Saturday, March 28, 2015

Serangan Udara A/Saudi Ke Yemen, 39 Maut. Siapa Untung?


PUAK Houthi mengangkat senjata dalam tunjuk perasaan untuk membantah serangan udara di Sanaa kelmarin.
SANAA – Sekurang-kurangnya 39 orang awam terbunuh dalam tempoh lebih 24 jam selepas siri serangan udara yang diketuai Arab Saudi terhadap pemberontak Syiah Houthi di Yemen, kata beberapa pegawai kesihatan semalam.

Seramai 12 mangsa maut apabila serangan udara ke atas sebuah pangkalan tentera di udara bandar ini mengenai kawasan sekitarnya.

Beberapa saksi berkata, jet-jet pejuang membedil pangkalan al-Samaa yang digunakan oleh unit tentera yang masih setia kepada bekas komander mereka, Ahmed Ali Saleh.

Ahmed merupakan anak lelaki Presiden Ali Abdullah Saleh yang digulingkan. Beliau dituduh oleh Riyadh sebagai menyokong militan Houthi memerangi Presiden Yemen, Abedrabbo Mansour Hadi.

“Pada Subuh semalam, tiga serangan udara mengenai pekarangan istana Presiden di selatan bandar ini yang ditawan militan Houthi pada bulan lalu,” kata beberapa saksi.

Riyadh turut mengebom briged tentera Houthi di wilayah Amran, utara bandar ini dan beberapa depot senjata di kubu kuat puak Houthi di utara Yemen.

Seorang pegawai tentera memberitahu agensi berita AFP bahawa jet-jet pejuang Arab Saudi turut mengebom sebuah depot senjata besar yang digunakan oleh tentera Ali.

Beberapa penduduk pula berkata, berpuluh-puluh kenderaan membawa peluru berpandu antipesawat dilihat berterusan meronda di bandar ini sejak serangan udara Arab Saudi itu bermula.

Siapa antara musuh-musuh Islam yang akan bergembira, bertepuk tangan dan kaut keuntungan? (IH)

2 comments:

Anonymous said...

Sebab yg Allah buat untuk kehancuran kadam dua tanah suci. Api dari Yaman dah keluar. Apakah api ini yg akan runtuhkan Kaabah. Mereka dah ada pengalaman zaman Abrahah.

Anonymous said...

Saya bimbang peperangan antara Arab Saudi dan Yaman akan mencetuskan peperangan yang lebih besar yang akan merebak ke seluruh Timur Tengah. Jika ini berlaku, kemungkinan besar kerajaan Arab Saudi akan tumbang dan kerajaan Amerika campur tangan menyebabkan peperangan merebak ke seluruh dunia!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails