Saturday, January 17, 2015

Penyakit Demontrasi 'buka pakaian' Berjangkit Ke Asia Tenggara.


PENYAKIT berdemontrasi melalui 'buka pakaian' mula berjangkit ke Asia Tenggara atau Indonesia. Contohnya, warga kompleks Batalion Siliwangi di Cililitan, Jakarta Timur baru-baru ini berdemontrasi dengan cuba menghalang usaha pen'tertib'an oleh pemerintah.

Dalam demontrasi itu, seorang wanita terus membuka baju dan mencabar pemerintah. Wanita itu adalah Ince Helena Paungau (67). Dia mengaku spontan melakukan hal itu untuk menghalang pasukan TNI (Tentera Nasional Indonesia).

"Saya sudah nenek-nenek, sebagai bekas TNI mereka sanggup melakukan hal tersebut. Saya melakukan buka baju spontan aja," kata Ince.

Tindakan seperti ini bukanlah satu-satunya. Ibu-ibu di Medan juga berdemo dengan membuka pakaian. Puluhan orang didominasi ibu-ibu, menunjuk perasaan di depan pejabat Koperasi Kredit (CU) Rukun Damai Jalan HM Jhoni, Pasar Merah, Medan, Rabu (13/11/2013) siang. Seorang ibu nekad buka baju dan menunjukkan dadanya sebagai aksi protes.



Kisah Pemkot Jambi semasa akan melakukan penutupan penyetempatan Payosigadung atau Pucuk. Wali Kota Jambi, dijangka ada perlawanan dari PSK (Pekerja Seks Kormersial).

"Mau demo buka baju silakan, ada jangkaan dari kita," ungkap pihak penguasa Oktober tahun lalu.

 
Kisah para wanita berdemo dengan membuka pakaian
Di dunia kini, aksi telanjang untuk menyampaikan mesej juga kerap dilakukan. Salah satu kumpulan yang paling terkenal adalah kumpulan Femen. Tindakan mereka hanya diikuti beberapa orang, tetapi selalu jadi perhatian dunia kerana berdemo tanpa pakaian. 

Mereka menganggap tubuh mereka adalah senjata ampuh untuk melawan apa yang tidak mereka setujui. Kumpulan ini pun selalu membantah peraturan agama.  (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails