Friday, April 21, 2023

Akhir Ramadan, Israel serbu Aqsa. Sudan makin teruk.

 

Tentera dan polis Israel meningkatkan pencerobohan ke dalam Masjid Al-Aqsa dua hari sebelum akhir Ramadan. - Foto REUTERS

1. Tentera Israel terus serbu Al-Aqsa menjelang akhir Ramadan

RAMALLAH: Masyarakat antarabangsa digesa untuk menghalang peningkatan aktiviti 'berbahaya' Israel di Baitulmaqdis yang kini berdepan lonjakan kes keganasan dan tangkapan.

Rayuan dibuat Menteri Hal Ehwal Baitulmaqdis, Fadi Al-Hadmi, ketika tentera dan polis Israel meningkatkan pencerobohan ke dalam Masjid Al-Aqsa, dua hari sebelum Ramadan berakhir, selain terus menahan rakyat Palestin di Baitulmaqdis Timur dan Tebing Barat.

Sumber Palestin berkata, pihak berkuasa Israel menahan 13 individu ketika Subuh pada Rabu lalu seterusnya pada sebelah petang ramai anggota polis dan pengawal sempadan Israel menyerbu halaman 'Dome of the Rock' di Masjid Al-Aqsa untuk menanggalkan bendera Palestin buat kali kedua pada hari berkenaan.

"Tentera Israel pada mulanya menyerbu masjid ketika Subuh, menanggalkan dan merampas sepanduk yang tergantung pada tiang.

"Bagaimanapun, tindakan itu gagal menurunkan bendera Palestin, menyebabkan pihak berkuasa Israel kembali menyerbu masjid dan menggunakan tangga untuk merampasnya (bendera)," kata sumber itu.

Fadi mengecam perkembangan yang berlaku di Baitulmaqdis sejak beberapa minggu lalu, terutama serangan terhadap jemaah dan sekatan solat di Masjid Al-Aqsa ketika Ramadan dan di 'Gereja Holy Sepulcher' ketika 'Holy Friday'.

"Bagaimanapun, tindakan itu gagal menurunkan bendera Palestin, menyebabkan pihak berkuasa Israel kembali menyerbu masjid dan menggunakan tangga untuk merampasnya (bendera)," kata sumber itu.

Fadi mengecam perkembangan yang berlaku di Baitulmaqdis sejak beberapa minggu lalu, terutama serangan terhadap jemaah dan sekatan solat di Masjid Al-Aqsa ketika Ramadan dan di 'Gereja Holy Sepulcher' ketika 'Holy Friday'.

"Polis dengan kejam menyerang jemaah di Masjid Al-Aqsa dan mengenakan sekatan terhadap kemasukan mereka bagi membuka jalan kepada pencerobohan peneroka ke dalam masjid.

"Mereka juga menyerang peserta dalam perayaan Holy Friday dan menghalang sejumlah besar daripadanya sampai ke Gereja Holy Sepulchre," katanya.

Menteri itu juga memberi amaran rancangan penempatan yang meluas sedang dirangka dalam pelbagai jawatankuasa Israel.

Beliau merujuk rancangan untuk merobohkan puluhan pertubuhan komersial di kejiranan Wadi Al-Joz untuk melaksanakan apa yang digelar rancangan Lembah Silikon, selain membina ratusan unit penempatan di tanah Palestin di bandar itu.

"Sekali lagi, perkembangan terkini di kota Baitulmaqdis yang diduduki membuktikan tanpa sebarang keraguan pendudukan adalah punca konflik di bandar itu dan keganasan serta pelanggaran peneroka memburukkan lagi konflik ini.

"Keselamatan dan kestabilan yang diinginkan di bandar ini akan dicapai jika pendudukan dihentikan," katanya.

Kenyataan Fadi itu dibuat ketika Ketua Jawatankuasa Tinggi Presiden Hal Ehwal Gereja di Palestin, Ramzi Khoury, menyeru gereja Kristian di seluruh dunia untuk memberi tekanan kepada pihak berkuasa Israel bagi menamatkan pencerobohan. - AGENSI


2. Pertempuran semakin teruk di Sudan hadkan operasi kemanusiaan - PBB 

Orang ramai melarikan diri dari selatan Khartoum ketika pertempuran berterusan di Khartoum, Sudan. - Foto AGENSI

PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU: Pertempuran yang semakin teruk di antara pihak tentera dan Pasukan Sokongan Pantas (RSF) separa tentera di Sudan mengehadkan operasi kemanusiaan, kata anggota kemanusiaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

"Terdapat keupayaan terhad untuk memindahkan kakitangan dan bekalan.

"Penyasaran tembakan dan rompakan premis kemanusiaan perlu dihentikan. Serangan ke atas aset dan kemudahan kemanusiaan akan menjejaskan keupayaan kami untuk meneruskan operasi menyelamatkan nyawa," kata Pejabat PBB untuk Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan (OCHA).

OCHA memaklumkan, Program Makanan Sedunia menggantung sementara operasi berikutan pembunuhan tiga kakitangan yang terperangkap dalam pertempuran di Darfur Utara.

Serangan ke atas kemudahan awam yang kritikal, termasuk kesihatan, air, sanitasi dan kebersihan, menjejaskan akses kepada perkhidmatan penting.

Ketua Jurucakap Setiausaha Agung PBB, Antonio Guterres, Stephane Dujarric, memberitahu pemberita dalam taklimat tetap bahawa pekerja kemanusiaan di Khartoum sedang berkurung.

Katanya, kakitangan kemanusiaan diarah tinggal di pangsapuri masing-masing atau mereka dalam kes pangsapuri diambil alih oleh pejuang tinggal di pangsapuri rakan, jiran atau rakan sekerja.

Pasukan kemanusiaan berkata, sembilan hospital di Khartoum dan dua di Bahri atau Khartoum North ditutup kerana tembakan dan berada dalam situasi tidak aman.

Selain itu, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) turut memberi amaran beberapa hospital Khartoum kehabisan darah, peralatan transfusi, cecair intravena dan bekalan perubatan penting yang lain.

OCHA melaporkan dalam kemaskininya bahawa pertempuran antara Angkatan Bersenjata Sudan dan RSF berlaku di seluruh negara untuk hari keempat dengan lebih 180 orang terbunuh, manakala 1,800 lagi cedera. - AGENSI


H2S Pilihan: 36 -Sudanese Nasheed

 

الكان داكا

Hamd Yousif




 INI MODEL NAGARA ISLAM MALAYSIA..

Sila lihat model negara Islam Malaysia yang di bawa oleh PAS/PN 

(i) Ini, kerajaan Islam contoh di Malaysia.. Sila teliti!  

(ii) K'tan, pembangunan berpaksi Islam. Kekal & tawan S... 

(iii) Jom kreatif. K'tan -Tek-C hibrid solar. Turkiye -k...(iv) Indahnya Islam kerana sistem zakat. RM76 juta agih...

11 comments:

Anonymous said...

Geng kafir extreme dan kufur extreme dan munafik extreme bergabung membawa fitnah, menipu, menghasut dan menekan umat islam dimana sahaja didunia ini dan malah kuncu2 mereka begitu aktif di Malaysia sekarang kerana mereka telah berjaya bersekedudukan untuk menjadi kerajaan mad dah ni konsep extreme hoi hoi yahoi ala carte.


Anonymous said...

Jangan lupa dana hancing dari mana. 22 cabutan turun ke 8, hasilnya lumayan. Off record lain. Halal ikut pertimbangan komunis dapig dan liberal.

Menteri nya bawa pendatang asing. Tapi bmx nya buat dek.

Anonymous said...

Sementara itu, seorang pegawai Sivakumar menafikan menteri itu dipanggil semula SPRM. Isnin lalu, Sivakumar menafikan SPRM menggeledah rumahnya, sebaliknya menyifatkan ia sebagai “LAWATAN”.

Difahamkan, fokus utama penyiasat kini adalah membuktikan jejak wang itu, selepas seorang ahli perniagaan yang ditahan SPRM didakwa mengaku mengutip wang daripada kontraktor untuk pegawai kementerian.

Walaupun jumlah sebenar tidak diketahui, sumber mendakwa jutaan ringgit mungkin dibayar bagi memastikan kontraktor mengekalkan kontrak yang diperoleh di bawah kerajaan terdahulu.

Anonymous said...

Dalam negara aman, ada yang buatkan jadi huru hara. Sedekah dicop sebagai rasuah. Supaya boleh bawa kat mahkamah. Tapi rasuah pulak dirai. Diberi tugas.

Dengan kemahiran sastera, bahasanya lunak merosakkan hukum dan budaya. Sepatutnya kes 47 itu diboltkan. Menteri bawa pendatang asing dipecat serta merta. Bukannya guna kerusi untuk mendajjalkan politisen yang bersih. Politisen yang bebas rasuah.

Anonymous said...

ameno yg tamak telah rampas dan manipulasi hak negeri2 dlm persekutuan dimana segala hasil negeri ditibai ameno atas nama kunun kerajaan persekutuan sehingga negeri berdaulat pegeluar hasil utama bernilai tinggi rakyatnya menjadi miskin contohnya Sabah, Serawak, Terengganu dan malah juga kelantan, pahang dan kedah yg merupakan negeri pengeluat hasil tahap dua bernilai.
Tahniah kpd Serawak yg mula bertindak lebih agresif dalam usaha mendapatkan semula hak negeri berdaulat mereka.
Keadaan sekarang dibawah phbn nampaknya lebih menuju kecelakaan dgn arakian mahu berunding dengan penyangak wilayah laut pesisir milik negeri2 berdaulat dalam persekutuan malaysia oleh seorang pm yg bodo lagi auta, apakah ini merupakan suatu langkah yg sama sepertimana yg ameno lakukan sehingga temasik menjadi milik "geng² kongsi republik?"

Anonymous said...

Anwar anaklelaki ibrahim (banjar?) ada bank akaun di israel? kena siasat tu sebab ianya adalah pendedahan oleh seorang mp di parlimen tidak lama dulu.

Anonymous said...

Tuntutan keluarga altantuya dah bagaimana dah,
dan siasatan mesti diteruskan sebab dulu ramai pembesar² pkn/pkr, dap kata ada orang politik bertaraf menteri terlibat dan banyak media yg pro mereka ada byk menyiarkan tuduhan berkenaan, sekarang masa ada kuasa kenapa diam?

Anonymous said...

UMNo menumpang kasih DAP@LeeKwanYew.. kata Mat Hassan

UMNo bukan tuan...macai saje kah kah kah..!!
Tuan UMNo ialah Lee Kwan Yew melalui proksi DAP... Ingat tu..!!

Bila Zahid Dan Mat Asan jadi jurucakap UMNo.. ini lah bahana yang mendapat Link bawah ni haah.. lu fikir lah sindri

https://suaramelayubaru.blogspot.com/2023/01/penentu-kedudukan-kerajaan-ds-anwar.html?m=1

UMNo/BN kena buli atau kena kencing oleh rakan PH..!? Setiausaha Agung PH Saifuddin Nasution Ismail berkata PH dan BN bersetuju parti yang memenangi kerusi pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) akan bertanding semula pada pilihan raya akan datang di enam negeri.

Beliau berkata konsensus itu dipersetujui semasa perbincangan awal mengenai peruntukan kerusi oleh PH dan BN untuk pilihan raya negeri.

Di Selangor, Pakatan Harapan (PH) mempunyai 40 kerusi - 19 disandang PKR, DAP (15) dan Amanah (6).

BN mempunyai lima kerusi di Selangor - Semenyih, Sungai Burong, Hulu Bernam, Sungai Panjang, Sungai Air Tawar - semuanya dimenangi Umno.

Sampai mampos lah UMNo / BN kena main lagi nih... Bila nak kontrol percaturan atau kena catur kan..!!? Keretakan dalam gabungan antara Barisan Nasional (BN)-Pakatan Harapan (PH) itu sudah boleh dilihat apabila sekurang-kurangnya dua pemimpin kanan Umno Johor menegur beberapa pemimpin DAP dan PKR kerana melontarkan komen yang dianggap sebagai menghina parti UMNo (Melayu) itu.

"Umno Hanya Penumpang, Bukan Tuan Rumah, Tuan rumah sebenar ialah Lee Kwan Yew di Singapura melalui proksi nya Parti DAP", Kata Tok Mat..

Bila orang (UMNo) dah lemas tong taik pun orang (UMNo) boleh berpaut..mana ada hala tuju. Hala tuju kita(Umno) adalah untuk hidup menumpang kasih..", kata Mat Hasan lagi

Makna kata UMNo sekarang ini hanya kuli dan macai Lee Kwan Yew@DAP dalam PH.. kah kah kah

Haah tepokkkkk..!!!

Anonymous said...

Anuar sentiasa gentar sejak mula jawat pm. Kerana kerajaannya kerajaan pintu belakang.

Kawin paksa hoi hoi ya hoi dengan komunis dapig dan parti kencing rakyat. Hoi hoi ya hoi kahwin denga dua suami.

Suami no satu komunis dapig. Ini yang kontrol rumah tangga. Anuar suami no dua. Suami no dua pun kena kontrol dengan komunis dapig.

Kerajaan pintu belakang ialah kerajaan yang tidal halal. Tidak punya sd yang cukup.

Retorik nak lawan rasuah. Setakat labun jer. Lepas tu lantik hoi hoi ya hoi jadi tpm.

Tak lama lepas tu rumah menteri kena geledah oleh sprm.

Perang rasuah per bende.

Lepeh tu cuba malukan abah pasai rasuah. Menteri duit yang terlibat sama abah, ada sekarang dalam kabinet pakatan hancing.

Ini kata bangang peringkat kebangsaan.

Anonymous said...

Presiden parti kencing rakyat has no power. Wak putar putar jer kepala guru politiknya. Guru tak berani buat apa apa. Sekali wak tarik diri, terkebil kebil biji mata guru lihat runtuh kerajaan.

Wak pun lagi kuat kencing rakyat banding gurunya. Guru bintik, murid rintik. Wak kencing akar umbi. No anwar no komunis dapig. Wak kencing kencing sumpah keramat akar umbi.

Di lapangan ada dua khemah. Satu khemah besar satu khemah kecik. Khemah besar ada sumpah keramat. Khemah kecik ada tabung air kencing.

Anonymous said...

sSejak UMNo bersondolan dengan barua DAP@ LeeKwanYew Suara Melayu' sudah mati dalam Parti UMNo.. Dulu gadai Pulau Batu Putih UMNo di bawah Bossku lawan Tun Mahathir Mohamad iaitu Barua LeeKwanYew@DAP.

Sekarang bila AlJubori buka rundingan tuntutan bertindih yang ini hak kedaulatan Malaysia UMNo dibawah kepimpinan Zahid Dan Mat Hassan sebagai Menteri Pertahanan tiba tiba diam bisu pekak Dan tuli..

Undang persepsi buruk, imej parti terganggu..

Orang muda pun dah lama menjauhkan diri Dari UMNo. Kalau mengundang persepsi buruk, perkara itu akan menjadi kesan jangka panjang kepada parti terutamanya melibatkan golongan muda

Anwar menambah, ‘kalau negara China merasakan ini hak mereka, kita boleh buka untuk rundingan’....!? Whattttt...!???

Tuntutan bertindih Malaysia - China di Laut China Selatan ‘terutama kebimbangan negara China kerana PETRONAS telah menjalankan satu kegiatan besar-besaran di satu kawasan yang juga dituntut oleh negara China’.

Kawasan cari gali PETRONAS yang dirujuk oleh Perdana Menteri adalah dalam wilayah Malaysia dan tidak boleh dirundingkan walaupun dituntut oleh negara China.

Sejak UMNo bersondolan dengan barua DAP@ LeeKwanYew Suara Melayu' sudah mati dalam Parti UMNo..

Undang persepsi buruk, imej parti terganggu.. Orang muda pun dah lama menjauhkan diri Dari UMNo. Kalau mengundang persepsi buruk, perkara itu akan menjadi kesan jangka panjang kepada parti terutamanya melibatkan golongan muda..

Bila semua pimpinan UMNo Bahagian tandatangan makna kata bala dah sampai depan hidung Prononegaro dan Mat Hassan .

Beramboss Mat Hassan dan Zahid

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails