Thursday, October 17, 2013

Operasi Kecantikan, Bedah Hidung & Payudara.. Tasha Shilla

HALAMAN HIBURAN
Tasha Shilla


PETALING JAYA: Pelakon Tasha Shilla menafikan dia melakukan pembedahan bagi mencantikkan hidung dan payudara. Tasha, 26, berkata, dia bersyukur dengan anggota tubuh semulajadi yang di kurniakan tuhan kepadanya.

"Saya tidak pernah melakukan sebarang pembedahan plastik keatas tubuh saya, sebaliknya bersyukur dengan apa yang dikurniakan.
"Bagi yang rapat dan pernah pegang muka saya tahu ia tidak berubah, jika nampak lain mungkin disebabkan teknik solekan semata-mata," katanya kepada mStar Online di sini, Rabu.

Tasha berkata demikian ketika diminta mengulas tentang ruangan pojok sebuah akhbar mingguan yang melaporkan pelakon ini melakukan pembedahan plastik terhadap hidung dan payudara di Bali, Indonesia.
Bagaimanapun, Tasha mengakui ada Melancong ke Bali bersama rakan artis lain termasuk Sharifah Sakinah.

"Saya ke Bali bukan kerana buat pembedahan sebaliknya pergi bercuti bersama rakan-rakan lain.
"Kalau benar saya ingin buat pembedahan plastik bukanlah di situ tempatnya," ujarnya.

Tambahnya, dia hanya menganggap perkara tersebut hanya isu kecil yang tidak perlu diperjelaskan. (mStar)

Komen Weblog Ibnu Hasyim: "Saya tidak pernah melakukan sebarang pembedahan plastik keatas tubuh saya, sebaliknya bersyukur dengan apa yang dikurniakan.". Al-hamdulillah, baik cara berfikir Tasha Shilla. Mari kita lihat hukum. melakukan operasi kecantikan, samada operasi plastik atau sejenisnya.

Ada orang bertanya kepada seorang ustaz.. Apabila tubuh seorang wanita berubah drastis akibat kehamilan sehingga ia malu dilihat oleh suami dalam keadaan demikian, apakah ia boleh melakukan operasi kecantikan?
Jawapannya...

Alhamdulillah, pertanyaan ini sekitar hukum melakukan operasi kecantikan (operasi plastik dan sejenisnya), simaklah dengan seksama intisari masalah tersebut sebagai berikut:

Ahli medik mendefinisikan operasi kecantikan sebagai operasi yang dilakukan untuk mempercantik bentuk dan rupa bahagian-bahagian tubuh lahiriyah seseorang. Kadang kala dilakukan atas kemauan yang bersangkutan sendiri, dan kadang kala kerana darurat (terpaksa). Operasi kecantikan yang dilakukan kerana darurat atau semi darurat adalah operasi yang terpaksa dilakukan, seperti menghilangkan cacat, menambah atau mengurangi organ tubuh tertentu yang rusak dan buruk. Melihat pengaruh dan hasilnya, operasi tersebut sekaligus memperindah bentuk dan rupa tubuh.

Cacat ada dua jenis:
  1. Cacat yang merupakan pembawaan dari lahir.
  2. Cacat yang timbul akibat sakit yang diderita.
Cacat pembawaan dari lahir misalnya, bibir sumbing, bentuk jari-jemari yang bengkok dan lain-lain. Cacat akibat sakit misalnya cacat yang timbul akibat penyakit kusta (lepra), akibat kemalangan dan luka bakar serta lain sebagainya. Sudah barang tentu cacat tersebut sangat mengganggu penderita secara fisik maupun psikis. Dalam kondisi demikian syariat membolehkan si penderita menghilangkan cacat, memperbaiki atau mengurangi gangguan akibat cacat tersebut melalui operasi. 

Sebab cacat tersebut mengganggu si penderita secara fisik mahupun psikis sehingga ia boleh mengambil dispensasi melakukan operasi. Dan juga kerana hal itu sangat diperlukankan si penderita. Keperluan mendesak kadang kala termasuk darurat sebagai salah satu alasan keluarnya dispensasi hukum. Setiap operasi yang tergolong sebagai operasi kecantikan yang memang diperlukan, guna menghilangkan gangguan, hukumnya boleh dilakukan dan tidak termasuk merubah ciptaan Allah.

Lihat penjelasan Imam An-Nawawi untuk membedakan antara operasi kecantikan yang dibolehkan dan yang diharamkan: Dalam menjelaskan hadits Rasulullah yang berbunyi:

  • "Allah melaknat wanita-wanita yang mentato dan yang meminta untuk ditatokan, yang mencukur (menipiskan) alis dan yang meminta dicukur, yang mengikir gigi supaya kelihatan cantik dan merubah ciptaan Allah." (H.R Muslim No:3966.)
Imam An-Nawawi menjelaskan sebagai berikut:

'Al-Wasyimah' adalah wanita yang mentato. Iaitu melukis belakang tapak tangan, pergelangan tangan, bibir atau anggota tubuh lainnya dengan jarum atau sejenisnya hingga mengeluarkan darah lalu dibubuhi dengan tinta untuk diwarnai. Perbuatan tersebut haram hukumnya bagi yang mentato ataupun yang minta ditatokan. 


Sementara 'An-naamishah' adalah wanita yang menghilangkan atau mencukur bulu wajah. Adapun 'Al-mutanammishah' adalah wanita yang meminta dicukurkan. Perbuatan ini juga haram hukumnya, kecuali jika tumbuh jenggot atau kumis pada wajah wanita tersebut, dalam kess ini ia boleh mencukurnya. 

Sementara 'Al-mutafallijat' adalah wanita yang menjarangkan giginya, biasa dilakukan oleh wanita-wanita tua atau dewasa supaya kelihatan muda dan lebih indah. Kerana jarak renggang antara gigi-gigi tersebut biasa terdapat pada gadis-gadis kecil. Apabila seorang wanita sudah beranjak tua giginya akan membesar, sehingga ia menggunakan kikir untuk mengecilkan bentuk giginya supaya lebih indah dan agar kelihatan masih muda.
 

Perbuatan tersebut jelas haram hukumnya baik yang mengikir ataupun yang dikikirkan giginya berdasarkan hadits tersebut di atas. Dan tindakan itu juga termasuk merubah ciptaan Allah, pemalsuan dan penipuan. Adapun sabda nabi: "Yang mengikir giginya supaya kelihatan cantik" maknanya adalah yang melakukan hal itu untuk mempercantik diri. Sabda nabi tersebut secara implisit menunjukkan bahawa yang diharamkan adalah yang meminta hal itu dilakukan atas dirinya dengan tujuan untuk mempercantik diri. 

Adapun bila hal itu perlu dilakukan untuk tujuan pengubatan atau kerana cacat pada gigi atau sejenisnya maka hal itu dibolehkan, wallahu a'lam. (Syarh Shahih Muslim karangan Imam An-Nawawi XIII/107).
 

Suatu hal yang perlu disinggung di sini ialah para ahli medik, operasi kecantikan tersebut biasanya tidak membedakan antara keperluan yang menimbulkan bahaya dengan keperluan yang tidak menimbulkan bahaya. Yang menjadi interest mereka hanyalah mencari keuntungan materi, dan memberi kepuasan kepada pasien dan pengikut hawa nafsu, materialis dan penyeru kebebasan. Mereka beranggapan setiap orang bebas melakukan apa saja terhadap tubuhnya sendiri. Ini jelas sebuah penyimpangan, atau tak betul.

Kerana pada hakikatnya jasad ini adalah milik Allah, Dia-lah yang menetapkan ketentuan-ketentuan berkenaan dengannya sekehendak-Nya. Allah telah menjelaskan kepada kita metod-metod yang telah diikrarkan Iblis untuk menyesatkan bani Adam, di antaranya adalah firman Allah:
  • "Dan aku akan suruh mereka (merubah ciptaan Allah), lalu mereka benar-benar merubahnya." (Q:S 4:119)
Ada beberapa pelaksanaan operasi kecantikan yang diharamkan kerana tidak memenuhi ketentuan-ketentuan dispensasi syar'i yang disepakati dan kerana termasuk mempermainkan ciptaan Allah serta hanya bertujuan mencari keindahan dan kecantikan semata. Misalnya memperindah payu dara dengan mengecilkan atau membesarkannya. Atau operasi untuk menghilangkan kesan ketuaan, misalnya mengeritingkan rambut atau sejenisnya. Dalam hal ini syariat tidak membolehkannya. 

Kerana tidak ada keperluan yang darurat untuk melakukan hal itu. Hal itu dilakukan semata-mata untuk merobah dan mempermainkan ciptaan Allah sesuai dengan hawa nafsu dan syahwat manusia. Hal itu jelas haram dan terlaknat pelakunya. Dan juga keranana termasuk dalam dua perkara yang disebutkan dalam hadits di atas, iaitu hanya ingin mempercantik diri dan merubah ciptaan Allah. Ditambah lagi operasi kecantikan semacam itu banyak mengandung unsur penipuan dan pemalsuan. 

Demikian pula injeksi dengan zat-zat yang diambil secara haram dari janin yang gugur, di mana perbuatan tersebut merupakan kejahatan serius, dan efek samping serta mudharat lainnya yang timbul akibat operasi kecantikan sebagaimana dijelaskan oleh pakar-pakar kedokteran. (Silakan baca buku Ahkamul Jirahah karangan Dr.Muhammad Muhammad Al-Mukhtar Asy-Syinqiithi).
 
Kesimpulan: Berdasarkan uraian tersebut, apabila cacat atau kekurangan yang ada pada diri saudariku di atas, termasuk kategori darurat (seperti kerana kemalangan dan sakit) yang menyulitkan diri saudari, atau menyebabkan suami menjauhkan diri misalnya, bukan dilakukan untuk mempercantik diri dan hanya untuk menghilangkan kecacatan semata dan untuk menghilangkan atau menekan kesulitan, maka operasi kecantikan tersebut boleh saudari lakukan inysa Allah, Wallahu a'lam.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails