Saturday, August 01, 2009

Himpunan GMI Gagal Hantar Memo? Dr Mujahid Antara 200 Ditahan.




Himpunan berjaya, GMI akan hantar Memo 10 Deklarasi ISA kepada Agong secepat mungkin
Tarmizi Mohd Jam
Sat | Aug 01, 09 | 4:46:31 pm (Harakah)

KUALA LUMPUR, 1 Ogos - Sidang media khas yang diketuai Ketua Pembangkang, Dato' Seri Anwar Ibrahim sebentar tadi antara lain memutuskan akan menghantar Memorandum 10 Dekralasi ISA kepada Yang Dipetuan Agong dalam masa terdekat.

Sidang media turut dihadiri Lim Kit Siang; Dato Mustapha Ali, Dato' Mahfuz Omar, Salahuddin Ayub, Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh serta beberapa pimpinan Pakatan Rakyat yang lain. Demikian lapor wartawan Harakah, NYZA AYOB dari Pejabat Agung PAS.

Oleh kerana sekatan dan kekangan polis yanga agak ketat, menyebabkan tiada siapa dari pimpinan GMI dan Pakatan Rakyat yang bolos ke Istana Negara. Sebaliknya semua kumpulan penyokong berpecah dan akhirnya menuju ke Pejabat Agung PAS di Jalan Raja Laut.

Antara tuntutan 10 Deklarasi ISA itu ialah mahu kerajaan melaksanakan siasatan awam dan menyiasat semua kes penyiksaan, penganiayaan, kezaliman dan tidak berperikemanusiaan ISA selama ini.

Anwar menyifatkan Himpunan MANSUH ISA berjaya mencapai sasaran apabila lebih 100,000 penyokong Anti-ISA berkumpul di merata tempat sekitar Kuala Lumpur setelah di halang secara tegar oleh pihak polis.

Dianggar lebih 200 orang ditahan sebelum dan semasa perarakan. Antara ahli parlimen Pakatan Rakyat yang ditahan termasuklah Dr. Mujahid Yusuf Rawa dan Sivarasa Rasiah. Tengahari tadi pula, Norlaila Osman, Narshitah Mohd Nor dan Aiman Athirah Al-Jundi juga turut ditahan.

Kesemua mereka yang ditahan dipercayai telah di bawa ke IPD Cheras. Para peguam kini sedang berusaha untuk menyelesai dan membebaskan ke semua tahanan tersebut.

Sementara itu Menurut Mstar Online, lebih 200 penyokong kumpulan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) dan dua Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang menyertai himpunan anti-ISA - yang disifatkan oleh polis sebagai tidak sah - ditahan hari ini. Mereka ditahan di beberapa lokasi di ibu negara sejak pagi tadi.

Antara lokasi berkenaan ialah Pasar Seni, Masjid Negara, kawasan Masjid Jamek dan Jalan Tuanku Abdul Rahman-Kompleks Sogo. Kira-kira 20,000 orang dipercayai sertai himpunan GMI yang menyifatkan telah mencapai matlamatnya. Dalam pada itu, kumpulan pro-ISA yang sebelum ini menyasarkan untuk menghimpunkan 70,000 orang telah menggerakan sekitar 2,000 orang di kawasan Pasar Seni petang tadi.

Setiausaha Gabungan NGO Bersama Malaysia, Mohd. Jurit Ramli memberitahu mStar Online, kumpulan itu juga menyifatkan telah mencapai sasaran mereka dengan mesej "tidak semua sokong ISA dimansuhkan." Dua Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang ditahan ialah R. Sivarasa yang juga Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat dan Dr. Mujahid Yusof Rawa, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat. Sivarasa dan Mujahid masing-masing merupakan Ahli Parlimen Subang dan Parit Buntar.

"Maklumat yang kami terima menunjuklkan lebih 200 orang telah ditahan sejak pagi tadi, sebelum himpunan bermula, atas nama pencegahan. Belum pun perarakan diadakan polis sudah menahan mereka," kata Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh pada sidang media di Ibu Pejabat PAS kira-kira 3.45 petang tadi.

Sidang media diadakan selepas ucapan siri pemimpin Pakatan termasuk Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Lim Kit Siang di pekarangan Ibu Pejabat PAS, di hadapan 1,000 orang. Ekoran langkah pencegahan itu, yang bermula 9 pagi, GMI gagal menyerahkan memorandum Deklarasi Rakyat kepada Istana Negara petang ini sebagaimana dirancangkan. Syed Ibrahim menegaskan, pihaknya akan tetap menyerahkan memorandum kepada Istana Negara kemudian hari ini.

Kata beliau, pihaknya masih menganggap perarakan hari ini yang dinamakan Perhimpunan 100,000 Rakyat berjaya mencapai matlamat mereka. "Kami anggap usaha kami ini berjaya, dapat capai sasaran kumpulkan angka 100,000 orang yang disasarkan," katanya.

Pihak polis menggunakan gas pemedih mata di kawasan Masjid Jamek, Kompleks Sogo, hadapan stesen LRT Bandar Raya di Jalan Raja Laut dan Ibu Pejabat PAS antara 1.40 tengah hari dan 3.50 petang.

Berita terdahulu dari Mstar Online menyebutkan, hampir 200 penyokong kumpulan Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) dan dua Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang menyertai himpunan anti-ISA - yang disifatkan oleh polis sebagai tidak sah - ditahan hari ini. Mereka ditahan di beberapa lokasi di ibu negara sejak pagi tadi.

Dua Ahli Parlimen yang ditahan ialah R. Sivarasa yang juga Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat dan Dr. Mujahid Yusoff Rawa, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat. Sivarasa dan Mujahid merupakan Ahli Parlimen Subang dan Parit Buntar.

"Maklumat yang kami terima menunjuklkan lebih 200 orang ditahan sejak pagi tadi, sebelum himpunan bermula, atas nama pencegahan. Belum pun polis sudah menahan mereka," kata Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh pada sidang media.

(AK)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails