Tuesday, August 08, 2023

Melayu berhati penjajah. Ini..

 


‘Kita tidak mahu berwajah Melayu berhati penjajah’ – MB T'ganu

KUALA TERENGGANU: “Kita tidak mahu ada antara kita berwajah Melayu, tetapi berhati penjajah,” kata Menteri Besar, Dato’ Seri Dr Ahmad Samsuri Mokhtar.

Oleh itu, beliau mengajak seluruh rakyat menghayati erti kemerdekaan yang sebenar.

“Erti kemerdekaan sebenar ialah memerdekakan jiwa dan minda. Kita tidak mahu berhati penjajah.

“Bicara lidah loghatnya Terengganu, namun bahasanya menjulang naratif penjajah,” katanya pada sambutan Hari Kebangsaan Ke-66 peringkat negeri, di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, di sini hari ini.

Turut berangkat Yang Di-Pertuan Muda Terengganu, Tengku Muhammad Ismail Ibni Al-Wathiqu Billah Sultan Mizan Zainal Abidin, kerabat-kerabat diraja, anggota Exco, wakil rakyat dan ketua-ketua jabatan.

Menurut Dr Ahmad Samsuri, rakyat Terengganu mempunyai jati diri yang terakam kukuh dalam sejarah panjang.

“Identiti dan jati diri kita telah dipupuk dan disemai sejak ratusan tahun dahulu berlandaskan Islam dan pemerintahan Islam. 

Perbarisan ketika sambutan Hari Kebangsaan Ke-66 peringkat negeri Terengganu di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah.

“Negeri kita ini ditadbir kerajaan Islam sejak 700 tahun dahulu. Ini dibuktikan melalui tulisan yang terukir kukuh pada Batu Bersurat bertarikh 1303 masihi.

“Disambung pula Sultan Zainal Abidin I, Baginda Omar dan Sultan Zainal Abidin III yang membangunkan Itqan al Muluk Bita’dil As-Suluk sehingga datangnya penjajah,” katanya.

Justeru itu, beliau berkata, menjadi tugas dan peranan rakyat Terengganu untuk mengembalikan identiti dan jati diri yang sebenar.

Menurutnya, ia memberi kemerdekaan dari segi fizikal, jiwa dan minda rakyat.

“Ini merupakan perjuangan yang berterusan tiada noktah,” katanya. – HARAKAHDAILY 31/8/2023


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Melayu berhati penjajah. Ini..

(i)  Pemimpin akar umbi bimbang Umno jadi khadam DAP, kesian tolong selamatkan mereka!


Di Jeram, ahli-ahli dan penyokong Umno di peringkat akar umbi mendedahkan mereka tidak boleh menerima parti itu yang dilihat cenderung untuk menjadi ‘khadam’ DAP.

Naib Presiden PAS, Dato’ Idris Ahmad berkata, perkara ini dinyatakan pemimpin Umno peringkat akar umbi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Simpang Jeram.Katanya, mereka mendedahkan tidak puas hati kerjasama Umno dengan Pakatan Harapan (PH) ketika sesi pertemuan dengan mereka semasa aktiviti kempen.

“Mereka bimbang situasi yang menimpa Parti Amanah Negara (PAN) yang sering membela pemimpin DAP berulang kepada Umno pula.

“Saya berjumpa sendiri dengan pemimpin Umno di peringkat cawangan yang memberitahu tidak boleh menerima hubungan Umno dengan PH terutamanya DAP,” katanya pada ceramah kelompok di Unit Daerah Mengndi (UDM) Sri Tanjong dekat sini, malam tadi.

(ii)  Hidup menyalahi agama bukan merdeka. Jom selamatkan mereka! 


Di Kota Bharu, bukan sebuah negara yang merdeka apabila rakyat masih meniru dan mengamalkan gaya hidup menyalahi agama serta budaya sehingga membawa pemikiran songsang.

Menteri Besar Dato’ Panglima Perang Ustaz Mohd Nassuruddin Daud berkata, semua itu akan menjadi wabak dan barah dalam masyarakat khususnya dalam kalangan generasi muda.

Katanya, golongan muda mudah terpengaruh dengan anasir tersebut sehingga hilang jati diri sebagai anak bangsa.

“Usia 66 tahun kemerdekaan negara perlu dihayati sebaik mungkin selaras dengan ajaran agama dan budaya tempatan.

“Bukan negara yang merdeka sekiranya masih ada rakyat yang berbangga meniru gaya hidup luar,” katanya pada Sambutan Kemerdekaan ke-66 peringkat negeri Kelantan di Stadium Sultan Muhammad ke-IV, malam tadi. 

Suasana Sambutan Kemerdekaan ke-66 peringkat negeri Kelantan di Stadium Sultan Muhammad ke-IV.

Sekian.

Kesimpulan:

Terima kasih tuan-tuan pengundi. Tuan telah menggunakan tugas tuan sebaik-sebaiknya, bila menyokong perjuangan parti Islam/PN dan rakan-rakan. Umat Islam wajib mempertahankan agamaNya dengan menentang kezaliman pemerintah puak anti Islam.

Namun, hak orang bukan Islam di negara ini pun wajib dilindungi oleh kerajaan Islam yang memerintah. Sila lihat peraturan dan hukum 'Hak orang bukan Islam dalam negara Islam' yang sebenar. Lihat negeri Kelantan sebagai contoh awalnya. 

Terima kasih juga kepada kawan-kawan kita yang bukan dan belum Islam.

Sekian. Wassalam. 
Maaf zahir batin, dari rakan Islammu Ibnu Hasyim 014 400 2015.

3 comments:

Anonymous said...

Abang non masih berhati penjajah. Wajah melayu berhati komunis dapig. Rompak hasil tempatan minyak kelantan dan trengganu. Rompak peruntukan pembangkang. Sedangkan peruntukan itu dari pembiayaan cukai rakyat. Kemudian berlagak macam duit dari poket peribadi abang non.

Ni bila negara ada pm yang jahil memahami perlembagaan. Boleh baca tapi tidak mengamalkannya. Tidak pandai buat kerja, tapi pandai temberang. Katanya Muslim, tapi fahamannya liberal. Pendidikannya sastera, tapi sopan santunnya luar biasa ganasnya. Keberadaannya dipilih rakyat, tapi pemerintahannya ala diktator.

Setiap hari ada tohmahan. Setiap hari ada saman. Setiap hari ada temberang baru. Setiap hari rasmi program. Terbang sani sini guna helikopter. Setiap hari pejabat kosong. Seronok tunjuk muka, walanun cium tangan. Setiap hari mempertahankan wak 47 kes. Setiap hari rompak hak negeri pembangkang. Setiap minggu nonton konsert. Minat dengan konsert gay.

Ada dasar ekonomi, tapi kapitalis. Berqiblatkan imf, bantai islamik ekonomi. Curi data isirumah, yang boleh jadi rm. Lantik proxy mb selangor, uruskan skandal smg.

Ingat pepatah orang dulu dulu.
Siakap senohong
Gelama ikan duri
Bercakap bohong.
Lama lama mencuri.

Kebenaran pepatah terbukti sekarang.

Hari ini jadi kerajaan, esuk harga minyak turun.
Baru setahun jadi ketua, sudah mulakan kerja pencurian.

Anonymous said...

"Dulu umno khianati Melayu dengan samada secara menentang perjuangan pejuang2 pembebasan Negeri2 diTanah Melayu dari tangan penjajah, serta menjadi baruah penjajah, menipu umat melayu kunun berjuang untuk merdeka tapi telah membawa sepet dan gelap dari kalangan Pekerja Asing Pendatang Haram Bawaan Penjajah bagi Memeras Melayu oleh Penjajah Inggris diTanah Melayu ke London sebagai rakan dan selepas itu telah memberikan taraf kewarganegaraan secara enblock dalam masa seminit kepada berjutajuta pekerja pendatang haramjadah ini yang sebahagian mereka secara jelas adalah pengganas teroris komunis subversif yang telah melakukan keganasan membunuh orang2 Melayu secara berleluasa dengan agenda untuk merampas Tanah Melayu dari tangan orang-orang Melayu sepertimana yang telah dilakukan oleh bangsa kafir siam diUtara Semenanjung Tanah Melayu dan .......
Umno juga telah memberi hak monopoli berniaga kepada pendatan2 asing tersebut sehingga orang2 Melayu menjadi merempat di Tanah Pusaka bertuah ini dan mendapat manfaat sedikit sogokanbdari pendatang haramjadah tersebut.
Setelah kunun merdeka maka Perwira2 Melayu seperti Mat Kilau, Tok Bahaman, Hj Abd Limbong dan lain2 lagi telah dihina dengan gelaran penderhaka, pemberontak dll lagi yang malah ditulis diajar sebagai bacaan sejarah buku sekolah[¹], dan bagi buku2 bacaan sekolah bangsa Melayu digambarkan sebagai petani dan nelayan miskin manakala pendatang haramjadah digambarkan sebagai pedagang2 besar dan kalau adapun watak peniaga melayu yang diwatakkan sebagai "pak uteh" maka dia adalah peniaga kedai runcit kecil di kampung yang berhati busuk manakala peniaga besar berwataknama ah chong adalah peniaga runcit besar berhati mulia.

Demikianlah minda anak2 Melayu telah diracuni oleh pemikiran baruah2 penjajah dan pendatang haramjadah sejak dari kecil lagi dialam persekolahan awal.

Itulah umno, pengkhianat Bangsa Melayu diwaktu dulu dan kini umno masih dinafas2 terakhir masih berkhianat lagi nampaknya."
Ujar seorang pakcik tua yang aku temui dipondok usang disebuah kebun kecil dipinggir gunung.

nota. aku rasa bagi mereka yang telah besekolah diera tahun 60an memang tahu dan telah baca buku teks sekolah cerita watakan pak uteh dsb...
Sejarah bila disebut memang pedih dan menyayat.

Copy and Paste.

umno masih nampak berselindung disebalik lidah malu2 beruk jadi barua, manaka pkr dan pan dah tampa segan silu serta malah bangga mendabikdada men-jadi super baruah.

Anonymous said...

Sangat benar apa yg dinyatakan, tak lama lagi nasib tanah melayu akan mengikuti jejak Palestin jika terus dibiarkan mereka2 yg tak sedar asal usul membolot hak harta milik orang 2 melayu,semoga orang2 melayu islam sedar ,yang malaysia sedang di perintah oleh melayu berhati komunis

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails