Monday, May 17, 2010

Asy-Syabaab Serang Bangunan Parlimen Somalia.


MEI 17, 10: KUMPULAN pembangkang Islam Somalia menyerang bangunan parlimen di Mogadishu, yang menyebabkan 11 orqng awam terkorban. Kumpulan Asy-Syabaab menyerang bangunan parlimen yang baru dibuat dengan mortir berat sewaktu ahli parlimen Somalia sedang membuat persiapan akhir untuk adakan sidang parlemen pertama kalinya dalam 20 tahun.

"Para pengganas berusaha menyerang bangunan parlimen tetapi tentera pemerintah mengalahkan mereka dan banyak dari pejuang mereka terkorban.." kata Ali Hassan, seorang kakitangan pegawai keamanan pemerintah kepada AFP.

Parlimen Somalia dilanda kekacauan setelah 320 dari 550 anggotanya bertemu di hotel, mendesak jurucakap parlimen Sheik Adan Mohamed Nur, yang telah meminta Presiden Sheikh Sharif Ahmed untuk memilih perdana menteri Somalia yang baru.

"Beberapa serangan tembakan dan mortir menghentam pasar Bakara. Sebelas rakyat awam terkorban dan 52 luka-luka," kata Ali Muse, ketua layanan ambulans Mogadishu, seperti yang dikutip dalam laporan AFP.

Pemerintah dan tentera Kesatuan Afrika (AU), pasukan penjaga perdamaian membalas serangan Asy-Syabaab di wilayah selatan Mogadishu Bakara, yang sebahagian besarnya dianggap sebagai salah satu benteng utama kumpulan penentang, menurut jurucakap pejabat dan petugas perubatan di situ. (AK)

1 comment:

king said...

Doa utk para mujahideen As Syaabab...semoga Allah swt memberi pertolongan kpd mereka.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails