Sunday, November 22, 2015

Cara Kanak-kanak 7 Tahun Ini Lawan Teroris..

Masjid di AS ini diserang, dan ini yang dilakukan oleh kanak-kanak 7 Tahun membalas balik serangan itu..
 Jack Swanson

JOM KREATIF

SEBUAH masjid yang dikendalikan oleh Islamic Center of Pflugerville (ICP), Travis County, Texas, Amerika Syarikat menjadi mangsa vandalisme yang meningkat berikutan keganasan serangan di Paris beberapa hari lalu.

Seorang ahli ICP semasa melawat masjid di Isnin pagi mencari kotoran tercicir di depan masjid. Sementara di dalam masjid, beberapa Al-Quran dirobek oleh pelaku teroris.

Kejadian ini membuat hati seorang kanak-kanak berusia 7 tahun, Jack Swanson tergerak. Setelah berbincang dengan ibunya atas apa yang berlaku di masjid itu, Jack memutuskan mendapatkan 20 dolar AS, dan menyumbangkan untuk pembaikan masjid, seperti dilapor Kxan.com.

Ibu Jack, Laura, berkata dia dan anaknya berbincang tentang vandalisme. Keduanya bersepahaman vandalisme merupakan tindakan yang mengerikan jika dilakukan. Dalam perbincangan itu, Laura mengibaratkan masjid sebagai gereja. 

Dengan andaian itu, Laura membantu Jack memahami betapa pentingnya sebuah tempat ibadah dalam peribadi setiap orang.

"Kami terlibat perbualan mengenai untuk apa gereja dan bagaimana setiap orang memandang gereja itu penting," kata Laura.

Ahli takmir masjid, Faisal Naeem, berkata sumbangan ini memberikan harapan.

"Ini 20 dolar, tapi dari Jack yang mengumpul setiap syiling sehingga setara dengan 20 juta dolar bagi saya dan komuniti kami. Sumbangan ini memberi saya harapan kerana ini bermakna bukan antara satu orang melawan yang lain," kata Naeem.

Kebaikan Jack mendapat sanjungan di media sosial. Bercakap mengenai vandalisme yang berlaku, Naeem mengatakan tidak pernah membayangkan sebelumnya dan cukup membuat terkejut.

Pihak polis tempatan setelah melakukan penyidikan, menyatakan kes ini sebagai jenayah atas dasar kebencian. Sejak keganasan Paris berlaku pada Jumaat minggu lalu yang mengorbankan 129 orang, banyak serangan berlaku di masjid-masjid di negara yang berbeza.

"Ini menjadi begitu umum apabila terdapat hal yang keliru di satu tempat dan orang-orang kemudian ingin menyalahkan semua muslim. Jika ada, bermakna tuduhan tersebut adalah berdasarkan logik yang salah dalam cara berfikir masyarakat kita," kata Naeem.

(Sumber: IH/independent.co.uk)

Sila  lihat lagi.. 
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)
E-Buku IH-103: Kisah-kisah Jom Kreatif (4)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails