Friday, November 09, 2012

Hentikan Dasar Milik & Bangun Tanah Orang Asli










Die Siedlung der Orang Asli: Auf einer Regenwald-Lichtung verstreute Pfahlbauten


















Kelantan Orang Asli slams MB, demands apology

KUALA LUMPUR: Wakil Jaringan Kampung Orang Asli Semenanjung Malaysia (JKOASM) hadir ke Parlimen hari ini bagi menggesa Ahli Parlimen (MP) membawa suara mereka yang membantah Dasar Pemberimilikan dan Pembangunan Tanah.

Mereka mengadakan pertemuan selama satu jam dengan 17 Ahli Parlimen, majoritinya dari Pakatan bagi memberi kefahaman kepada wakil rakyat berhubung faktor Orang Asli membantah dan menolak dasar yang diluluskan pada akhir 2009 itu.

Koordinator JKOASM, Tijah Yokchopil berkata, Orang Asli menuntut dasar itu dimansuhkan serta tuntutan-tuntutan Orang Asli yang lain ditunaikan, antaranya menghentikan segala aktiviti yang sedang berjalan di atas tanah dan wilayah adat Orang Asli.

"Kami mahu Ahli Parlimen menyuarakan tuntutan kami di parlimen kerana setiap kali pilihan raya kami mengundi ahli parlimen tapi Orang Asli tidak tahu apa tugas ahli parlimen," katanya.

JKOASM turut menuntut kerajaan mengiktiraf seluruh tanah dan wilayah adat Orang Asli menurut peta komuniti Orang Asli.

"Tanah dan Wilayah Adat kami semakin terancam akibat pembangunan sedangkan kami mula mendiami tanah itu sebelum Malaysia wujud lagi.

"Sekarang tanah kami dikatakan sebagai tanah kerajaan, rizab perhutanan, rizab perhilitan, rizab Melayu, sehingga Tanah dan Wilayah Adat kami dipindah milik atau diberi kelulusan atau TOL kepada syarikat agensi kerajaan, individu san syarikat swasta," katanya lagi.

Selain itu, Tijah berkata, peruntukan belanjawan kerajaan setiap tahun tidak sampai kepada Orang Asli seperti yang sepatutnya.

"Kampung-kampung kami masih kekurangan kemudahan asas. Jadi kamu mahu ahli parlimen persoalkan ke mana dan bagaimana peruntukan untuk Orang Asli setiap negeri," katanya.

Sementara itu, Tijah juga memaklumkan Persidangan Orang Asli 2012 berlangsung bermula hari ini sehingga 12 November di Hotel Citrus, dekat sini. (Hrkh)

Lihat sebelum ini..
E-Buku IH-32: Bersama Orang Asli..
E-Buku IH-32: Bersama Orang Asli..

2 comments:

Unknown said...

Kalau diikutkan mereka adalah penduduk asal tanah melayu. Betul tak?

Anonymous said...

Betullll

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails