Wednesday, May 10, 2023

Muflis Air pula.. Air Itam PP 40 hari. S'gor, sindir Sanusi.

 

Setakat 8 Mei, Empangan Air Itam merekodkan paras 41.5 peratus manakala empangan Teluk Bahang pada paras 48.1 peratus. - Gambar/ Astro AWANI

GEORGE TOWN: Simpanan air Empangan Air Itam, di Pulau Pinang hanya mampu bertahan untuk 40 hari, manakala Empangan Teluk Bahang pula (146 hari) susulan cuaca panas yang sedang melanda negara ketika ini.
Pengerusi Jawatankuasa Infrastruktur dan Pengangkutan negeri, Zairil Khir Johari, berkata jika hujan tidak turun di kawasan tadahan, empangan tersebut dijangka kehabisan sumber air yang akan menjejaskan ratusan ribu pengguna.
Zairil berkata, setakat 8 Mei, Empangan Air Itam merekodkan paras 41.5 peratus manakala empangan Teluk Bahang pada paras 48.1 peratus.
Katanya, taburan hujan rendah di kawasan tadahan air (KTA) empangan dan penggunaan air yang tinggi menjadi dua faktor utama menyebabkan kapasiti efektif Empangan Air Itam dan Empangan Teluk Bahang menurun.
"Walaupun hujan banyak tahun ini melebihi tahun lepas tetapi ia tidak hujan di kawasan betul (KTA) maka ia jadi air yang membazir kerana tidak masuk ke dalam empangan.
"Kita sudah laksana operasi pembenihan awan first round ada peningkatan tetapi ia tidak mencukupi, malah untuk Empangan Air Itam sekiranya tidak hujan ia bertahan 40 hari sahaja, ia paling kritikal..
"Selain itu, penggunaan air sangat tinggi (juga menyebabkan paras air turun)," katanya.
Zairil berkata demikian pada sidang media berhubung situasi empangan terkini di Pulau Pinang di Komtar, Pulau Pinang pada Selasa.
Hadir sama, Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) dan Perbadanan Bekalan Air Holdings Bhd, K Pathmanathan.
Menurut Zairil, Empangan Air Itam membekalkan air kepada pengguna di bandar Air Itam, Paya Terubong dan kawasan sekitarnya membabitkan kira-kira 30,000 orang.
Sementara Empangan Teluk Bahang pula membekalkan air kepada 500,000 pengguna di sekitar daerah Timur Laut dan Barat Daya.
Zairil berkata meskipun operasi pembenihan awan telah dijalankan di kawasan-kawasan tadahan air awal Mei lepas namun ia masih belum dapat memenuhkan kawasan empangan.
Susulan itu, pihaknya berharap operasi pembenihan awan gelombang kedua di Pulau Pinang dapat dilakukan dalam masa terdekat bagi memastikan kapasiti air di kawasan tadahan terus meningkat.
Dalam pada itu, penduduk negeri itu diminta menggunakan sumber air dengan berhemah dan tidak melakukan pembaziran bagi memastikan tidak berlaku krisis air yang kritikal.
2. Isu air: PAIP di ambang kemuflisan? Salah siapa? 
PAIP merupakan anak syarikat milik penuh Kerajaan Negeri Pahang hasil pengkorporatan JBA Pahang seiring dengan dasar penswastaan yang dicetuskan oleh YAB Perdana Menteri ke-4.

Setelah 11 tahun PAIP beroperasi sebagai operator bekalan air untuk Negeri Pahang, pihak Pemuda PAS Pahang melihat masalah air di Negeri Pahang masih belum menemui jalan penyelesaiannya.

Penduduk kebanyakan tempat, rata-rata merintih meluahkan kekesalan mengenai isu air yang tidak pernah selesai sementelah kerajaan yang memimpin Pahang hari ini sudah lebih 60 tahun memegang tampuk Menteri Besar.

Adakah isu hutang PAIP yang agak ketara ini menjadi antara punca utama kepada masalah air di Pahang yang belum berkesudahan?

Jika diamati laporan audit bermula dari 2019 sehingga 2021 sahaja, hutang PAIP telah mencecah RM936,643,068 yang mana RM860,462,142 adalah merupakan pemiutang dagangan. 

Bagi berlaku adil kepada YAB Menteri Besar hari ini, kita melihat hutang PAIP yang telah diaudit pada 2019 berjumlah RM630,392,796 yang mana sebanyak RM560,771,731 adalah pemiutang dagangan.

Kita menyaksikan berlaku kenaikan ketara hutang terutama kepada pemiutang dagangan dalam tempoh 3 tahun sebanyak RM299,690,441.

Sehubungan itu, pihak kami ingin mempersoalkan adakah disebabkan hutang yang sebegini banyak menjadi punca utama menyebabkan masalah air di Pahang tidak selesai?

Ke mana perginya sejumlah berbilion-bilion yang diperuntukkan untuk penyelesaian masalah air di Pahang?

Kenapa berlakunya begitu banyak hutang yang ditanggung PAIP sehingga tabungan kepada Pemegang Taruh PAIP iaitu Kerajaan Negeri Pahang setakat laporan beraudit 2021 adalah negatif RM774,642,635? Hal ini bermaksud pemegang taruh telah merekodkan kerugian atas pelaburan.

Ini salah siapa? Siapa yang sepatutnya bertanggungjawab? Adakah ini punca utama kepada masalah air Pahang yang tidak berkesudahan dan akhirnya rakyat menjadi mangsa?

AHMAD AZLAN ABU BAKAR
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS 
Negeri Pahang – HARAKAHDAILY 5/5/2023

3. Selangor untuk anak Selangor 

MENTERI Besar Kedah Dato Seri Muhammad Sanusi Md Nor menjadi ‘selebriti’ pada majlis Rumah Terbuka Aidilfitri PAS Selangor Ahad 7 Mei lalu di perkarangan Pejabat Perhubungan PAS Selangor di seksyen 13, Shah Alam.

Ribuan rakyat berpusu-pusu mahu mendengar ucapannya dan seterusnya hampir sejam berebut untuk bergambar dengan beliau. Beliau dengan ‘sporting‘ dan bersahaja meraikan permintaan mereka.

Ternyata anak-anak muda dan rakyat kebanyakan begitu senang dan selesa dengan gaya serta kepimpinan Sanusi, mereka merasakan Sanusi seolah membawa dan mewakili suara serta isi hati mereka. Demikianlah kelebihan tokoh PAS dari Sik, Kedah ini.

Di Shah Alam, beliau menyentuh berkenaan pentingnya Selangor dipimpin oleh anak Negeri Selangor. Sama ada disedari ataupun tidak, Kerajaan Negeri Selangor hari ini dipimpinan oleh barisan kepimpinan yang kebanyakannya bukan anak jati Selangor.

Menteri Besar lahir luar Selangor dan demikian juga sebahagian besar ahli-ahli Exconya. 3 ahli Exco DAP contohnya, ketiga-tiga bukan anak kelahiran Selangor. 2 Exco PAN juga bukan anak Selangor.

Mengapa penting pimpinan kerajaan perlu anak tempatan, menurut Sanusi kerana mereka nanti memiliki citra Selangor. Dalam erti kata lain kehidupan, imej dan keperibadian mereka terbentuk di Selangor lantas mereka tahu naluri dan cita rasa anak Selangor.

Bagi sesetengah orang, mungkin isu ini tidak penting asalkan seseorang itu boleh berkhidmat dengan baik. Masalahnya tidak adakah anak Selangor yang boleh berkhidmat dengan baik di negerinya sendiri?

Selangor pernah melahirkan anak-anak Selangor yang hebat sebagai Menteri Besarnya antaranya Raja Tun Uda Raja Mohamad, Tan Sri Abd Jamil Rais, Dato Abu Bakar Baginda, Dato Harun Idris, Tan Sri Khalid Ibrahim. Tetapi kini bukan hanya Menteri Besar malah sebahagian besar Exco bukan lagi anak Selangor.

Ada yang lahir di Perlis, di Kedah, di Johor, di Perak tetapi hari ini diangkat sebagai Menteri Besar dan ahli Exco untuk memimpin anak-anak Selangor.

Tiba masanya menurut Sanusi, anak-anak Selangor diberi peluang untuk berkhidmat kepada tanah kelahirannya sendiri. Ramai yang hadir pada malam itu setuju dan pasti ramai para pengundi di Selangor juga demikian.

Sanusi mengisytiharkan kiranya PERIKATAN NASIONAL menang dalam PRN Selangor tidak lama lagi, PN akan pastikan Menteri Besar dan sebahagian besar Exco akan diangkat di kalangan anak-anak Selangor.

ROSLAN SHAHIR DATUK MOHD SHAHIR 
Setiausaha 
PAS Negeri Selangor  – HARAKAHDAILY 9/5/2023 
Komen Weblog Ibnu HasyimMuflis Air pula.. Air Itam PP 40 hari. S'gor, sindir Sanusi.
Telah disebutkan 'Membangun bersama kasino.. Pili George Town & buli...Semuanya ini berlaku, apabila bumiputera dan Islam  tidak berkuasa di bumi sendiri. 
Kini, akhirnya terbongkar, 'tepuk air di dulang terpercik ke muka sendiri'. Oleh itu, solusinya kembalilah kepada Islam, berilah kuasa supaya Islam memerintah di bumi sendiri melalui peti undi. Tolaklah parti-parti perkauman, dan anti Islam, yang merugikan bangsa dan agama sendiri.

 INI MODEL NEGARA ISLAM MALAYSIA..

Sila lihat model negara Islam Malaysia yang di bawa oleh PAS/PN  


Bersambung..

9 comments:

Anonymous said...

kat kedah bertahan berapa hari pula. tahniah la orang kedah yang sokong uncai, tabah la kalau air tak keluar dari paip.. selangor untuk orang selangor, setuju yakmat minta suruh geng kelantan dan ganu yang diimport kerja kat sana balik tempat asal, buka kedai tomyam kat sana sebab kat tempat asal lebih baik, buat semak orang selangor je, ini tidak nak kerja cari makan kat selangor bila nak kuasa ini negeri aku anak selangor yang patut perintah, suruh si kena panah petir dan ketua pemuda balik neberi asal, buat semak je, biasa kalau org dok terperuk kat tempat sendiri memang prak la kalau nampak macam maju sikit,

Anonymous said...

Masalah air di Penang sbb kurang punca air sungai/tasik/dlm tanah.

Masalah air di Kelantan sbb terlebih2 punca air sungai/tasik/dlm tanah tapi........ x pandai urus. Lantik orng kunun pandai agama je memerintah.

Ubah Kelantan pru nanti

Anonymous said...

Minyak Terengganu untuk orang Terengganu,
Setiap Negeri mesti punyai dan kuasai hasil mahsul negeri masing2
Tahniah Primier Serawak yg telah memulakan satu langkah berani dengan menubuhkah syarikat minyak serawak,
nanti negeri2 pengeluar minyak kena lapah bagi2 harta petronas yg telah merampas hasil mahsul negeri minyak dan dilonggokkan di "gua bernama kuala lumpur dan selangor".
Orang2 dari negeri2 yg dirompak hasimahsul oleh kartel umno sekian lamanya menampakkan kesedaran yg nyata sekarang, mereka akan ambil balik nanti dan jadilah gua2 kuala lumpur dan selangor itu gua hantu2.

Masing2 negeri mesti kutip semua jenis cukai sendiri dan ada imegresen sendiri macam sabah dan serawak.

Setiap negeri pula mesti mempunyai pelabuhan import eksport sendiri.
Dan tanah sewaan prai dan pulau selayang hendaklah ditamatkan sewaan dan negeri kedah menguasainya kembali dan elok dua2 bidang tanah tersebut dikembalikan menjadi tanah pertanian dan ditanam dengan padi dan pokok pinang.

Anonymous said...

Umno bakal bubar jika tidak menang satu kerusi dun pun pd prn6negeri.

Anonymous said...

Dapigs bakal kalah di pp,
alhamdulillah.

Anonymous said...

Ok lah tu. Komunis dapig sayang orang melayu. Tak caya tanya pan dan bmx.

Anonymous said...

Singapork adalah negara bank ciptaan penjajah, mcm hongkong dan shanghai.
Dulu masa mesia bodo pasal bank maka tun atok ubah sikit tapi sinuar dgn jadi balaci imf jews khianat.
negara bank agenda neo colonialism kontrol kewangan negara sekitar mcm hk & shanghai dulu.
kalau macai bodo bab bankers & colonialism takyah baik duduk diam.
ah yer lihat contoh "city of london" ditengah2 kota london, satu hapeh industri fizikal pun takdak tapi lebih kaya dari england,
jadi singapork kaya sebab jadi pusat peras hasil kewangan serantau, hasil industri fizikal singapork cuma 10% kdnk singapork, pelancongan dll lagi 19%, selebihnya adalah hasil dari apa jua "produk2" bank.
Dan bank2 dikontrol oleh jews bankers penyamun globalism.

Negara arab yg berpetroleum hidup mereka ok jer, kecuali berlaku perang penjajahan..

jadi takyah nak tunjuk bodoh la anon 12;48pm.

Anonymous said...

Pahang negeri terbesar dlam persekutuan ada masaalah air walhal mendapat peruntukan tertinggi berlipat kali ganda untuk kerja2 air, Pm dah 3 orang orang pahang, sungai pahang adalah sungai terbesar dan terpanjang disemenanjung, ada jugak masalah air.
Selangor dan kl tu nasib baik ada empangan dekat dan jasa ambilalih syarikat kroni air oleh alahyarham tan sri khalid ibrahim yg antara sebab jujur beliau maka dia dipecat oleh sianuwar sastera.

Kelantantan pun bukan semua tempat bermasalah dgn air bekalan, tu cuma dikawasan tertentu dan kawasan berpenduduk padat di kltn adalah tanah lembangan, dan mesti mendapatkan sumber air dari pendalaman jika mahu yg terbaik dan kos biaya penyediaannya xuma kurang separoh dari yg di pahang tapi cuma dapat 25% dari jumlah itu. bukan masalah besar sangat pun cuma gemvargembur je yg lebih,

Anonymous said...

Kebanyakan ahli2 umno peringkat akar umbi dah disampok penyakit "gila-gila hilang kuasa", cakap pun dah byk merapu mcm presiden mereka.
yg Pkr pun sama ada penyakit "gila-gila" tapi penyakit "gila-gila takut hilang kuasa dan sawan meng-auta putar ayat.

Hah tu bahaya woi, nanti kalau hilang kuasa boleh keluar banyak cerita yg bakal memedihkan kulit woi,

Cerita kes mahkamah yg sedia ada tu satu hal, tapi yg lagi bakal keluar semenjak 6bulan nih entah berapa bayak woi..
Tuh punarsihat bapak dia kat petronas tur.. byk cerita woi,, jangan sampai bapak, anak dan bini nanti berulang-alik kemahkamah atas dakwaan salah guna kuasa woi.

Ngeri woi, tapi desas-desus rakyat dah dengar woi, jadi rakyat makin mantap bersama PN woi.

Hoi hoi yahoi bakal msuk tempayan woi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails