Friday, September 02, 2011

Bulan Ini Israel Akan Serang Iran -CIA Robert Bear



TEL AVIV: September ini, Israel akan menyerang Iran. Robert Baer, seorang tentera CIA yang telah menghabiskan 21 tahun masa tugasnya di Timur Tengah berpendapat bahawa Israel akan mengtebom Iran di musim gugur ini. Ia pasti akan menyeret Amerika Syrikat (AS) ke 'perang besar' lain yang membahayakan tentera AS dan warga awam di seluruh Timur Tengah, juga sekitarnya.

Awal minggu ini, Robert Baer muncul di acara provokatif KPFK di Los Angeles dengan pembawa acara Masters Ian. Di sanalah ia memprediksikan bahawa Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu kemungkinan besar akan memicu perang dengan Iran dalam waktu dekat.

Robert Baer telah merintis kerjaya dalam CIA, termasuk bertugas di Irak pada 1990-an di mana ia mengadakan oposisi terhadap Saddam Hussein. (Dia ingat setelah dituduh mencuba untuk mengatur pembunuhan Saddam). Setelah pencen, ia menerima penghargaan atas jasa tersebut.

Baer adalah agen CIA biasa. George Clooney meraih Oscar untuk pernanan karakter berdasarkan profil Baer dalam filem Syriana. Dia dengan jelas mengatakan tidak ada banyak nama sebagai sumber di Israel, AS, dan di tempat lain. Tetapi beberapa nama tokoh keamanan Israel mengingatkan bahawa Netanyahu dan Menteri Pertahanan Ehud Barak berkeras mengenai perang tersebut.

Baer tetap dengan peringatan (belum pernah terjadi sebelumnya) yang diungkapkan oleh mantan kepala Mossad, Meir Dagan, tentang rancangan Netanyahu itu. Dagan keluar dari badan intelijen Israel tersebut pada bulan September 2010. Dua bulan lalu, dia meramalkan bahawa Israel akan menyerang. Dia juga meramalkan bahawa melakukan hal tersebut adalah 'kerja bodoh'. Demikian yang diungkapkan akhbar Haaretz. (IH)

2 comments:

zaminc said...

lama sangat kata nak serang Iran n, entah betui entah idak...

Anonymous said...

MEMANG BETUL IRAN AKAN DISERANG ,BUKAN SETAKAT IRAN, ...SEMUA NEGARA ISLAM AKAN DISERANG DALAM TEMPOH 100 TAHUN MENGIKUT SUSUNAN INI..1990 IRAQ DAN SOMALIA,..2000,AFGHANISTAN DAN SUDAN..,2010,..LIBYA DAN SYIRIA..DAN BERIKUTNYA ENTAH BILA MALAYSIA DAN INDONESIA...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails