Monday, March 23, 2015

Untung C/Hebdo Hina Nabi, Lebih Ngeri Berbanding Serang Ganas.


2189033
Untung Charlie Hebdo Lebih Ngerikan Berbanding Serangan.

Paris: Pengurusan Charlie Hebdo mengaut 30 juta euro dari jualan pasca serangan ke pejabat redaksinya. Wartawan dan pekerja bertanya-tanya mengapa mereka tidak menikmati rezeki serangan keganasan yang mengorbankan 12 orang itu? 


Serangan terhadap pemegang saham Charlie Hebdo bermula dari ruang redaksi. Sebelas ahli redaksi menyeru agar seluruh pekerja menjadi pemegang saham. Mereka mempersiapkan pasukan peguam. Saat ini, saham Charlie Hebdo dipegang tiga orang. Orang tua Stephane Charboniere dan Kartunis Riss masing-masing memegang 40 peratus. 

Selebihnya, atau 20 peratus, dipegang pengurus Eric Portheault.Stephane Charboniere, akrab dengan nama pena Charb, adalah pemimpin redaksi Charlie Hebdo. Ia terbunuh dalam serangan keganasan, Januari 2015, yang dilakukan Said dan Cherif Kouachi. Laurent Leger, salah satu wartawan Charlie Hebdo, terpegun dengan keuntungan itu.  

Pada 18 Mac lalu dia mengumumkan pembentukan kumpulan untuk membuka pembicaraan soal penyaluran saham Charlie Hebdo kepada pekerja. Salah satu anggota kumpulan ini adalah kolumnis Patrick Pelloux, yang popular dengan kartun buatannya saat perarakan di Paris.Charlie Hebdo adalah majalah mendadak kaya kerana serangan keganasan.  

Sebelum serangan berlaku, Charlie Hebdo adalah majalah termengah-mengah dengan tiras 30 ribu naskhah bagi setiap minggu, dan belum tentu terjual. Selepas serangan keganasan, Charlie Hebdo mampu menjual tujuh juta naskhah di sekujur Eropah, dan belahan dunia lain. Majalah kebanjiran sumbangan, dan menjadi simbol kebebasan berbicara melalui hashtag #jesuischarlie. 

Seorang peguam tak ingin disebut nama, dan mewakili pengurusan Charlie Hebdo, mengatakan;  

"Semua wang itu ternyata lebih berbahaya dari pengganas."
"Riss masih di hospital. Saham Keluarga Charb telah dibekukan ahli warisnya, "lanjut peguam itu kepada AFP. 

Menurutnya, pertikaian ini berkaitan keluarga yang baru kembali dari perkuburan, lalu bertengkar berebut warisan. Ia juga berkata selain hasil jualan, semua wang hasil sumbangan perlu lebih dulu dipotong cukai 60 peratus. 

Lager, dalam surat terbuka, menulis pengagihan saham yang adil akan membolehkan pengurusan telus. "Semakin lebar pengawasan, semakin baik bagi semua orang," ujarnya. (IH/lasdipo)

Liht sebelum ini..
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..
E-Buku IH-99: Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails