Wednesday, November 23, 2016

Felda: Isa Samad Jawab Laporan Ketua Audit Negara..

Mohd Isa Abdul Samad
Isa Samad.

SHAH ALAM - Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad (gambar) berkata isu yang dibangkitkan Laporan Ketua Audit Negara siri dua sebelum ini telahpun diambil tindakan pihaknya.

Menurutnya, diantara perkara yang dibangkitkan itu di dalam pengetahuan Felda juga telah mengambil tindakan dengan menghentikan operasinya dan individu yang terlibat akan dikenakan tindakan tatatertib.

“Langkah-langkah pembetulan sedang dilaksanakan. Terdapat perlaksanaan dan perjalanan operasi syarikat subsidiari yang tidak dilaporkan serta tidak mendapat kelulusan pengarah syarikat serta Ahli Lembaga Felda.
"Ini menyebabkan berlakunya ketidakpatuhan dan pelanggaran tataurus syarikat dan peraturan-peraturan Felda,” katanya dalam satu kenyataan media, hari ini.

Sebelum ini, Felda dilaporkan mengalamai kerugian jutaan ringgit disebabkan kelemahan perancangan dan pelaksanaan projek pemerolehan perkhidmatan pengumpulan data LiDAR atau Light Detection and Ranging, projek jalur lebar serta tiga projek lain.

Dalam laporan itu,  turut menyatakan audit yang dijalankan antara Januari dan Jun tahun ini, mendapati perancangan, pelaksanaan, pemantauan dan pengurusan projek oleh Felda dan subsidiarinya tidak memuaskan serta tidak mencapai objektif yang ditetapkan.

Katanya lagi, Lembaga Felda dan juga lembaga pengarah subsidiari tersebut merupakan dua entiti yang berbeza.

“Lembaga Felda ialah pihak yang mengawal seluruh Felda dan dipengerusikan oleh saya sendiri.
“Syarikat subsidiari pula menjalankan perniagaan dan dianggotai dan dipengerusikan individu yang berbeza,” tambahnya.

Jelasnya lagi, hanya tiga projek yang terlibat berdasakan laporan audit tersebut iaitu Pengurusan Projek Lidar, Pengurusan Projek Jalur Lebar dan Pengurusan Projek Syarikat Subsidiari Felda.

“Felda juga  telah melantik juru audit luar untuk melaksanakan kajian ‘position view’ ke atas ketiga-tiga projek tersebut.
“Susulan itu, Lembaga Felda telah meluluskan perlantikan firma guaman untuk melaksanakan ‘legal review’
“Justeru, penemuan ‘positon review’ serta ‘legal review ‘ ini akan dibentangkan ke Lembaga Felda untuk diambil tindakan sewajarnya,” katanya lagi.

Beliau juga turut melantik ahli lembaga pengarah yang baru di syarikat subsidiari yang terlibat menggantikan orang terdahulu dalam meneruskan hala tuju dan kesinambungan syarikat tersebut.

“Saya ingin menegaskan di sini bahawa Felda sentiasa berpegang kepada tadbir urus yang baik dan mana-mana individu yang terlibat dalam salah laku (sekiranya ada) akan dikenakan tindakan sewajarnya,” katanya. (SH)

Lihat sebelum ini..

7 comments:

kiedentech said...

kambing punya susu lembu punya nama, pembuat dasar yang salah last last pekerja yang kena penjara, pembuat dasar masih senag lenang dan tak mahu maik tanggung jawab

Anonymous said...

Apasal DAP senyap sunyi hal ini. Ini adalah kerana ia melibatkan orang melayu Islam. PAN pula membisu sebab takut kena katok dgn DAP. Itu pasal Mujahid tak komen langsung. Takut la katakan.

Balikla oiiiiiiii PAN-BERSHIT

Anonymous said...

Ini mesti kerja Ahok dan DAP yg menentang Islam..kahkahkah

Anonymous said...

Nasib baik la Ibn Hasyim dan rakan2 PAS peka isu2 ini. Nak harap DAP dan PAN kirim salam saja.

Bawah ni ada kupasan dari Tuan Semut Hitam mengenai komen DAP. Mungkin sebab LBGT turun Bersih-5 kott, isu ini cuba disensasikan oleh DAP. Sikijam lagi PAN akan berbunyi dgn nada yg sama. kah kah kah

http://semuthitam80.blogspot.my/2016/11/adun-dapig-mentakab-bangkit-isu-pasal.html

ADUN DAPig MENTAKAB BANGKIT ISU PASAL PESAKIT AIDS???
Heh! Heran juga dengan soalan yang dibangkitkan oleh ADUN DAPigs ni. Dalam banyak - banyak soalan yang boleh ditanya didalam sidang DUN Pahang, kenapa statistik mengenai jumlah pesakit AIDS atau HIV pulak yang nak dipersoalkan?

Tampil dengan soalan tersebut, Si ADUN DAPigs ni meminta agar pihak Kerajaan Negeri menyatakan secara spesifik peratusan peningkatan mahupun penurunan pesakit - pesakit tersebut mengikut pecahan disetiap daerah yang ada di Pahang.

Menjawab soalan yang dibangkitkan oleh ADUN DAPigs itu, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Sumber Manusia dan Tugas - Tugas Khas menjelaskan bahawa secara keseluruhannya terdapat penurunan sebanyak 42.6 peratus bagi kes tersebut.

Dari jadual yang diterima, Daerah Bentong mengalami penurunan sebanyak 50 peratus manakala bagi Daerah Kuantan, penurunannya adalah sebanyak 49.6. peratus. Pekan pula mencatatkan penurunan paling tinggi sebanyak 87.1 peratus.

Ianya diikuti dengan Daerah Cameron Highland yang dilaporkan menurun sebanyak 83.3 peratus dan kemudian Daerah Raub yang mengalami penurunan kes HIV dikalangan rakyat sebanyak 76.9 peratus serta Daerah Rompin (47.4%).

Secara keseluruhannya, Pahang hanya mencatatkan sebanyak 170 kes pesakit HIV yang berakhir pada bulan Oktober 2016 berbanding tahun - tahun sebelumnya dan sekaligus membuktikan bahawa Kerajaan Barisan Nasional peka mengenai isu tersebut.

Cuma yang menjadi persoalannya, kenapa Si ADUN DAPigs tu mengajukan soalan sedemikian? Apa yang cuba hendak dilakukan sehingga dia beria - ia benar mendesak pihak Kerajaan untuk menjelaskan statistik tersebut secara terperinci?

Adakah Si ADUN DAPigs ni cuba nak membuat perbezaan dengan Negeri - Negeri lain yang ditadbir oleh Rejim Pakatan Rakyat tu? Jika itu tujuan dia, Negeri mana yang dia nak jadikan sebagai rujukan? Selangor? Pulau Pinang? ATAU Kelantan?

Kalau itu la tujuan dia, nampak sangat la yang Si ADUN DAPigs ni ada agenda yang sengaja disembunyikan dari pengetahuan rakyat. Andaikata tujuan dia membangkitkan soalan itu sebagai satu langkah untuk meningkat kesedaran rakyat, boleh juga kita terima. Tapi kalau sebaliknya, memang sah dia ni suka buat kerja yang bukan - bukan!!!

Unknown said...

Kau lh yg bingai , berapa banyak anak² peneroka felda yg mati disebabkn oleh hiv aids disebabkan oleh penyalahgunaan dadah melalui jarum suntikkan.

Anonymous said...

Sbb itu lebai2 Pas parti jual agama nak bekerjasama dgn pemimpin2 Umno parti penyamun negara. Sama2 boleh terus merompak harta negara dan duit rakyat secara berhemah. Macai dan walaun tolol melopong tunggu dedak.kahkahkah

Satu utk kau, dua utk aku..skrip penyamun tarbus PasUmno.kahkahkah

Takfir!

Anonymous said...

Berapa? Ko tahu ke? Habaq mai la...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails