Saturday, January 17, 2015

Muslim Dan Sejarah Bhutan.

Peta Bhutan
MENURUT adherents.com, populasi penduduk muslim di Bhutan mencapai 5% (Adherents.com: By Location). Namun CIA factbook mendakwa bahawa umat Islam adalah kurang dari 1% (CIA - The World Factbook - Bhutan) di Bhutan.  

Pada tahun 2009, Pew dianggarkan bahawa 1% daripada penduduk, atau 7,000 orang adalah Muslim (Miller, Tracy, ed. (October 2009), Mapping the Global Muslim Population: A Report on the Size and Distribution of the World 's Muslim Population (PDF), Pew, hlm. 31, diakses 2009-10-08).   

Begitu kira-kira, penduduk Muslim di Bhutan. Melihat sejarah awal Bhutan, masih samar sehingga kini.
 
Peralatan, senjata, dan sisa dari batu membuktikan bahawa Bhutan telah dihuni sejak awal 2000 SM. Para sejarawan telah merumuskan bahawa negara Lhomon (harfiah, "kegelapan dari selatan"), atau Monyul ("Tanah Gelap", rujukan pada Monpa, penduduk asal Bhutan) sudah ada antara 500 SM dan 600 M. Nama Lhomon Tsendenjong (Negeri Cendana), dan Lhomon Khashi, atau Sun Selatan (negeri 4 tujuan) telah dijumpai dalam kronik Bhutan dan Tibet kuno.

Peristiwa bertulis paling awal di Bhutan adalah lewatnya tokoh suci Buddha Padmasambhava (juga disebut Guru Rinpoche) pada abad ke-8. Sejarah awal Bhutan tidak jelas, kerana sebahagian besar catatan telah musnah selepas kebakaran di Punakha, ibu kota kuno pada 1827. Dari abad ke-10, perkembangan politik Bhutan amat dipengaruhi oleh sejarah keagamaannya.  


Pelbagai anak sekta Buddha muncul yang dilindungi oleh pelbagai maharaja Mongol dan Tibet. Selepas kejatuhan bangsa Mongol pada abad ke-14, anak-anak sekta itu bersaing satu sama lain demi ketuanan dalam bentang politik dan agama, akhirnya menimbulkan naiknya anak sekta Drukpa di akhir abad ke-16.


Hingga abad ke-17, Bhutan ada sebagai fiefdom yang saling berperang hingga disatukan oleh Lama Tibet dan pemimpin tentera Shabdrung Ngawang Namgyal. Untuk mempertahankan negerinya dari penggarongan yang sebentar-sebentar dilakukan bangsa Tibet, Namgyal membina sebuah rangkaian Dzong (benteng). Beliau mengumumkan kod undang-undang yang membantu membawa raja-raja tempatan di bawah kawalan.  
Dzong Trongsa

Banyak dari Dzong itu yang masih ada. Setelah kematian Namgyal pada 1651, Bhutan jatuh dalam suasana anarki. Mengambil keuntungan dari kekacauan itu, orang Tibet menyerang Bhutan pada 1710, dan kembali pada 1730 dengan bantuan orang Mongol. Kedua serang itu berjaya digagalkan, dan gencatan senjata yang ditandatangani pada 1759.

Pada abad ke-18, Bhutan menyerang dan menduduki Kerajaan Cooch Behar di selatan. Pada 1772, Cooch Behar meminta Syarikat Hindia Timur Inggeris yang membantu mereka dalam mengusir orang Bhutan, dan kemudian dalam menyerang Bhutan sendiri pada 1774. Sebuah perjanjian damai ditandatangani di mana Bhutan bersetuju berundur dari sempadannya sebelum 1730. Namun, perdamaian itu renggang, dan pertempuran sempadan dengan Inggeris berlangsung hingga ratusan tahun berikutnya


Akhirnya pertempuran itu menimbulkan Perang Duar (1864-1865), konfrontasi atas mereka yang akan mengendalikan orang Duar dari Bengal. Selepas Bhutan kalah perang, Perjanjian Sinchula ditandatangani antara India British dan Bhutan. Sebagai sebahagian pemulihan perang, bangsa Duar diserahkan kepada Kerajaan Bersatu United Kingdom dan Ireland dalam pertukaran sewa Rs.50,000. Perjanjian itu menamatkan semua permusuhan antara India British dan Bhutan.

Selama 1870-an, perjuangan kekuatan antara lembah saingan Paro dan Trongsa menimbulkan perang saudara di Bhutan, akhirnya menimbulkan naik tahtanya Ugyen Wangchuck, ponlop (gabenor) Tongsa. Dari pangkalan kekuatannya di Bhutan tengah, Ugyen Wangchuck mengalahkan para musuh politiknya dan menyatukan negeri ini menyusul beberapa perang saudara dan pemberontakan antara 1882-1885.

Salah satu keluarga di Bhutan yang mengekalkan ciri-ciri tradisi harmoninya.
 
  Kanak-kanak sekolah.
Musim sejuk.

 
Pada 1907, tahun penting di negeri ini, Ugyen Wangchuck dipilih dengan suara bulat sebagai raja pusaka negeri ini oleh majlis sami Buddha, pejabat pemerintahan, dan kepala keluarga penting yang menonjol. Kerajaan British bersetuju dengan cepat raja baru ini, dan pada 1910 Bhutan menandatangani perjanjian yang membuat United Kingdom 'memandu' urusan luar negeri Bhutan.

Selepas India mendapatkan kemerdekaan daripada United Kingdom pada 15 Ogos 1947, Bhutan menjadi salah satu negara pertama yang mengakui kemerdekaan India. Selepas British meninggalkan kawasan ini, sebuah perjanjian yang serupa dengan yang di tahun 1910 ditandatangani pada 8 Ogos 1949 dengan India yang baru merdeka.


Setelah Pasukan Pembebasan Rakyat China memasuki Tibet pada 1951, Bhutan menyekat sempadan utaranya dan mengembangkan hubungan dua hala dengan India. Untuk mengurangkan risiko gangguan China, Bhutan memulakan program pemodenan yang disokong sepenuhnya oleh India. Pada 1953, Raja Jigme Dorji Wangchuck menubuhkan badan pembuat undang-undang di negeri itu, Majlis Kebangsaan dianggotai 130 orang-untuk meningkatkan bentuk pemerintahan yang lebih demokratik.  

Pada 1965, ia mendirikan Dewan Penasihat Kerajaan, dan pada 1968 ia membentuk kabinet. Pada 1971, Bhutan memasuki PBB, selepas memegang kedudukan pemerhati selama 3 tahun. Pada Julai 1972, Jigme Singye Wangchuck naik takhta pada usia 16 selepas kematian ayahandanya Dorji Wangchuck.

Sejak 1988, pendatang Nepal walaupun pendatang gelap telah mendakwa Bhutan melanggar hak asasi manusia. Mereka mengatakan bahawa kerajaan Bhutan bertanggung jawab atas kejahatan perang dan kejahatan terhadap penduduk minoriti penutur bahasa Nepal. Dugaan itu tetap tidak terbukti dan dengan suara keras disangkal pihak Bhutan.  


Sebahagian besar para pelarian itu tinggal di kem pelarian yang dibuat PBB di Nepal tenggara di mana mereka menetap di sana selama 15 tahun. Pada 1998, Raja Jigme Singye Wangchuck memperkenalkan reformasi politik penting, memindahkan sebahagian besar kekuasaannya kepada Perdana Menteri dan membenarkan panggilan tanggungjawab pada raja oleh dua pertiga majoriti Majlis Nasional.  

Pasar tani. 
Di akhir 2003, tentera Bhutan berjaya melancarkan operasi skala besar untuk meredam pengacau anti-India yang menjalankan kem latihan di Bhutan selatan. Pada 1999, Raja juga mencabut larangan TV dan Internet, membuat Bhutan salah satu dari negara terakhir yang memperkenalkan TV. Dalam ucapannya, beliau berkata bahawa TV adalah langkah penting buat pemodenan Bhutan seperti sumbangan utama pada Kebahagiaan Negara Kasar negeri ini (Bhutan ialah satu-satunya negara yang mengukur kebahagiaan). 

Namun beliau memberi amaran penyalahgunaan TV yang boleh menggerus nilai-nilai tradisional Bhutan. Sebuah perlembagaan baru telah diperkenalkan pada awal 2005, yang akan disahkan oleh satu pungutan suara sebelum dilaksanakan. Pada Disember 2005, Raja Jigme Singye Wangchuck mengumumkan bahawa ia akan turun takhta pada 2008. 

Baginda akan digantikan puteranya, putera mahkota Jigme Khesar Namgyel Wangchuck. Namun sebelum tahun itu tiba (2006), ia telah turun takhta.  

Maklumat mengenai orang-orang Islam di sana masih belum jelas hingga kini. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails