Wednesday, April 01, 2015

Demokrasi S'pura, Kritik Mendiang Kuan Yew Ini Padahnya..

AMOS Yee (kanan), 16, hadir bersama bapanya di Mahkamah Negara Singapura untuk berdepan pertuduhan selepas membuat video menghina mendiang Lee Kuan Yew dan penganut agama Kristian di negara itu semalam.

SINGAPURA – Seorang remaja yang ditangkap kerana didakwa membuat rakaman video mengutuk mendiang Lee Kuan Yew dan agama Kristian di YouTube dihadapkan ke mahkamah di sini semalam.

Amos Yee, 16, cuma tersenyum dan kelihatan sedikit gelisah ketika pertuduhan itu dibacakan kepadanya di sebuah mahkamah daerah. Dia kemudian dibebaskan dengan ikat jamin S$20,000 (RM53,834). Remaja itu boleh dibicarakan sebagai seorang dewasa.

Yee memang dikenali dalam komuniti YouTube tempatan dengan paparan lucu di samping memainkan satu watak sampingan dalam filem komedi, We Not Naughty sebelum ini.

Dia hanya mengenakan baju-T gelap dan seluar kuning serta selipar getah ketika berdepan tiga pertuduhan berasingan termasuk ‘sengaja dengan niat mengguris perasaan kaum dan keagamaan mana-mana individu’.

Remaja itu turut dituduh menyebarkan bahan lucah melalui blognya iaitu lakaran kartun grafik Kuan Yew bersama bekas Perdana Menteri Britain, Margaret Thatcher di samping komen mengancam, kesat dan menghina di bawah peruntukan undang-undang baharu, Akta Perlindungan Daripada Gangguan.

Dalam sebuah video lapan minit bertajuk Lee Kuan Yew is finally dead (Lee Kuan Yew akhirnya sudah mati), Yee menyampaikan kutukan pedas ke atas ahli politik itu ketika pengebumian negara berlangsung sebelum mayatnya dibakar pada Ahad lalu. Yee ditahan pada hari yang sama.

Dia turut menyamakan Kuan Yew dengan Jesus ketika dia mula mengecam agama Kristian sedangkan mendiang tidak pernah mengaku menganut mana-mana agama. Yee juga mengutuk Kuan Yew sebagai seseorang yang sangat teruk dan mencabar anak mendiang iaitu Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong agar menyamannya.

Kes tersebut akan didengar pada 17 April ini. Hakim turut mengarahkan remaja itu berhenti membuat sebarang komen di media sosial sepanjang kes itu berjalan. – AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Itulah demokrasi di Singapura. Antara tuduhan ke atasnya kerana mengkritik pemimpin ialah..

  • melalui blognya iaitu lakaran kartun grafik Kuan Yew bersama bekas Perdana Menteri Britain, Margaret Thatcher di samping komen mengancam, kesat dan menghina di bawah peruntukan undang-undang baharu, Akta Perlindungan Daripada Gangguan.
  • Dalam sebuah video lapan minit bertajuk Lee Kuan Yew is finally dead (Lee Kuan Yew akhirnya sudah mati), Yee menyampaikan kutukan pedas ke atas ahli politik itu ketika pengebumian negara berlangsung sebelum mayatnya dibakar pada Ahad lalu. Yee ditahan pada hari yang sama.
  • Dia turut menyamakan Kuan Yew dengan Jesus ketika dia mula mengecam agama Kristian sedangkan mendiang tidak pernah mengaku menganut mana-mana agama. Yee juga mengutuk Kuan Yew sebagai seseorang yang sangat teruk dan mencabar anak mendiang iaitu Perdana Menteri Singapura, Lee Hsien Loong agar menyamannya. 
Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-27: Minda Lee Kuan Yew & Singapura
E-Buku IH-27: Minda Lee Kuan Yew & Singapura

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails