Saturday, February 11, 2012

Peka Politik, Artis Ini Batal Konsert Di Israel..

HALAMAN HIBURAN

NEW YORK - Penyanyi Chan Marshall yang juga dikenali sebagai Cat Power membatalkan konsertnya di Israel dengan menyertai beberapa artis lain. Pembatalan itu dilakukan disebabkan konflik Israel dengan Palestin.

Penyanyi itu sebelum ini dijadualkan mengadakan konsert di Tel Aviv esok. Namun, dia menghantar mesej semalam di Twitter dengan menyatakan tidak dapat membuat persembahan untuk para peminat Israel.

Menurutnya, dia berasa semangatnya terjejas. Namun, penyanyi terkenal, Madonna akan membuat persembahannya di Israel pada Mei depan.

Sementara itu, Menteri Luar Israel, Avigdor Lieberman menyatakan pemerintahan sementara Palestin akan menjejaskan proses damai. Dia membuat kenyataan itu kelmarin kepada wakil-wakil Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di sebuah hotel di sini.

Menurutnya, satu perjanjian yang ditandatangani antara pergerakan Hamas dengan Fatah pimpinan Presiden Palestin, Mahmoud Abbas sebelum ini tidak akan menyumbang kepada rundingan damai dengan Israel. - Agensi

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Artis ini peka terhadap perkembangan politik Asia Barat. Cuma kepekaan mereka menyokong puak mereka. Bagaimana dengan kepekaan artis kita, sanggupkah mereka menyatakan pendirian kita?

Sementara itu, Blok parlimen Hamas di Jalur Gaza menentang kesepakatan rekonsiliasi terbaru gerakan itu dengan Fatah, yang dipimpin oleh Presiden Palestin Mahmud Abbas. Hamas dilaporkan berisiko kehilangan pengaruh di Gaza di bawah kesepakatan tersebut, yang ditandatangani di Qatar minggu ini oleh Abbas dan pemimpin Hamas di pengasingan, Khalid Misyaal.

Dalam sebuah pernyataan hari Rabu lalu (8 Feb), 31 anggota parlimen Gaza dari Hamas mengatakan kesepakatan itu adalah tidak sah. Sembari mengatakan Abbas tidak boleh menjadi presiden dan perdana menteri sekaligus.

Namun seorang jurucakap Hamas di Gaza mengatakan perjanjian tersebut akan tetap dilakukan, meskipun adanya kritik tersebut.(IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails