangan-terhadap-islam-dan-institusinya/

Siri serangan terhadap Islam dan institusinya
DALAM tempoh beberapa bulan ini, media sosial begitu hangat membincangkan isu-isu semasa yang berlaku di negara kita. Namun, seperti biasa kumpulan liberal yang didukung portal liberal seperti Free Malaysia Today (FMT), The Malay Mail Online (MMO) dan Malaysiakini (Mkini) sentiasa mencari peluang memutar belit isu bagi kepentingan mereka serta menjayakan agenda liberal yang pada masa yang sama menggugat kedaulatan Islam dan integriti institusinya.

Sudah tentu, salah satu isu yang hangat diperdebatkan adalah RUU355 yang dibentangkan oleh Tuan Guru Abdul Hadi, Ahli Parlimen Marang yang juga Presiden PAS. Pelbagai perbahasan, forum serta penerangan yang telah dibuat pelbagai pihak namun persepsi negatif masih dicanangkan oleh kumpulan liberal ini. Padahal, sudah jelas RUU355 adalah berkaitan dengan kesalahan jenayah yang berada di bawah bidang kuasa negeri dan bukan menghakis bidang kuasa Persekutuan.

Tuduhan bahawa ia akan membuka laluan ke arah pelaksanaan hudud juga tersasar kerana ia memerlukan pindaan terhadap Perlembagaan bagi meminda bidang kuasa kerajaan negeri dan Persekutuan. Sedangkan RUU355 bukanlah untuk meminda Perlembagaan tetapi meminda had hukuman bagi kesalahan jenayah sedia ada. Inilah maksud memperkasakan Mahkamah Syariah namun kumpulan liberal begitu lantang mempertikaikan usaha ini.

Selain itu, Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) turut menerima kritikan daripada kumpulan liberal sejurus pelancaran aplikasi telefon pintar Hotline Jais. Mereka menuduh bahawa aplikasi ini menggalakkan umat Islam menjadi ‘stalker’ bahkan mencari-cari kesalahan orang lain. Walhal, aplikasi ini adalah alternatif lebih baik kepada talian 24 jam melalui panggilan telefon yang tidak pernah pun dipertikai sebelum ini. Tuduhan ini juga seolah-olah menafikan tuntutan ‘nahi munkar’ yang dianjurkan Islam ke atas setiap individu Muslim atau pihak berkuasa.

Tambahan pula, sekiranya mereka menyemak aplikasi itu serta piawai yang ditetapkan, JAIS hanya akan bertindak terhadap laporan yang sahih daripada individu yang memberikan maklumat yang sahih serta berkenaan kesalahan yang berada di bawah bidang kuasa JAIS. Oleh yang demikian, tuduhan bahawa sesiapa sahaja boleh membuat laporan palsu secara sengaja ataupun pihak JAIS menyalahguna kuasa adalah tidak tepat sama sekali.

Tidak cukup dengan itu, pihak JAIS serta Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) dikecam sekali lagi apabila kedua-duanya menahan sejumlah individu yang disyaki menganuti serta terlibat dalam amalan ajaran Syiah yang difatwakan sesat. Padahal, usaha ini dilaksanakan bagi membendung ajaran Syiah yang boleh mengelirukan umat Islam, seperti mana fahaman liberalisme dan pluralisme yang difatwakan sesat dan antara organisasi liberal yang terlibat adalah Sisters in Islam.

Malah, ada juga umat Islam yang menempelak khutbah Jumaat yang menyokong RUU355 dan fatwa berkenaan liberalisme dan pluralisme dengan menuduh bahawa khutbah Jumaat yang disediakan oleh Majlis Agama Islam telah dipergunakan oleh pihak kerajaan sebagai satu medium politik yang mempergunakan agama bagi meraih undi. Sedangkan, isu serta hal ehwal umat Islam tidak seharusnya dipandang dari sudut politik kepartian yang sempit kerana ia membawa manfaat yang menyeluruh bagi umat Islam serta rakyat Malaysia secara amnya dalam menegakkan keadilan Islam dan perundangannya.



Danial Ariff bin Shaari
Aktivis Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA)

Anonymous said...

Kena kencing dengan umnggok sekarang salahkan orang lain saja

Dasar kera sumbang tak da kawan...
Dia sorang saja yg betul....
Pi masuk hutan ....
Duduk sorang sorang..

Anonymous said...

PAN Agak Runsing Sekarang. Sebabnya ada dibawah. Padam Muka PAN.

http://semuthitam80.blogspot.my/2016/10/guan-eng-ugut-nak-tinggalkan-pakatan.html

GUAN ENG UGUT NAK TINGGALKAN PAKATAN!!!

Heh! Berani sangat ke Si Guan Eng ni nak tarik DAPigs keluar dari Pakatan? Kalau dia berani dan betul - betul yakin yang parti itu mampu untuk berdiri diatas kaki mereka sendiri tanpa bantuan dari orang lain, kenapa hanya nak buat di Sarawak?

Nampak gayanya kesombongan dan keangkuhan DAPigs sejak kebelakangan ini semakin menjadi - jadi dan membuktikan yang parti itu mahu mengawal sepenuhnya Pakatan Haprak tu dengan menjadi 'Abang Besar' kepada parti lain.

Hakikatnya, agenda utama DAPigs adalah untuk merampas kuasa di Putrajaya dengan mempergunakan parti - parti dikalangan puak pembangkang seperti PKR, PAN dan juga PPBM bagi merealisasikan harapan mereka untuk merebut kuasa.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini, Setiausaha Agung DAPigs itu sekali lagi mengeluarkan kenyataan yang angkuh dengan mendakwa kononnya mereka sanggup keluar dari Pakatan Haprak tu menjelang Pilihan Raya Umum yang akan datang.
“Ahli DAP Sarawak perlu berbangga dengan sejarah kita berani bersendirian di Sarawak pada tahun 1976. Jika diperlukan, DAP bersedia untuk berdiri sendiri seperti yang dilakukan pada tahun 1976,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.
Kenyataan Si Guan Eng tu sekali gus membuktikan bahawa DAPigs tidak memerlukan PKR mahupun PAN. Mungkin DAPigs menganggap PKR dan PAN tidak mampu untuk membantu merealisasikan impian yang mendahagakan kuasa di Putrajaya.

Dalam erti kata lainnya, kenyataan Setiausaha Agung DAPigs itu seolah - olah memberikan gambaran bahawa PKR dan PAN ni bukan rakan kerjasama Politik yang cukup kompeten bagi DAPigs memenuhi segala kehendak serta kemahuannya.

Namun, apa yang menjadi persoalan utamanya ialah kenapa Si Guan Eng tu hanya berani bercakap soal hubngan kerjasama Politik diantara puak Pakatan di Sarawak je? Kenapa tidak dia bercakap di peringkat Nasional?

Jika dia yakin yang DAPigs mampu berdiri diatas kaki mereka sendiri tanpa bantuan dari PKR dan PAN, kenapa tak putuskan hubungan kerjasama Politik diperingkat Pusat? Kan nampak sangat yang Si Guan Eng tu hanya mengamalkan Politik Retorik semata - mata untuk menjaga kepentingan Politik Peribadi dia sendiri!!!

Anonymous said...

PAN faktor pembangkang tidak sehaluan

02 November 2016.
KOTA BHARU: Profesor dari Universiti Teknologi Nanyang, Singapura menyifatkan pakatan pembangkang di negara ini bermasalah ekoran kewujudan serpihan PAS iaitu PAN.

Koordinator Pengajian Malaysia di universiti terbabit, Penolong Prof Dr Mohd Nawab Mohd Osman berkata masalah yang melanda pembangkang di Malaysia bukan disebabkan PAS atau DAP.

Kata beliau, PAN muncul dengan matlamat yang tidak jelas dan lebih bersifat emotif semata-mata.

“Penubuhan parti itu tidak jelas matlamatnya. Pemimpin pula tiada kredibiliti berbanding parti asal mereka yang ada ulama sebagai teras kepada perjuangan parti.

“Malah akar umbi PAS jauh lebih kuat kerana mendapat dokongan pelbagai pihak termasuk golongan muda. Sebaliknya PAN diperlihat sebuah parti Islam yang moderat,” katanya pada diskusi anjuran Institut Pemikiran Tok Guru di sini.

PAN muncul selepas bekas-bekas pemimpin utama PAS gagal mempertahankan jawatan pada muktamar 2015 sehingga membawa kepada penubuhan parti baharu.

Ketika pemilihan pada muktamar tersebut difahamkan ada gerakan bagi menumbangkan kepimpinan ulama dengan mendapat tajaan pihak luar.

Dr Mohd Nawab juga berkata, pendirian pemimpin PAN mengenai pindaan Rang Undang-Undang Akta 355 masih tidak jelas sehingga sekarang.

“Pemimpin PAN tidak berani untuk mengeluarkan kenyataan menyokong pindaan itu secara terbuka kerana dilihat lebih menjaga hati DAP,” ujarnya.

Sementara itu Pengarah Pilihan Raya PAS Kelantan, Zulkifli Mamat berkata pemimpin PAS yang dikenal pasti bermasalah sebelum ini sekarang mendapat tempat bersama PAN.

Katanya, mereka sanggup melakukan sahaja untuk dilihat orang ramai sebagai juara membawa isu rakyat.

“Kita boleh lihat isu projek Kampung Warisan di Kampung Laut, Tumpat dan isu pembalakan di Gua Musang ada pemimpin PAN yang mahu dilihat seperti wira,” katanya.

Anti Fitnah said...

Bila masanya bangsaku dah biasakan diri dengan fitnah ...
Bila masanya bangsaku dah biasakan diri dengan maki hamun ...
Bila masanya bangsaku dah biasakan diri dengan kerja mohong ...
Bila masanya bangsaku dah biasakan diri dengan kemungkaran ...
Apa nak jadi ni ...
Awat dunia Melayu tak ada NERAKA kah?
atau NERAKA tu tempat permainan kita dan tempat yang nak ditujui?
Sedarlah bangsaku ...
Bangsaku tak akan membawa kita ke mana-mana pun?
Yang boleh hanya ... Islam shj.

Anonymous said...

Yaaaaa tapi bagi Mr Anti Fitnah, yg Halal dan Toyibbah adalah Ahok Penang yakni DAP. Kah kah kah. Balik la label melabel kao tu

Anonymous said...

Umat Islam telah diperdaya oleh pemimpin munafik sekular dan liberal untuk melantik si China kafir yang bernama Ahok menjadi gabenur Jakarta. Sebagai membalas kebaikan umat Islam, Ahok laknatullah telah menghina dan menfitnah agama Islam dan Al-Qur'an, meroboh masjid-masjid dan menafikan hak umat Islam dengan melarang pelajar Islam menutup aurat dll.

Sesungguhnya Allah dan RasulNya telah melarang keras umat Islam melantik orang kafir dan munafik menjadi pemimpin umat Islam tetapi malangnya sebilangan umat Islam mengingkari perintah Allah dan RasulNya. Akibatnya agama Islam dan umat Islam ditindas oleh musuh-musuh Islam.

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang menjadikan agama kamu sebagai ejek-ejekan dan permainan - dari orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum kamu, dan orang-orang kafir musyrik itu: menjadi penolong-penolong; dan bertaqwalah kepada Allah, jika kamu benar-benar orang yang beriman.(Al-Maaidah 5:57)

Wahai umat Islam bersatulah dan kembali kepada ajaran Islam dan tentanglah musuh-musuh Islam kerana mereka telah melampaui batas !

Anonymous said...

Di Msia yg memalukan dan memperalatkan Islam adalah parti org melayu. Jual agama utk kepentingan peribadi pemimpin.

KAH KAH KAH!!!

Anonymous said...

Anon 5:19 salah cakap. Jual ugama demi Ahok Penang tercinta
Itulah PAN Imayam

Anonymous said...

Ahok tk peralatkan agamanya utk habuan dunia. Parti Pas jual Islam menipu org melayu utk kepentingan perut lebai2 malang.

Anonymous said...

Balaci Ahok 8:55 PM adalah pendusta yang amat menjijikkan dan tidak bermoral kerana cuba memutar-belitkan fakta untuk menyokong kezaliman dan kejahatan Ahok laknatullah dan menfitnah parti Islam PAS yang membela Islam dan umat Islam. Yang jelas ialah balaci Ahok 8:55 PM ini cuba menegakkan benang basah !

Fakta:

(1) China Kristian yang bernama Ahok telah dilantik menjadi gabenur Jakarta dengan sokongan umat Islam. Sebagai membalas kebaikan umat Islam, Ahok laknatullah itu telah memecat pegawai-pegawai kerajaan dan pengetua-pengetua sekolah yang beragama Islam di Jakarta dan menggantikan mereka dengan orang-orang Kristian. Ahok laknatullah juga telah menghina agama Islam dan Al-Qur'an, merobohkan masjid-masjid di Jakarta dan menafikan dan menindas hak umat Islam di Jakarta. Ini jelas menunjukkan Ahok adalah pelampau fanatik Kristian yang amat memusuhi Islam dan umat Islam.

(2) Parti Islam PAS telah menjadikan Islam sebagai matlamat perjuangan PAS dari dulu, kini dan selamanya dan PAS sedang berusaha melaksanakan ajaran Islam dan hukum Allah di negara ini walaupun usaha PAS itu sedang ditentang dan difitnah oleh kafir harbi dan munafik.

Maka tuduhan Parti Pas jual Islam menipu org melayu adalah pembohongan kafir harbi dan munafik yang amat menjijikkan dan tidak bermoral.

Kesimpulan:

Balaci 8:55 PM adalah contoh babi ternakan kafir harbi dan puak liberal munafik yang memusuhi Islam dan umat Islam dan sentiasa menyebarkan propaganda karut untuk menfitnah Islam, ulama Islam dan PAS yang cintakan Islam.

Anonymous said...

Yg memalukan dan merosakkan Islam bkn ahok atau mana2 non muslims yg belum terima hidayah Allah. Yg buat Islam terhina adalah golongan ularmak2 suu dan balaci mrk spt anon 10:10 memperalatkan Islam dan menipu org Melayu.

Ruu 355 dan hudud wajib dikuatkuasakan pd ahli2 dan balaci2 Pas spt anon di atas dulu. Baru Pas boleh jadi parti agama.

Anonymous said...

Balaci 6:29 AM adalah contoh babi ternakan kafir harbi yang membela musuh Islam seperti Ahok dan menfitnah dan memburuk-burukkan ulama Islam, umat Islam dan parti Islam PAS ! Dasar babi kafir harbi makan najis !

Anonymous said...

Anon 2:00pm anak syaitan dari Parti Ajaran Syaitan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails