Thursday, November 05, 2009

Sri Lanka: Orang Melayu Hijrah Keluar Dari Kelompoknya.

Dikedai buku itu.. (atas & satu ke bawah)


Masjid Melayu di Colombo (gambar di bawah) & dan bersama-sama jamaahnya..



Bersama-sama orang-orang Melayu Colombo berhampiran masjid mereka (bawah).

CATATAN PERJALANAN SRI LANKA 4

TIBA-TIBA, "Stop. Stop here!" Saya ternampak sebuah kedai buku Islam agak besar dan lengkap juga, di tengah-tengah sebuah kawasan orang Islam. Pemandu teksi yang membawa saya pun berhenti, saya pun masuk.

"As-salamu 'alaikim?" Setelah menjawab salam, kami pun berkenal-kenalan. Apabila diberitahu saya dari Malaysia, pengurus kedai itu terus memeluk saya, dan berbalas-balas kemesraan.

Katanya kepada saya dengan senyum dan hormat, "Maaf tuan. Tadi semasa tuan menghormati saya, mengangguk dan tunduk hormat... Maaf tuan.. saya nak tegur sikit... Kita hanya boleh tunduk kepada Allah! Kita bukan seperti orang yang tidak faham agama, kadang-kadang menghormati bosnya sesama manusia macam tunduk patuh kepada Allah. Aftaghfirullah!"

"Allahu Akbar.." jawab saya macam mengeluh. Memang pembersihan tauhid amat penting, apa lagi di peringkat awal kebangkitan Islam di mana-mana pun. Tetapi takkanlah tunduk hormat saya ditakrifkan bagai sujud pada Allah?

Dengan penuh semangat, dia terus merapati saya menceritakan bagaimana pentingnya dakwah. Dia menyebarkan buku-buku, cd, kaset dan peralatan ibadat. Sarat kedainya. Dari pelbagai negara seluruh dunia dan pelbagai bahasa. Dia sedang memasang dan mendengar dailog antara Islam dan Kristian dalam bahasa Tamil dengan penuh kesungguhan. Kami sama-sama dengar, tapi saya tak faham.

Hal ini mengingatkan saya ketika awal tahun 80an dulu. Saya juga terlibat dalam usaha-usaha dakwah seperti beliau. Saya antara orang yang terawal menerbitkan kaset-kaset ceramah agama dan politik di Kuala Lumpur pada masa itu. Mula-mula saya keluarkan kaset atas nama 'Ad-Dakwah Recording'. Setelah keluar ribuan kaset baru nak daftar, tapi tak boleh kerana namanya 'berbau agama', kata pegawai pendaftaran. Kena dapatkan surat dari Jabatan Agama atau Pusat Islam. Agak menyusahkan, saya pakai nama Gedung Gua. Pegawai itu tanya apa makna Gedung Gua, saya jawab, "Gua punya gedung le!"

Diapun daftarkan. Itulah dasar negara sekular. Pada hal, saya ambil nama itu sempena nama surah gua (Al-Kahfi) dalam Al-Quran mengisahkan beberapa pemuda yang melawan taghut atau pemerintah zalim di zamannya. Gedung Gua hanya simbolik sahaja. Apabila ruangan media dakwah itu saya besarkan kepada penerbitan buku, majalah 'Al-Ummah', dan barangan ibadat, termasuk buah kurma dari Iran dan lain-lain, maka ditukar nama kepada GG EDAR. Ditanya pula apa GG itu?

Saya jawab, GG adalah 'Gigi Gergasi'. Melambangkan besar, kuat dan rakusnya dalam berdakwah. Waktu itu saya juga banyak menerbitkan buku-buku berkaitan gerakan Islam antarabangsa dan perjuangan PAS. Banyak juga cabaran-cabaran yang dihadapi, maklumlah waktu PAS baru kalah teruk selepas golongan ulama mengambil alih pentadbiran. PAS dianggap parti kampung dan disokong oleh orang miskin dan tak berkuasa. Banyak buku-buku dan kaset-kaset PAS diumumkan pengharamannya dalam tv Malaysia.

Contohnya buku tulisan Subky Latif 'PAS Masuk Lubuk Merbau', kaset-kaset syarahan Abdul Kadir Jealani (Tajuknya: Syahid 1, Syahid 2) & Syarifin Moloko (Tajuknya 'Penindasan terhadap Iman & Islam Di Indonesia) dari Indonesia, dan beberapa yang saya sudah tak ingat lagi. Saya juga pernah diseret ke mahkamah kerana menjual video politik PAS, yang jarang orang sanggup menjualnya waktu itu. Malangnya kisah saya dibawa ke mahkamah ini, tidak mahu dibuat liputan oleh Harakah waktu itu. Saya pun tak tanya apa sebabnya, sedangkan kisah peniaga dirampas beberapa keping keset ceramah PAS pun dikeluarkan beritanya.

Itulah antara cabaran-cabaran berdakwah dalam negara orang Islam. apa lagi kalau dalam negara bukan Islam seperti Sri Lanka. Saya hormat semangat pendakwah-pendakwah kita itu! Bila saya beritahu tujuan saya ke Sri Lanka adalah untuk menyelami dan mengetahui masyarakat Islam di sini, termasuk menyelongkar kisah Melayu Islam Sri Langka, katanya..

"Saya juga sedang meneliti hal itu. sebenarnya, bangsa Melayu Sri Lanka merupakan bangsa minoriti di Sri Lanka berbanding bangsa Tamil dan Moors (iaitu darah campuran bangsa Arab dan Tamil). Mengikut peratusan penduduk, bangsa Melayu hanya beberapa peratus dari keseluruhan penduduk Sri Lanka. Kebanyakan orang-orang Melayu di Sri Lanka tinggal di kawasan persisiran pantai seperti di Hambantota."

Katanya lagi, menurut sejarah, orang Melayu Sri Lanka telah mula wujud dan menetap di Sri Lanka sejak kurun ke-13 lagi. Terdapat tiga faktor utama yang menyebabkan bangsa Melayu berhijrah ke Sri Lanka lama dahulu.

Pertama, adalah kerana askar-askar Melayu dari kepulauan Melayu di hantar ke Sri Lanka bagi membantu British di sana. Mereka di gelar sebagai Orang Rejimen (Ceylon Rifle Regiment of Malays). Mereka sangat di hormati dan di berikan gelaran-gelaran tertentu kerana keberanian dan kesetiaan mereka. Akhirnya askar-askar ini memilih untuk menjadi penduduk tetap di sini dan mereka telah di anggap sebagai kaum elit yang menerima pelbagai kelebihan dari kerajaan British. Mungkin itu sebabnya wujud Masjidul Jamiah Malay Military Mosque seperti yang disiarkan dalam gambar perjalanan Sri Lanka sebelum ini.

Kedua: Kelompok yang menyebabkan wujudnya bangsa Melayu di Sri Lanka juga disebabkan oleh golongan pembesar-pembesar dan anak-anak raja yang di buang negeri oleh British dari kepulauan Melayu ke Sri Lanka. Sebagai contoh, kisah Syeikh Yusof Al-Makasari yang di percayai merupakan golongan di raja dan bangsawan dari Tanah Jawa. Mereka kuat menentang penjajahan British di kepulauan Melayu. Disebabkan rasa terancam, pihak British telah mengambil keputusan untuk membuangnya di Sri Lanka selama 11 tahun.

Ketiga: Ada juga pendapat yang menyatakan Orang Melayu Sri Lanka pada awalnya merupakan pelayar-pelayar Melayu yang berdagang ke Sri Lanka. Melalui kawasan persisiran pantai, sebahagian dari mereka membuat keputusan untuk menetap di sana. Di sebabkan oleh itu, kebanyakan bangsa Melayu di Sri Lanka tinggal di kawasan persisir pantai dan bekerja sebagai nelayan.

"Bagaimana sekaranga?" saya tanya dia lagi.

"Kini penduduk Melayu Sri Lanka semakin pudar identitinya sebagai Bangsa Melayu." Jelasnya. Menurutnya lagi, terdapat beberapa faktor yang menyebabkan perkara ini berlaku.

Pertama, wujudnya tradisi kahwin campur di mana orang-orang Melayu Sri Lanka kini lebih cenderung untuk memilih pasangan dari bangsa lain sama ada Bangsa Tamil atau Moors. Apabila ini terjadi, mereka lebih selesa untuk ‘bertukar’ bangsa hingga tidak mahu lagi mengaku sebagai Melayu.

Kedua, ini ada kaitan dengan faktor pertama dimana taraf hidup orang-orang Melayu ini sendiri kebanyakannya ditindas. Hal ini yang menghalang mereka untuk maju kehadapan dan membela nasib mereka sendiri. Kerana itulah dakwah Islam perlu diperkuatkan. Memotivasi dan membangunkan umat, bukan dengan bangsa tetapi dengan agama. Agama Islam itu sendiri adalah agama motivasi.

"Bagaimana pandangan tuan Orang Melayu di sini dari sudut ekonomi?"

"Saya tidak berminat melihat okonomi dari sudut orang Melayu. Dari segi ekonomi, tidak ramai orang-orang Melayu di sini dapat sampai ke tahap yang tinggi. Malahan, golongan muda Melayu sendiri yang berjaya dalam bidang pendidikan, lebih selesa untuk berhijrah keluar dari kelompok Melayu sendiri. Ya... Hijrah keluar dari kelompok Melayu dan membawa cara hidup tersendiri!" Jelasnya lagi.

"Mengapa pula?" Saya tanya lagi.

Katanya lagi, "Antara sebab lain adalah, proses asimilasi dan sosialisasi dengan bangsa-bangsa lain yang menyebabkan bangsa Melayu terikut-ikut ataupun sebenarnya adalah satu proses penyesuaian diri dengan budaya dan cara hidup bangsa lain. Itu pandangan saya."

"Terima kasih. Saya cukup tertarik dengan pandangan tuan." Kata saya. "Oo ya. Boleh tolong perkenalkan saya dengan salah seorang orang Melayu di sini untuk...."

"..Boleh!" Sambutnya dengan serta merta. Dia terus menalefon kawannya dan atur temujanji. "Besok kita jumpa di sini jam 9 pagi, saya hantarkan encik ke tempatnya!!"

Al-hamdulillah. Pucuk dicita ulam mendatang!

Ibnu Hasyim, Catatan Perjalanan.
ibnuhasyim@gmail.com
November 5, 2009
Hatton Sri Lanka.

Lihat yang berkaitan...

E-Buku IH-3: Mencari Melayu/Islam Sri Lanka
Bab I: Sebelum pergi..
Bab II: Catatan Perjalanan..
Berjumpa di catatan perjalanan seterusnya..

3 comments:

Shahabudeen Jalil said...

Cerita Pak Hasyim di Sri Lanka adalah yang paling menarik berbanding cerita2 di tempat2 sebelum ini. Macam membaca novel rasanya, ternanti2 apa episod seterusnya. he he he.

Sangat informative, tersusun rapi, maklumat first hand. Tahniah.

Alhamdulillah. Moga Allah beri kekuatan kepada Pak Hasyim untuk teruskan usaha penulisan macam ini.

sot said...

Sebuah pengembaraan yang menarik. Hijrah yang bermanafaat insyaAllah. TQ Pak Hasyim kerana berkongsi pengalaman.

Nota: saya sudah link blog Ibnu Hasyim ke blog SoT.

Anonymous said...

Ibnu Hasyim,
Semasa ana pergi keSri Lanka dulu(adalah 4-5 kali),ana pernah bertemu dengan Kerabat Sultan Abdullah(Perak) yang di buang oleh Inggeris kePulau Syeselle.Yang ana ketemu tu adalah salah seorang dari cucunya,yang juga aktif(waktu itu)dalam Pertubuhan Melayu Sri Lanka.Ini kisah 15 tahun yang silam.
Sekiranya Tuan pergi lagi keSri Lanka ana syurkan Tuan cari mereka.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails