Friday, September 02, 2011

Bukti AS Desak Qaddafi Minta Bantuan Israel -Al Jazeera



KL 2 Sept 11: Sebuah dokumen rahsia intelijen yang ditemui di Libya menunjukkan bahawa tokoh-tokoh poitik berpengaruh AS menjalin hubungan dengan Muammar Qaddafi (gambar) mengenai penanganan revolusi rakyat di negara itu.

Al Jazeera mendakwa telah memperoleh akses dokumen rahsia pusat intelijen Libya di Tripoli menunjukkan komunikasi langsung antara rejim Libya dan tokoh-tokoh berpengaruh di AS. Terjadi pertemuan antara dua pejabat senior Libya dengan mantan Deputi Menteri Luar Negera David Welch yang diserahi tugas oleh Washington untuk memulihkan hubungan diplomatik antara AS dan Libya pada tahun 2008.

Dokumen ini menunjukkan Welch bertemu dengan dua pejabat Libya, Abubakr al-Zleitny dan Mohammed Ahmed Ismail pada 2 Ogos, 2011 di Hotel Four Seasons di Kairo, yang hanya beberapa blok dari kedutaan AS. Di situ Welch menyarankan supaya team Qaddafi memenangkan perang propaganda melalui 'langkah-langkah membangun kepercayaan.'

Welch juga menyarankan Qaddafi meminta bantuan intelijen asing untuk menghapuskan perlawanan rakyatnya sendiri, termasuk melalui badan intelijen Israel.

"Setiap informasi yang terkait dengan al-Qaeda atau organisasi-organisasi ekstremis teroris harus ditemukan dan diberikan kepada pemerintah AS, tetapi hanya melalui badan-badan intelijen baik Israel, Mesir, Maroko, atau Jordan yang didengar Amerika.., "lapor Al Jazeera mengutip dokumen rahasia itu." (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails