Tuesday, May 09, 2023

Selamat Hari Wesak -I/Hasyim'. Sami pun hadir majlis PAS. Al-hamdulillah!

 

Sami Buddha turut hadir pada Rumah Terbuka Aidilfitri PAS Kelantan.

1. Selamat Hari Wesak kepada penganut Buddha

PAS mengucapkan Selamat Hari Wesak kepada semua penganut agama Buddha di seluruh negara yang diraikan bagi memperingati perjalanan hidup pengasas ajaran itu, iaitu Siddharta Gautama Buddha, pada peringkat-peringkat kelahiran, pencapaian pencerahan dan juga kematiannya.

Sama seperti banyak tradisi kepercayaan dan agama lain, agama Buddha berkembang daripada usaha, pemerhatian dan pengalaman seorang individu dan sekumpulan pengikutnya untuk mencari jalan keluar daripada kesengsaraan hidup manusia.

“Tidak melakukan kejahatan/keburukan, menyuburkan kebaikan dan membersihkan hati” adalah ajaran teras agama ini sebagai jalan bagi mencapai kebijaksanaan, kasih sayang dan akhirnya pembebasan daripada kesengsaraan itu sendiri.

Konsep “ahimsa” atau tidak menyebabkan kerosakan dan kecederaan terhadap makhluk, termasuk haiwan, tumbuh-tumbuhan dan dunia amnya dalam ajaran Buddha pula sangat berkait rapat dengan pencapaian kesedaran dan sifat kasih sayang yang merupakan nilai yang dipandang tinggi.

PAS, sebagai sebuah parti Islam, beranggapan nilai-nilai murni seperti ini banyak yang selari dengan ajaran Islam dan jika diamalkan secara merata sangat membantu usaha dan cita-cita untuk membentuk kehidupan bersama yang lebih baik dan seterusnya melahirkan sebuah negara yang lebih unggul dan cemerlang.

PAS berharap sambutan Hari Wesak pada tahun ini berjalan dengan lancar dan selamat dalam kalangan penganut ajaran Buddha di negara ini dan ia turut memperkukuh kehidupan beragama di kalangan rakyat pelbagai kepercayaan.

TAKIYUDDIN HASSAN
Setiausaha Agung PAS
Bertarikh: 4 Mei 2023 – HARAKAHDAILY 4/5/2023

2. Majlis raya PH-BN jauh berbeza dengan Aidilfitri PAS

KOTA BHARU: Sambutan Rumah Terbuka Malaysia Madani di Alor Setar Sabtu lepas turut dihidang dengan Himpunan Madani. Ia jauh berbeza dengan majlis serupa di Kota Bharu anjuran PAS Kelantan.

Himpunan Madani diselitkan dengan ucapan dan fitnah politik terhadap pihak lawan yang tidak mencerminkan semangat Aidilfitri, menuntut setiap Muslim bermaaf maafan dan melupakan sengketa lama.

Naib Ketua Pemuda PAS Kelantan Mohd Firdaus Nawi turut bimbang himpunan di Alor Setar anjuran PH-BN menggunakan duit kerajaan.

Sedangkan majlis sambutan Hari Raya PAS Kelantan dipenuhi dengan ucapan-ucapan Hari Raya yang tiada sindiran atau provokasi politik terhadap lawan politik.

“Majlis muhibah dengan acara hari raya begitu terasa. Malah sambutan dengan pengunjung mencecah 50,000 orang tanpa mengira parti politik dan agama.

“Semua dilayan dengan mesra atas tujuan sambutan Aidilfitri. Tiada ucapan memaki yang boleh merosakkan majlis. Satu perbezaan yang cukup ketara soal tatakelola dan kematangan pengurusan program,” katanya di sini hari ini.

Semalam PH-BN menganjurkan Rumah Terbuka Malaysia Madani di Alor Setar yang turut dihadiri Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi. Program serupa dijadual akan diadakan di lima negeri lagi termasuk Kelantan.

Mohd Firdaus juga berkata, nampak terlalu terdesak dan bagai kaduk naik junjung apa yang berlaku di Alor Setar semalam.

Kata beliau juga itu belum lagi diambil soal protokol pakaian salah seorang pemimpin PH yang mengenakan warna kuning dikaitkan dengan protokol istana. – HARAKAHDAILY 30/4/2023

3. Rumah Terbuka Aidilfitri gambar wajah perpaduan kaum 


KOTA BHARU: Rumah Terbuka Aidilfitri Kelantan menggambarkan wajah perpaduan kaum yang diterajui kerajaan negeri di bawah PAS dan PERIKATAN NASIONAL (PN).

Majlis Aidilfitri itu turut diraikan pelbagai kaum termasuk India, Cina, Siam, Thai dan Sikh yang diadakan di perkarangan Stadium Sultan Muhammad IV di sini hari ini.

Pengerusi Jawatankuasa Jawatankuasa Perpaduan Masyarakat, Kebudayaan, Warisan dan Pelancongan, Mejar (B) Dato Md Anizam Ab Rahman berkata, sambutan Aidilfitri kali ini cukup meriah dengan kehadiran rakyat pelbagai kaum.

“Alhamdulillah ia cukup istimewa kerana memenuhi konsep perpaduan,” ujarnya ketika ditemui di rumah terbuka PAS Kelantan di perkarangan Stadium Sultan Muhammad IV hari ini.

Sememtara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Keluarga dan Wanita, Datuk Mumtaz Md Nawi, mengingatkan orang ramai supaya memperbanyakkan meminum air putih di musim panas sekarang.

Katanya, cuaca panas agak luar biasa sekarang memerlukan tindakan sedemikian, di samping mengelakkan diri daripada terdedah di tengah panas.

“Esok saya jemput hadir pada majlis Aidilfitri DUN Demit yang diadakan di Binjai,” ujarnya.

Ketua Dewan Muslimat PAS Negeri Kelantan, Datuk Siti Zailah Mohd Yusof, pula mengingatkan umat Islam supaya tidak lupa kepada mereka yang terkena musibah dalam keghairahan menyambut Aidilfitri.

Menurutnya, walaupun bergembira menyambut Aidilfitri, mereka yang diuji dengan musibah seperti kemalangan, kematian, kebakaran dan mangsa banjir jangan dilupakan.

“Marilah kita sama-sama kita memdaftar sebagai ahli Khidmat Malaysia untuk membantu masyarakat yang diuji pelbagai musibah,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 29/4/2023 

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Selamat Hari Wesak -I/Hasyim'. Sami pun hadir majlis PAS. Al-hamdulillah!

Blog ini juga mengucapkan Selamat Hari Wesak kepada semua penganut agama Buddha. Siddharta Gautama Buddha pengasasnya, dikaitkan konsep “ahimsa” dalam ajaran Buddha.

Menariknya, ada yang mengaitkan 'kenabian' seorang Siddharta Gautama. Contohnya, penafsiran Al-Qasimi terhadap QS. Al-Tin ayat 1-3 menuai banyak kontroversi. 

Beberapa pendapat ulama kontemporer yang dikutipnya mengindikasikan adanya simbolisasi Agama Buddha dalam kata al-Tin. Pemikiran semacam ini menimbulkan banyak spekulasi terutama terkait dengan status Siddharta sebagai salah satu Nabi yang tidak disebutkan namanya dalam Al-Qur’an. 

Ulama nusantara seperti Quraisy Shihab dan HAMKA turut membicarakannya dalam tafsirnya. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan pandangan Al-Qasimi melalui penafsirannya terhadap ayat-ayat kenabian dalam kitab Maḥāsin al-Ta’wīl fī al-Qur’ān al-Karīm. Penafsiran-penafsiran akan membangun sebuah konsep kenabian yang memiliki beberapa indikator sebagai standart akurasi seorang Nabi dalam Islam. 

Penelitian ini merupakan kajian kepustakaan, oleh kerana itu metode penelitian yang digunakan adalah library research. Sumber data dalam penelitian ini adalah kitab Mahasin Al-Ta’wil dan literatur lainnya yang relevan dengan fokus penelitian. Berdasarkan analisis yang dilakukan, dapat disimpulkan bahawa merujuk pada kriteria kenabian, Al-Qasimi memandang bahwa Siddharta Gautama tidak memenuhi kriteria sebagai seorang Nabi. 

Selain itu implikasi penafsiran surah At-Tin ayat 1-3 oleh Al-Qasimi dalam tafsirnya dapat memberikan pandangan yang berbeda terhadap idealisme antar-umat beragama. Pada tataran ini para Nabi di seluruh dunia menurut Al-Qasimi pada dasarnya mengajarkan nilai sama, yakni kebenaran universal yang diakui seluruh umat manusia. 

'Kesadaran akan adanya kebenaran universal tersebut diharapkan akan mewujudkan tercapainya perdamaian dan kesatuan umat manusia tanpa ada diskriminasi apapun.' Demikian kata kunci: Tafsir, Kenabian Siddharta Gautama, Buddha, Al-Qasimi, dipapar dalam blog ini sebagai penghomatan kepada Agama Buddha tersebut.

Penutup: Akhinya blog ini mengharap dan merayu kepada pembaca-pembaca budiman terutama kawan-kawan kita yang beragama Buddha dan se aliran dengannya menyokong atau mengundi PAS/PN untuk bangunkan negara Islam yang bebas rasuah, merdeka, dan berkebajikan untuk semua agama. 

Insya Allah! 

  INI MODEL NEGARA ISLAM MALAYSIA..
Sila lihat model negara Islam Malaysia yang di bawa oleh PAS/PN  


Bersambung..

7 comments:

Anonymous said...

ada minta tak tok sami tu sign prokalamasi tu. nak cukupkan jomlah..

Anonymous said...

Depa marah gabung dengan mahathir. Depa gabung dengan hoi hoi ya hoi dan komunis dapig boleh pulak.

Kalau hancing gabung untuk tujuan bilangan, apa salahnya pn gabung. Cuma bezanya hancing penuh dengan rasuah dan salah laku sex serta perompak dan lanun. Rompak royalti dan peruntukan.

Gabung pn tiada unsur jenayah. Tiada yang kes mahkamah. Tiada yang bekas banduan. Tiada yang lewat. Bersih bebas rasuah. Jadi untuk kemajuan bangsa melayu, Islam dan negaraku malaysia, elok diteruskan proklamasi ini.

Anonymous said...

Mahathir saman Anwar RM150 juta... Haa tepokkkk..!!

Dr Mahathir Mohamad memfailkan saman berjumlah RM150 juta terhadap Perdana Menteri, Anwar Ibrahim berhubung dakwaan bahawa dia mengumpul kekayaan peribadi ketika berkuasa.

Peguam Mahathir memfailkan writ saman itu di Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur dua hari lalu.

tindakan undang-undang selepas Anwar tidak mematuhi surat tuntutan agar membuat permohonan maaf terhadapnya berhubung dakwaan yang dibuat semasa ucapan dasar di Kongres Nasional Khas PKR 2023, pada 18 Mac lepas.

Hikmah selepas Atok dan Boboi melingkup dari PRU hilang wang deposit tetiba Allah beri kan atok suatu keberanian luar biasa, telo atok tak goyang dah berani Saman menyaman..!!

Penyakit mudah lupa dah makin helok dan sembuh... Telo labuh Atok makin mantap tak goyang.. Sekarang apa yang orang cakap sebalom ini memory Atok boleh ingat dengan cepat Dan bertindak dengan begitu berkesan sekali.

Otak nya makin cerdas , memory mudah lupa sebelum ini makin bertambah helok. Dengan pantas Atok saman sana saman kini....

Cuma satu saja penyakit Masih kekal dolu kini dan selamanya jikalau bertemu 10 Kali lallatul qadar belum tentu penyakit atok yang satu ini akan pulih dan sembuh...!!

Iaitu penyakit lidah bercabang nya iaitu "Itu bukan salah saya.. itu semua salah Najib..!"

Dr Mahathir mendakwa, kenyataan Anwar dalam ucapannya itu membawa maksud dia membolot harta untuk keluarga dan kehilangan harta, aset atau saham orang Melayu adalah berkait dengan harta, aset atau saham milik keluarganya

Kaum Melayu' sklian opera Cina antara barua barua LeeKwanYew@DAP sudah bermola... Jangan orang Melayu' nak terkinja Kinja sama naik dng barua barua DAP@LeeKwanYew plak udah leer yeopp ooii..!!

Jom minyak kasi taruk lebih, kipas Kasi laju agar cepat barua barua DAP @LeeKwanYew ini dibatuapikan Dan dilaga lagakan agar semua barua DAP@LeeKwanYew cepat melingkup.. Menang jadi arang yang kalah jadi debu..

Ajommm Mealyu sekelian opera Cina LeeKwanYew@DAP dah mola, pop corn tambah kena cukup dan haaah tepokkkk.

#hapuskanbaruaDAP@LeeKwanYew

Anonymous said...

Kalau Atok berjaya menang saman keatas Sembang Kari, lepas ni boleh la Atok saman assistent dia pula, raja formula songsang? Kah..kah..kah..

Anonymous said...

DAHULU peluk Lim Kit Siang
KEMUDIAN peluk Tok Nyanyuk
SEKARANG peluk Tok Cha pula
ha ha ha ha

Anonymous said...

Biarkan lah. Janji tak korup dan bukan bekas banduan. Kita mahu pimpinan yg bersih. Yang menyamun merompak kita tolak.

Anonymous said...

Geli pulak nak peluk bmx. Silap silap luar tabii.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails