Thursday, November 03, 2016

100,000 Rakyat Indo Bantah Ahok Hina Quran, Jakarta Jumaat ini.


Apel pengamanan Pilkada 2016 Merdeka.com/imam buhori

JAKARTAPihak berkuasa Indonesia menjangka lebih 100,000 rakyat Indonesia menyertai demonstrasi secara besar-besaran di Jakarta bagi mendesak Gabenur Jakarta, Basuki Tjahaja Purnama atau lebih dikenali sebagai Ahok dikenakan tindakan undang-undang kerana mempertikaikan ayat al-Quran dalam surah Al Maidah.

Demikian menurut Bernama.


Ahok dalam kempennya di Pulau Seribu pada bulan lepas dipetik sebagai mempertikaikan ayat al-Quran yang meminta umat Islam supaya tidak memilih orang bukan Islam menjadi pemimpin mereka.


Beliau yang akan mempertahankan jawatannya pada Pilihan Raya Februari 2017 bagaimanapun telah membuat permohonan maaf secara terbuka kerana telah menyinggung perasaan umat Islam. 


Rakyat Malaysia dinasihatkan agar tidak memasuki Jakarta pada Jumaat ini bagi mengelakkan mereka terperangkap dalam demonstrasi rakyat Indonesia yang dijadual berlangsung di sekitar ibu kota itu.


Duta Malaysia di Indonesia Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim memberitahu Bernama di sini, kedutaan sedang memantau perkembangan semasa mengenai demonstrasi berkenaan dari semasa ke semasa. 


Katanya, bagi rakyat Malaysia yang berada di Jakarta pula, mereka dinasihati menjaga diri dan keselamatan keluarga masing-masing dengan mengelak daripada berada di ibu kota itu terutama di sekitar Monumen Nasional (Monas), Masjid Istiqal, Balaikota, Tangerang dan Bekasi.


Beliau berkata rakyat Malaysia yang masih perlu ke Jakarta dinasihati supaya mendaftar dengan kedutaan menerusi perkhidmatan dalam talian e-konsular di laman web www.kln.gov.my. Rakyat Malaysia yang memerlukan bantuan konsular pula diminta menghubungi Kedutaan Besar Malaysia +62 215224947 atau +62 81380813036 pada waktu pejabat.


"Kaunter Imigresen di kedutaan juga ditutup pada Jumaat ini dan kita minta semua rakyat Malaysia yang berada di Jakarta supaya tidak mengunjungi kawasan berlakunya demonstrasi," katanya.


Polwan (polis wanita) berjilbab 2015 merdeka.com/arie basuki

Sementara itu, gabungan organisasi masyarakat Islam akan mengumumkan demonstrasi besar-besaran berkait dugaan penistaan ​​agama Yang diduga dilakukan Gubernur nonaktif DKI Jakarta Basuki Tjahaja Purnama (Ahok), Jumat (4/11) mendatang. Mengikut Mel Pemberitahuan Yang Diperolehi Polri dari Gabungan ormas, rencananya Peserta demo Mencapai 100,000 orang.

Sejumlah pihak bimbang demo bakal berujung kisruh dan kekecuhan. Untuk menjaga ibu kota, Mabes Polri (pihak polis) dibantu TNI (tentera) memiliki sejumlah strategi. Ribuan Pasukan Brimob dari sejumlah daerah ditarik dimasukkan Ke ibu kota. Pasukan TNI juga diperbantukan untuk menjaga Ibu Kota.

Selain itu, Polri juga memiliki strategi buat demo menyejukkan. Mabes Polri menyiapkan Pasukan 'Asmaul Husna' untuk mengawal jalannya demo. Para personel ini kepada memakai peci dan sorban putih saat menjaga demonstran nanti.

 Kadiv Humas Polri Irjen Boy Rafli Amar mengatakan Pasukan 'Asmaul Husna' ini dibentuk sesuai dengan arahan Kapolri Jenderal Tito Karnavian. Keberadaan Acha diharapkan menciptanya boleh membebaskan buat demo tenang dan damai. (IH)

7 comments:

Anonymous said...

Melayu PAN pun ada Ahok Pujaan yg bersemayam di Penang Darul Sekular

Anonymous said...

AHOK ANTI ISLAM. DAP PUN ANTI ISLAM. TETAPI PAN AMAT KASIH AKAN DAP. CUBA ANDA BACA SIRAH MACAM MANA ABDULLAH BIN UBAY AMAT KASIH KEPADA MUSRIQIN MEKAH DAN YAHUDI BANI QAINUQA.

WAHAI PAN. WAHAI MAT SABU. WAHAI KHALID SAMAD. BERTAUBATLAH KAMU

Anonymous said...

Fitnah,label melabel darah daging pas..jadi amanah tak perlu layan parti uturn ni.

Anonymous said...

Pungkoq hang la. Nama pun silap. PAN la bodooo

Anonymous said...

Balaci 10:19 AM adalah penjilat Ahok ! Label melabel darah daging kafir harbi @ ultra kiasu !

Anonymous said...

Celakalah dan bangsatlah Ahok laknatullah dan penyokong-penyokongnya kerana mereka telah menfitnah dan menghina agama Islam dan Qur'an, merobohkan masjid-masjid dan menindas dan menafikan hak umat Islam untuk mengamalkan ajaran Islam di Jakarta. Amin.

Anonymous said...

Anon 10:15 anak syaitan dari Parti Ajaran Syaitan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails