Wednesday, November 18, 2015

Jangan Berdoa Untuk Paris, Bekerjalah Untuk Perdamaian. -Dalai Lama.


JANGAN berdoa untuk Paris. Pemimpin spiritual Tibet, Dalai Lama menawarkan nasihat yang luar biasa dalam menghadapi serangan 'pengganas' di Paris pada Jumaat (13/11) malam. Dia menyatakan, jangan berdoa untuk Paris, bekerjalah untuk perdamaian. 

Begitu laporan sebuah syarikat penyiaran Jerman, Deutsche Welle.

"Kita tidak boleh menyelesaikan masalah ini hanya melalui doa," kata pemimpin spiritual Buddha tersebut, dilansir dari Raw Story.
"Saya seorang Buddhis dan saya percaya berdoa. Namun manusia telah mencipta masalah ini, dan sekarang kita meminta Tuhan untuk mengatasinya. Hal ini tidak logik. Tuhan akan berkata, pecahkan sendiri (masalah itu) kerana anda menciptakannya di tempat pertama. "

Istana ini berada pada ketinggian 3.700 mdpl di Gunung Potala dan memiliki lebih dari 1.000 kamar.
Kemegahan Istana Potala di Lhasa, Daerah Autonomi Tibet, China (17/11). Dahulu Istana Potala merupakan pusat pemerintahan Tibet dan tempat tinggal tradisional Dalai Lama, kini menjadi muzium oleh kerajaan China. Istana bertingkat 13 dianggarkan berusia lebih daripada 1,300 tahun yang berada pada ketinggian 3,700 mdpl.

Dalai Lama menambah, harapannya bahawa kekerasan berdarah pada abad ke-20 tidak terus berlanjut hingga masa sekarang.

"Kami memerlukan pendekatan yang sistematik untuk memupuk nilai-nilai kemanusiaan, kesatuan dan harmoni," katanya.
"Jika kita mula melakukannya sekarang, ada harapan bahawa abad ini akan berbeza dari yang sebelumnya. Ini adalah kepentingan semua orang. Jadi mari kita bekerja untuk perdamaian dalam keluarga dan masyarakat kita, dan tidak mengharapkan bantuan dari Tuhan, Buddha atau kerajaan. "(IH)

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails