Thursday, July 30, 2009

'Pengganas' Yang Baik Di Amerika.

JENDELA GLOBAL
Daniel Boyd

Di TEPI danau dalam kawasan Raleigh North Carolina, seorang lelaki bernama Daniel Boyd, berkerja sendiri dalam bidang bangunan, tiba-tiba ditangkap bersama 6 lagi warga North Carolina pada 27 Julai Selasa lalu. Mereka dituduh pengganas di beberapa negara seperti Jordan, Kosovo, Israel termasuk di Jalur Gaza, dan Boyd adalah ketuanya.

Boyd yang berusia 39 tahun dituduh pernah ikut bertempur dan mendapat latihan dari kumpulan mujahidin Afghanistan dan Pakistan antara tahun 1989-1992. Pihak Amerika Syarikat (AS) menuduh mereka membentuk kem latihan, mendirikan organisasi menggunakan dana sendiri, dan merekrut dua anak lelakinya berusia 20 dan 22 yang menjadi tertuduh.

"Selama tiga tahun kebelakangan ini, Boyd dan kumpulannya dituduh merekrut anak-anak muda AS dan membantu mereka keluar negara melakukan pembunuhan." dakwa David Kris dari Jabatan Kehakiman AS.

Dalam surat dakwaan disebutkan, bahawa Boyd dan kumpulanya terlibat dalam sebuah konspirasi bergelar Angkatan Jihad Global di berbagai negara pada akhir tahun 2006 hingga Julai 2009. Boyd dituduh membiayai mereka, walaupun dalam surat dakwaan itu tidak disebutkan secara spesifik serangan-serangan yang dilakukan. Cuma dituduh pernah ke Israel pada Jun 2007 untuk melakukan serangan jihad, tetapi rancangan itu gagal dilakukan.

Selain Boyd, yang ditangkap bernama Ziyad Yaghi, 21, disebut-sebut pernah ke Jordan pada Oktober 2006 untuk melakukan tindakan keganasan disana. Sejauh ini, mereka 7 yang ditahan itu masih belum diberi ruang membuat kenyataan pembelaan. Sebenarnya perkara begini adalah suatu yang lumrah bagi negara AS yang kononnya memberi kebebasan domokrasi itu. Contohnya, pada Januari 2008, seorang mualaf bernama Jose Padilla dihukum lebih dari 17 tahun penjara kerana dituduh merancang pembunuhan di luar negera. Pada Mei 2009, 5 lelaki ditangkap atas tuduhan berkonspirasi untuk meledakkan Sears Tower di Chicago.

Suatu tinjauan dibuat kepada jiran tetangga Boyd. Mereka mengatakan, Boyd dan isterinya adalah orang tua yang baik, yang sangat mengambil berat keluarganya dalam mendidik anak-anak dan terkenal dengan sifat suka menolong. "Jika benar ia seorang pengganas, memang ia seorang pengganas paling baik yang pernah saya jumpai dalam hidup saya. Tetapi, saya tidak percaya Boyd seorang pengganas" kata Charles Casale, 46, salah seorang yang mengenali Boyd.

Isteri dan tetangga Boyd tetap tidak percaya dengan tuduhan itu. Apalagi dua anak Boyd, Zakaria, 20 dan Dylan, 22 yang juga ikut ditahan. Isteri Boyd, Sabrina meminta orang ramai tidak mempercayainya. "Kami ada hak menuntut keadilan dan kami yakin keadilan akan segera terungkap. Kami cuma orang biasa yang juga mengambil berat kepada manusia lain," ujar Sabrina.

Seorang jiran yang juga sahabat Boyd, Jeremi Kuhn mengatakan, keluarga Boyd adalah keluarga yang dekat bahkan sangat mengambil berat membantu orang lain di sekitarnya, berbanding jiran lain. "Kalau memang benar mereka teroris, saya akan menjadi orang yang paling gembira di dunia. Saya fikir pemerintah telah menangkap 7 manusia tidak berdosa, memerosok ke penjara dan menunggu hancurnya hidup mereka," jelas Kuhn.

Jahannam Amerika! (Pelbagai sumber/AK)

Sila link kenyataan isteri Boyd...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails