Tuesday, January 13, 2015

Wanita Paling Dicari Di P'cis, Menyeberang Ke Syria.

Hayat-Boumeddiene_pics_390  
Hayat-Boumeddiene. 

Istambul: Menteri Luar Turki, Mevlut Cavusoglu, mengatakan pada hari Isnin bahawa Hayat Boumeddiene, isteri Amedy Coulibaly yang membunuh 4 tebusan di sebuah pasar raya di Paris, tiba di Turki dari Madrid pada 2 Januari, tinggal di sebuah hotel di Istanbul dan pergi ke Syria pada 8 Januari.

"Ada rakaman dirinya ketika di lapangan terbang. Kemudian, dia tinggal di sebuah hotel dengan orang lain dan menyeberang ke Syria pada 8 Januari. Kita boleh mengatakan ini berdasarkan rekod telefon, "katanya.

Hayat-Boumeddiene 
Hayat Boumeddiene tertangkap kamera CCTV saat berada di lapangan terbang Istanbul Turki 

Tujuh belas orang, termasuk wartawan dan polis, terkorban dalam tiga hari kekerasan yang bermula dengan serangan tembakan di pejabat majalah Charlie Hebdo pada Rabu, 7 Januari, dan berakhir dengan tebusan di sebuah pasar raya halal pada hari Jumaat. Tiga orang bersenjata juga tewas.

Polis Perancis sedang mencari Boumeddiene, teman salah satu penyerang berusia 26 tahun, yang digambarkan
sebagai orang yang "bersenjata dan berbahaya". Cavusoglu berkata Turki akan terus mengenalpasti kewujudan Boumeddiene, melewati maklumat kepada pihak berkuasa Perancis. 

Hayat Boumeddiene, diumumkan sebagai wanita paling dicari Perancis, ada di Syria dan pergi ke sana sebelum serangan mematikan minggu lalu, media Perancis melaporkan.  Turki tidak menerima permintaan untuk menolak akses ke Boumeddiene, kata Menteri Dalam Negeri Efkan Ala kepada wartawan.

"Kemasukan individu ke Turki boleh disekat berdasarkan maklumat dari negara asal yang mengatakan kemasukan orang ini boleh menjadi masalah," kata Ala.

Mevlut Cavusoglu pula menonjolkan perlunya strategi tertentu untuk memerangi keganasan di seluruh dunia.
 

"Malangnya tidak ada penetapan di dunia untuk melawan keganasan," katanya.
"Seperti Turki, kami menentang setiap jenis insiden pengganas tidak peduli bangsa, agama, mazhab atau wilayah asalnya," tambahnya.

Menteri luar Turki itu mengatakan ada dua isu utama yang perlu ditangani di Eropah dan di rantau ini..


 "Salah satunya adalah memerangi keganasan, di mana ada jurang besar, masalah lain adalah rasisme, xenophobia dan Islamophobia di Eropah. "
"Kami melihat bahawa peningkatan xenophobia di Eropah mencetuskan keganasan, menggunakan diskriminasi sebagai alasan," kata Cavusoglu. 
 (IH)

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-99: C/Hebdo, Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..
E-Buku IH-99: C/Hebdo, Bermula Perang Hina Agama Di Eropah..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails