Wednesday, December 25, 2013

Jumlah Kristian Betlehem Kurang Kerana Al Qaidah -Qumsieh


Jumlah penganut berkurang, umat Kristen Betlehem salahkan muslim
Gereja kelahiran Yesus di Betlehem. ©Reuters

Pemimpin Komuniti Kristian Palestin di Kota Betlehem Samir Qumsieh menyatakan makin berkurangnya penganut Kristian di kota kelahiran Jesus itu adalah akibat umat Islam, bukan kerana Israel. Dalam pidatonya pada siaran tv lokal, Qumsieh mengakui konflik di kawasan itu antara Israel dan Palestin ikut mempengaruhi jumlah penganut Kristian.

Dalam pidatonya itu dia tidak sepenuhnya menyalahkan Israel, seperti dilansir israeltoday.co.il, Selasa  semalam. Qumsieh berkeras mengatakan ancaman terbesar yang dihadapi umat Kristian, kini berjumlah sepertiga penduduk Betlehem, antara lain rendahnya tingkat kelahiran, perpindahan penduduk, dan diskriminasi oleh warga muslim.

"Diskriminasi itu terjadi sembunyi-sembunyi dan itu lebih membahayakan," kata Qumsieh.

Dia mengatakan keluarga Kristian di sana rata-rata hanya memiliki dua anak, kalah jauh dengan rata-rata keluarga muslim. Keadaan masa kini, kata dia, semakin berbahaya kerana banyaknya bukti kehadiran jaringan Al Qaidah di kawasan konflik itu.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Disitulah rahsia kekuatan Islam, kata Nabi, berkahwin dan beranaklah, beliau gembira dengan umatnya yang ramai. Aktiviti mengecilkan jumlah umat Islam adalah suatu pengkhianatan kepada agama Islam sendiri. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails