Monday, February 13, 2023

31% Melayu sokong PH kurang tepat -Sanusi. X bagus sebelah PH..

 

Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor mendakwa, peratusan sokongan pengundi Melayu kepada Pakatan Harapan pada PRU15 yang disebut Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim iaitu sebanyak 31 peratus adalah kurang tepat. - Gambar Astro AWANI

1. Undi Melayu diperoleh PH dicampur sokongan kepada BN - Sanusi

PENDANG: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor mendakwa, peratusan sokongan pengundi Melayu kepada Pakatan Harapan (PH) pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) yang disebut Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim iaitu sebanyak 31 peratus adalah kurang tepat.
Sebaliknya, dakwa Ketua Pengarah Pilihan Raya Pas Pusat itu, peratusan berkenaan adalah hasil campuran sokongan orang Melayu kepada PH serta Barisan Nasional (BN).
Tambah Muhammad Sanusi, semua pihak sudah boleh membuat penilaian sendiri berkenaan peratusan sokongan orang Melayu yang mana hampir majoritinya menyokong Perikatan Nasional (PN) ketika PRU15.
"Dia (Perdana Menteri) ambil (sekali) yang (pengundi) UMNO masuk situ (dalam peratusan yang dinyatakan), sokongan orang Melayu kepada UMNO memang ada, UMNO menang 26 kerusi (Parlimen) campur (parti komponen) BN, empat kerusi, (keseluruhan semua) jadi 30 (kerusi Parlimen),
"(Datuk Seri Anwar Ibrahim) ambil yang itu (sebenarnya), bubuh (masukkan) di situ, jadi banyak (sehingga dapat 31 peratus), (dia buat) macam orang tidak tahu.
"(Sebenarnya) tidak perlu (pun Perdana Menteri) cakap… kami pun dapat sokongan orang Melayu, (sekarang semua boleh) tengok sendiri, (semua) orang tahu.
"Kalau dapat 'partner' baharu, 'harta sepencarian' (pun dia) masukkan dalam (peratusan) itu, tidak apa ikut suka (dia), saya kata 11 (peratus PH dapat sokongan Melayu ketika PRU15), ada (juga) kata 19 peratus, semalam Perdana Menteri cakap 31 (peratus), banyak sebenarnya, pada pandangan saya, 31 peratus itu (termasuk yang) menyokong Barisan Nasional," tegas Muhammad Sanusi.
Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas Majlis Penyerahan Surat Hak Milik, Lesen Menduduki Sementara, Hak Milik Sambungan dan Cukai Tanah bagi Daerah Pendang, di Dewan Cenderawasih, di sini, pada Selasa.
Semalam, Anwar berkata, andaian kononnya PH tidak mendapat dukungan pengundi Melayu iaitu hanya menerima 19 peratus undian kaum itu pada PRU15 November lepas adalah tidak benar.
Anwar yang juga Pengerusi PH berkata, berdasarkan data analisis awal kajian yang dilakukan mendapati secara keseluruhan gabungan itu menerima sebanyak 31 peratus undian daripada pengundi Melayu dan data berkenaan akan dikemas kini dalam tempoh seminggu dua lagi.
Kata Perdana Menteri, sekiranya PH hanya menerima 19 peratus sokongan pengundi Melayu, gabungan itu tidak mungkin mencatat jumlah kemenangan kerusi Parlimen yang banyak pada PRU15. (astroAWANI) 
2. 'Orang tidak bagus pergi berhimpun sebelah PH' - Sanusi

PENDANG: Pemimpin UMNO yang dipecat atau digantung, dipelawa menyertai mana-mana parti komponen Perikatan Nasional (PN) kerana mereka dilihat mampu memberi impak positif kepada gabungan itu menjelang Pilihan Raya Negeri (PRN) tidak lama lagi.

Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor, berkata pemimpin terbabit adalah individu yang mempunyai pengalaman dan pengaruh dalam politik negara ini.

"Mereka akan beri kesan positif (jika sertai PN) kerana yang dibuang UMNO adalah orang baik-baik, mereka ada potensi hebat. Siapa kata Khairy Jamaluddin, Tan Sri Annuar Musa, Tan Sri Noh Omar, Datuk Seri Shahidan Kassim, Datuk Seri Hishamuddin Hussein tidak hebat?

"Semua mereka ini orang hebat, terkenal di seluruh Malaysia. Khairy berapa lama beliau jadi menteri, orang yang hebat. Saya harap ia menjadi kenyataan, orang baik datang, orang tidak bagus pergi berhimpun sebelah sana (Pakatan Harapan)," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Penyerahan Surat Hak Milik, Lesen Menduduki Sementara, Hak Milik Sambungan dan Cukai Tanah yang melibatkan lebih 500 individu di Pendang, hari ini.

Muhammad Sanusi berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Khairy semalam, bahawa beliau menerima tawaran bertanding pada PRN Selangor ini tanpa menyebut nama parti terbabit.

Sementara itu, mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, bahawa sokongan pengundi Melayu kepada PH bertambah kepada 31 peratus, beliau yang juga Menteri Besar Kedah, berkata ia bukan sesuatu yang mengejutkan kerana UMNO kini bekerjasama bersama PH.

"Dia (Anwar) ambil (sekali) yang (pengundi) UMNO masuk sekali (dalam peratusan yang dinyatakan), sokongan orang Melayu kepada UMNO memang ada, UMNO menang 26 kerusi (Parlimen) campur (parti komponen) BN, empat kerusi, (keseluruhan semua) jadi 30 (kerusi Parlimen).

"Dia ambil yang itu, bubuh semua di situ, jadi banyak lah (sehingga dapat 31 peratus), (dia buat) macam orang tidak tahu. Tidak perlu cakap (semua itu), kami (PN) pun dapat sokongan orang Melayu, (boleh) tengok sendiri, (semua) orang tahu," katanya.

Semalam, Anwar dilaporkan berkata andaian kononnya PH tidak mendapat sokongan pengundi Melayu selepas hanya menerima 19 peratus undian kaum itu pada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) pada November lalu, adalah tidak benar.

Beliau yang juga Pengerusi PH berkata, berdasarkan data analisis awal kajian yang dilakukan pihaknya mendapati secara keseluruhan gabungan itu menerima 31 peratus undian pengundi Melayu dengan data itu akan dikemas kini dalam tempoh terdekat.

Katanya, jika PH hanya menerima 19 peratus sokongan pengundi Melayu, gabungan itu tidak mungkin mencatat jumlah kemenangan kerusi Parlimen yang banyak pada PRU15. (BH)

Komen Weblog Ibnu Hasyim31% Melayu sokong PH kurang tepat -Sanusi. X bagus sebelah PH..

Menurut Sanusi, jika PH hanya menerima 19 peratus sokongan pengundi Melayu, gabungan itu tidak mungkin mencatat jumlah kemenangan kerusi Parlimen yang banyak pada PRU15.

Sekian.

7 comments:

Anonymous said...

Prn nanti. Tukar mb terlajak

Anonymous said...

JILAKA betul!! Akibat Zahid Penyamar Cin* Indonesia - Kapir2 Penjajah DAP/PKR - masuk MENJAJAH bangunan UMNO!

https://umno-online.my/2023/02/07/sekretariat-kerajaan-perpaduan-setuju-tubuh-struktur-pimpinan-baharu-capai-kata-sepakat-bentuk-dasar-kerajaan/

Twit - @MelayuKeris32

Anonymous said...

Jawatankuasa2 HARAM ni diTUBUH - supaya rejim2 BANGKAI2 Mafia2 Anwar PARIAH homoh/Kapir2 Penjajah DAP-PKR,dpt. HAPUS Kuasa/Hak/Tanggungjawab YDPA yg. BERSUMPAH bela ISLAM/UMATnya & BUBAR Parlimen dlm. Undg2 Perl. 37 (1) & 55, & HAK Pribumi Islam/Melayu kita dlm. Undg2 Perl. 153!

Twit - @MelayuKeris32

Anonymous said...

Tapi PAS dok memuja Khairy homoh tu apahal?! BERAMBOSlah lu SELAMAnya dr. UMNO - si BANGKAI khairy PARIAH homoh-Ejen rejim2 BANGKAI Diktator2 Mahathir-Anwar/Kapir2 Penjajah DAP-PKR-Rothschild ni!Dia ni PEMBUNUH beribu Pribumi Islam/Melayu kita -PAKSA ambil Vax2 Rothschild yg. guna sel2 Fetus2 diBUNUH @ Bayi2, utama PF*ZER!

Anonymous said...

Patutlah Speaker Parlimen PKR dajal yg. lantik dgn. HARAM mcm. Anwar homoh, Anak dia jadi Pegawai Khas dia kat Parlimen bwh. rejim2 Anwar/Kapir2 DAP-PKR ni - nak HAPUS & RAMPAS Kuasa dr. YDPA bubar Parlimen bila2 masa -maka juga nak HAPUS Undg2 Perl. 55!

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2023/02/1061004/perkara-yang-boleh-jejas-kuasa-agong-perlu-dapat-perkenan-baginda

Anonymous said...

Maka demi memPERTAHANkan ISLAM/UMATnya - rejim BANGKAI2 Mafia2 DIKTATOR Anwar PARIAH homoh/Kapir2 Penjajah DAP-PKR ni mesti diTUMBANGkan SEGERA - dlm. PRN2 & sblm. geng depa dr. Kerabat Johor amat LIBERAL-geng Tokey DAP, Vincent Tan - jadi YDPA pd. 2024!

Anonymous said...

Apa kata jika pkr, dap dan pan memaparkan juga akaun p/raya. Nanti rakyat tahu buat perbezaan. Tengok adakah suci akaun akaun ini. Jangan tibai bersatu jer. Biar suci itu ditentukan melalui akaun. Dari mana dapat duit buat bendera. Buat poster. Buat ceramah. Buat lori bergerak. Sewa jet peribadi. Sewa helikopter peribadi.

Pas tak sampai berbelanja besar besar. Tapi digeruni juga oleh komunis dapig. Buat ceramah kampungan.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails