Saturday, February 11, 2012

Video Ini, Iran Diserang 'Ninja Islam'?

Perempuan Iran berlatih menjadi Ninja (Press TV Iran)

INI bukan adegan filem pertarungan yang penuh efek di panggung. Di mana sekelompok orang menunjukkan kemampuan bela diri ala ninja, menggunakan shuriken, jungkir balik (tungging buyung), menendang, membanting lawan, bahkan berjalan di tembok.

Itu bukan menggambarkan peristiwa yang terjadi di Jepun, negeri asal ninja, melainkan di negara Iran, yang melaksanakannya dalam sistem pemerintahan. Yang menarik, petarung yang tunjuk kebolehan adalah perempuan berhijab.

Stasyen televisyen Iran, Press TV menayangkan video sebuah latihan di kelab Ninjutsu di Iran. Bela diri itu kini sangat populer di sana, terutama di kalangan perempuan muda.

Salah satu kelab Ninjutsu yang ditayangkan telah tubuh sejak 1989, selama itu, sudah ada 3,500 perempuan yang dilatih menjadi kunoichi atau ninja perempuan.

Instruktur Ninjutsu, Fatima Muamer mengatakan, bela diri itu menarik bagi perempuan kerana membantu menyeimbangkan jasad dan fikiran. "Pelajaran yang paling penting dalam Ninjutsu adalah rasa hormat dan kerendahan hati."

"Mereka belajar untuk menghargai diri mereka sendiri, pertama untuk menghormati keberadaan mereka dan kemudian seni yang mereka kuasai."

Murid diajar untuk menggunakan senjata berbahaya, termasuk busur, pedang, nunchucks dan shuriken. Sensei Akbar Faraji adalah orang pertama yang memperkenalkan ninjutsu ke Iran ketika ia mendirikan kelab itu 22 tahun yang lalu. Kini memiliki 24,000 ahli.

"Dalam ninjutsu, lelaki disebut ninja, sementara perempuan disebut kunoichi."

Dia menambah, menjadi seorang ninja adalah melatih kesabaran, toleransi, dan ketabahan. Secara harfiah berarti seni menjadi tidak dapat dilihat.

"Ninjutsu, atau seni bela diri secara umum, dapat digambarkan sebagai ubat. Sama seperti racun ular, meskipun sangat berbahaya, itu boleh menjadi ubat penawar yang baik juga."

Ninjutsu dianggap salah satu bentuk yang paling mematikan seni bela diri, berhubungan dengan agen rahsia atau tentera bayaran, dan mengkhususkan diri dalam metode tidak lazim selama perang di Jepun antara 1185 dan 1868. (sumber: Daily Mail)

Kerana itu bolehkah ia disebut 'Ninja Islam' kerana tuntutan dan perlaksanaan ini sesuai dengan kehendak agama Islam? Kalau boleh, maka kini Iran sudah diserang dengan ilmu tahan diri 'ninja Islam'... (IH)

Video
Selasa, 7 Februari 2012, 11:27 WIB

Sebuah kelas Ninjutsu di Iran tampak dipenuhi murid perempuan yang sedang berlatih. Seni beladiri ninjutsu belakangan banyak diminati oleh perempuan-perempuan di Iran. Sekolah yang dibuka pada tahun 1989 ini memiliki 3500 murid perempuan yang belajar untuk menjadi kunoichi atau ninja perempuan. (Sumber: PressTV)

Video

VIDEO LAINNYA

Lihat sebelum ini...

E-Buku IH-5: Yang Buruk Dari Syiah Iran?

(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails