Saturday, November 10, 2012

Kerana Seorang Pemuda, RM1.3B AS Musnah..



 AP API marak dan asap tebal pada kapal selam nuklear HMS Miami yang terbakar di Limbungan Tentera Laut Portsmouth di Maine pada 23 Mei lalu.

Pemuda mengaku bakar kapal selam nuklear AS
PORTLAND, Maine - Seorang bekas pekerja sebuah pelabuhan, Casey James Fury kelmarin mengaku bersalah membakar sebuah kapal selam nuklear milik tentera Amerika Syarikat (AS) yang menyebabkan kerugian sebanyak AS$450 juta (RM1.3 bilion).

Fury, 24, mengaku bersalah di Mahkamah Daerah AS kerana melakukan kebakaran dengan sengaja sebanyak dua kali. Dia mengaku melakukan perbuatan itu di dalam kapal selam nuklear HMS Miami pada 23 Mei lalu di Limbungan Tentera Laut Portsmouth di Maine. Fury sekali lagi melakukan perbuatan yang sama tetapi di luar kapal selam berkenaan pada 16 Jun lepas. 

Pemuda itu melakukan perbuatan tersebut dengan alasan untuk segera pulang ke rumahnya. Fury memberitahu para penyiasat bahawa dia mengambil pelbagai jenis ubat bagi menangani kemurungan, alahan dan masalah sukar untuk tidur semasa kali pertama membakar kapal selam tersebut. Dia juga menjelaskan mahu pulang ke rumah selepas berasa bimbang apabila membaca mesej daripada bekas kekasihnya menyebabkannya melakukan perbuatan itu buat kali kedua.

Bagaimanapun, kebakaran itu tidak merebak ke bahagian belakang kapal yang menempatkan pelbagai komponen nuklear. Ekoran pengakuan itu, dia mungkin akan dipenjarakan hampir 20 tahun. Kapal selam itu dibaiki sebelum ia kembali beroperasi pada 2015. Kos membina kapal selam itu pada 1990 dianggarkan AS$900 juta (RM2.7 bilion). Jika kapal selam itu dibina pada tahun ini, kosnya dianggarkan AS$1.5 bilion (RM4.6 bilion). - Agensi

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Begitulah kerosakan dan kemusnahan yang ditimbulkan hasil dari pendidikan yang tidak betul. Tidak betul pendidikan menurut Islam, ia akan menjadi musuh dalam selimut Islam, merosakkan Islam lebih dari itu lagi... 

1 comment:

Anonymous said...

Strategi perang yang baik, lain kali attack pengkalan terbang atau laut dulu . Tok sah pi perang di barisan depan. Buat wayang di barisan depan dulu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails