Monday, January 30, 2023

Lagi perhatian untuk PM10.. 3 perkara, Rafizi gagal, kroni & petisyen PAS-PN

 

\\
1. Kenapa Rafizi gagal dalam formula turunkan harga barang?

PERTAMANYA kita melihat isu penurunan harga barangan dari perspektif yang lebih profesional, jauh daripada sentimen politik. Rafizi sejak sebulan lepas meyakini bahawa harga barangan akan turun dalam masa sebulan dan kelihatan begitu yakin sehingga membuat kenyataan yang ahli politik PN akan terduduk dalam masa sebulan. Hari ini terbukti gagal dan Rafizi ditroll dengan dahsyat sehingga 25 Januari 2023 diisytiharkan hari terduduk sedunia. 

Saya cuba ulas isu ini dari perspektif yang lebih profesional atau dengan kata lain ulasan secara BPMS. Kita yang gelakkan Rafizi adakah jika berada di tempatnya kita akan berjaya? Sememangnya sikap ahli politik akan ambil peluang troll musuh yang gagal sekalipun jika dia berada di tempat musuh politiknya, belum tentu dia berjaya. Dengan kata lain, jika nak turunkan harga barangan, kita mesti mempunyai kaedah dan formula yang tepat. Jika kaedah dan formula yang salah atau formula selapis sedangkan punca masalah adalah berlapis-lapis, maka masalah tidak akan selesai. Bila masalah tak selesai, hari ini aku gelakkan kamu dan esok pula kamu gelakkan saya. Pepatah Arab ada menyebut “كيف يستقيم الظل والعود اعوجاجا”. Maksudnya: Bagaimana bayang boleh dibetulkan sedangkan yang bengkok itu adalah tiang (yang membentuk bayang). 

Satu sudut, formula Rafizi turunkan harga barangan bertepatan dengan formula rule of demand and supply, iaitu apabila permintaan tinggi, barangan sedikit, maka harga akan melambung. Maka seruan Rafizi supaya pengguna memboikot kedai-kedai yang menjual harga tinggi adalah bertepatan dengan kaedah ini. Tetapi persoalannya, kenapa harga tidak turun? 

Jawapannya ialah kerana rule of demand supply bukan hanya bergantung kepada formula ‘permintaan tinggi harga akan naik’, tetapi di sana terdapat masalah di peringkat lapisan lain yang melibatkan Price Floor di mana sekuat manapun peniaga ditekan mereka tak akan turunkan harga kerana harga dah sampai ke Beam Price, bukan lagi Price Floor. Dengan kata lain, jika harga diturunkan lagi, maka peniaga akan mengalami kerugian. Contohnya pemborong dan pemborong ayam ditekan dengan kawalan harga manakala perbekalan untuk produksi ayam dicemari oleh unsur monopoli melalui AP dan lesen, seperti pengimport jagung yang menjadi kos tertinggi pengeluaran ayam, iaitu sebanyak 60 peratus.  Yang mempengaruhi harga lantai juga ialah kos statik pengeluaran dan kos sara hidup penternak seperti installment rumah, kereta, utiliti dan sebagainya. 

Semua kos-kos ini mempengaruhi beam price di mana, ditekan macam mana pun, peniaga tidak akan menurunkan harga barang, dan sampai satu tahap, baik tutup bisnes daripada turunkan harga barang. 

Kenapa? Jawapannya sebab rule of demand and supply dirosakkan oleh monopoli di peringkat huluan manakala ditekan ialah di peringkat hiliran. Sebenarnya, rules of demand and supply ini adalah kaedah hukum alam seperti hukum fizik; yang kecil boleh masuk ke dalam yang besar, yang bulat bergolek, yang ringan terapung dan sebagainya. Kaedah hukum alam ini disebutkan oleh Nabi S.A.W sebagai “إن الله هو المسعر” (Sesungguhnya Allahlah yang menentukan harga). Sebab itu di dalam sistem ekonomi Islam, hukum alam berkaitan rule of demand and supply ini perlu dipastikan tidak dicemari oleh تلقى الركبان (Hari ini dikenali sebagai AP), الحمي (hari ini dikenali sebagai sistem tanah yang kuasanya mutlak milik kerajaan), الاحتكار  (hari ini dikenali sebagai kartel yang kawal dan control supply) dan lain-lain pencemar kepada hukum alam rule of demand and supply. 

Jadi tugas kerajaan dalam Islam ialah memastikan semua unsur-unsur perosak kepada natural of demand and supply itu dihapuskan sama sekali, barulah rakyat sama ada peniaga (supply power) dan pembeli (demands power) dapat membentuk harga menjadi equilibrium price. Bukan terbalik sebagaimana yang dibuat oleh Rafizi iaitu kerajaan do nothing terhadap pencemar-pencemar harga sebaliknya kerajaan buat kerja rakyat iaitu ajak boikot kedai jual mahal. Memang formula terbalik habis. Sebab itu barangan tidak akan turun. 

Insya-Allah saya akan terangkan dari masa ke semasa berkenaan isu harga barangan ini. PAS melalui Dokumen Hijau telah memperkatakan isu ini melalui Dokumen Hijau di dalam poin ‘local production and local consumption’ serta 5 prinsip teras ekonomi Islam yang membentuk Dokumen Hijau. 

Sekian, terima kasih. 

ZAHARUDIN MUHAMMAD, 
Pengarah Dokumen Hijau, 
27 Januari 2023 – HARAKAHDAILY 27/1/2023


2. Kronisme, nepotisme dan isu integriti 

JIKA boleh ditanya apakah indikator kelayakan yang dijustifikasikan Perdana Menteri ke-10 dalam menamakan anak perempuan beliau selaku Penasihat Kanan Kewangan Dan Ekonomi?

Apakah pada jawatan Nurul Izzah selaku Naib Presiden PKR yang kalah PRU?

Ataukah kerana kelayakan akademik dan pengalaman beliau dalam bidang kewangan dan ekonomi yang lebih baik daripada Rafizi?

Atau hanya sebab beliau anak perempuan Perdana Menteri ke-10 yang satu-satunya secara langsung terjun ke bidang politik?

Apapun sebab yang cuba dijustifikasikan, Perdana Menteri ke-10 buat kesekian kalinya melakukan apa yang pernah beliau sendiri mengenai sebelum ini dalam siri reformasi bermula 1998 iaitu kronisme dan nepotisme.

Tidak timbul soal gaji diambil atau tidak, posisi penting Penasihat Kanan Kewangan dan Ekonomi itu perlu dilihat secara profesional atau fungsinya yang boleh mempengaruhi Perdana Menteri, malah Menteri Ekonomi. 

Jawatan yang kalau dibuka, dimahukan ramai orang sekalipun sanggup membayarnya. Hanya kerana fungsinya yang besar dan berpengaruh mengurus kekayaan negara. Ia membuka ruang kepada pelanggaran integriti.

Nampaknya ada yang mulai memahami dasar akaronim berterabur MADANI iaitu MAlaysia Darul Anak biNi.

Salam hormat.

MOHAMAD KAMAL MOHAMED
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan – HARAKAHDAILY 30/1/2023

3: 15 peguam kendali kes petisyen pilihan raya PAS dan PN 
Kompleks Mahkamah Tinggi, Sesyen dan Majistret Kuala Terengganu.

KUALA LUMPUR: Lajnah Undang-undang dan Hak Asasi PAS Pusat (LUHAM) memohon ulama dan pendukung PAS bermunajat untuk kemenangan dan dipermudahkan pasukan peguam PAS dan Perikatan Nasional (PN) mengendalikan petisyen pilihan raya yang bermula esok.

Menurut LUHAM, perbicaraan bantahan awal bagi Parlimen Marang diadakan di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu esok.

Katanya, kes tersebut akan dikendalikan di hadapan hakim Datuk Hassan Abdul Ghani.

Perbicaraan bantahan awal petisyen Parlimen Kuala Terengganu juga akan diadakan esok melalui zoom di hadapan Hakim Datuk Seri Mohd Firuz Jaffril.

Perbicaraan bantahan awal Parlimen Kemaman turut diadakan esok melalui zoom di hadapan Hakim Datuk Mohammad Abazafree.

Klarifikasi/keputusan bantahan awal petisyen Parlimen Masjid Tanah Melaka pula pada Selasa di Mahkamah Tinggi Melaka dikendalikan Hakim Datuk Anselm Charles Fernandis.

Perbicaraan bantahan awal petisyen Parlimen Gua Musang pada 8 Februari di Mahkamah Tinggi Kota Bharu.

Pasukan peguam PAS dan PN terdiri daripada Datuk Seri Takiyuddin Hassan, Wan Rohimi Wan Daud, Nik Bahrum Nik Abdullah, Saifuddin Othman, Yusfarizal Yussoff, Mohd Faizi Che Abu.

Mereka turut dibantu peguam Ahmad Lutfi Awang, Saifuddin Othman, Ahmad Nazrin Abu Bakar, Mohd Tajudin Abd Razak, Aznam Mohamed, Datuk Fariz Irwan Mustaffa, Abdul Aziz Hassan.

Selain itu, Mohd Allauddin Mat Nor, Mohd Zabidi Yusof, Azrulrizal Ibrahim, Mohd Nasir Embong dan Yahaya Othman. – HARAKAHDAILY 29/1/23

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Lagi perhatian ntuk PM10.. 3 perkara, Rafizi gagal, kroni & petisyen PAS-PN 

Makin bertambah banyak kelemahan PM10..

10 comments:

Anonymous said...

Masa untuk wujudkan rangkaian kartel mafia Melayu. Itu formula yang sebenarny.

60 tahun Melayu dikudakan oleh kaum Cina ini melalui jaringan keluarga Lee Kwan Yew @DAP/MCA maka sekarang masanya Melayu ambil semula dan ujudkn billionare billionaire Melayu...

Himpunkan Persatuan Peniaga Melayu, Rangkaian Peniaga Muslim , Felda, Felcra Persatuan Pemborong Melayu , gangster dan mafia Melayu untuk melawan kartel DAP@LeeKwanYew ini.

Kita harus mengadakan taikun dan billionaire seperti Abd Rahman Auf dll seperti di zaman rasulallah...

Billionaire Islam spt ini yang patut diwujdkan untuk dijadikan contoh bukan taikun judi, taikun mafia dan kartel monopoli sambil sorok dan lambakkan barang keperluan sesuka hati mengaut keuntungan dengn cara menipu.!!

Ujudkan kartel kartel Melayu, ujudkan mafia mafia Melayu ujudkan dan kuasai semua rangkaian mafia kertel Melayu di semua sudut lapangan rantaian pengedaran dan perkhidmatan barang2 keperluan pada semua rakyat Malaysia.. Hapuskan taikun dan kartel barua barua LeeKwanYew@DAP.

Ini lah formula Ketuanan Melayu yang akan menurunkan harga barangan pengguna di negara ini.

Masih ada pemimpin pemimpin yang teekinjaa kinja jadi barua Lee KwanYee @DAP

Elok kita tukar nama nama taikun kartel mata sepet ini spt Vincent Tan, Leow Tiong Lay, Ananda, Lim Got Tongong, Robert Tan ,Lim Chi Pan, Lim Ping Pong Lim Pan Tat , Tibet Kok, Kok Bu Toh, Lim Chi Pet dll pada nama Taikun Melayu pulak...

Bila barua mereka PM Melayu bertukar ganti taikun taikun mafia dan taikun gang kartel LeeKwanYew@ DAP ini masih nama yang sama juga harga barang masih melambung dan dikawal oleh tuan nya Singapura

Bila banyak taikun Melayu menguasai pasaran maka harga barang keperluan dan perkhidmatan boleh dikawal oleh harga Melayu pulak...Ujudkan rangkaian mafia dan kartrl Melayu secara menyeluruh di Malaysia

Bila PM Melayu bertukar ganti taikun taikun mafia dan taikun gang kartel mata sepet ini masih nama yang sama juga harga barang masih melambung dan dikawal oleh tuan nya Singapura

Bayangkan tak ada satu bijik tolo ayomm di Singapura tak ada satu reban ayomm pun di Singapura tapi keperluan tolo tolo ayam di Singapura mencukupi...

Tak ada satu pokok pun kelapa sawit di Singapura tapi keperluan minyak masak di Singaura mencukupi tapi bekalan minyak masak di Malaysia yang tak ada..

Kita dah tak perlukan taikun kaum mata sepet ini.. Monopoli dan menentukan harga barangan asasi memgikut tuan mereka 'little Israel' di Singapura di sana.

PRN bulan Mei ini lah masa terbaik untuk orang Melayu hapuskan kesemua saki baki barua pemimpin Melayu yang bertuankan DAP@LeeKwanYew dari tampuk kuasa.

#hapusbarualeekwanyeelingkupSingaura

Anonymous said...

Bro an lantik anakanda nurul jadi punasihat kewangan. Apa hebat sangat ker nurul ni. Dulu dia nasihat kampung kerinci pindah. Hanyut ekonomi orang kampung kerinci. Satu hanyut kena manja manja dengan nurul.

Lepas ni nurul nak manja manja dengan sapa pulak. Get ready. Adalah yang nak hilang harta benda lagi. Tak dapat gaji jadi punasihat pun tak per. Nanti fulus yang masuk boleh bayar gaji seluruh kaki tangan awam. Tak masuk slip gaji kaki tangan awam. Tapi masuk kantung sendiri.

Sapa kata bro an tak cekap urus fulus masuk kantung. Cekap wooooo.

Anonymous said...

Hari ini Brother Anwar Bin Ibrahim disambut dengan mewah red carpet di Singapura. Bagai kan barua Lee Kwan Yew pulang ke tuan nya..!!

Fitnah dajjal Singapura Celaka..!! DAP dan Brother dalam mencaturkan politik di Malaysia.

Suka atau tak aku kena tulis dan sebarkan Celakalah Singapura..!!

Awas isu FOREX dulu dilupakan puak PH ini tetiba hari ini disungkit oleh puak PH semula, Brother, DAP dan Singapura pusat fitnah Malaysia sudah mulakan serangan serentak.

Akhirnya Tun tenggelam punca akibat angkara nya sendiri.

Badan penyelia bursa S'pura siasat syarikat berkaitan Mirzan Mahathir : Apa kaitan kes ini dengan DAP..!?

SBI Offshore, yang mana pengerusi eksekutifnya ialah Mirzan Mahathir iaitu anak kepada Dr Mahathir Mohamad, kini disiasat badan penyelia Bursa Saham Singapura SGX RegCo atas dakwaan kemungkinan pelanggaran peraturan penyenaraian dan tugas fidusiari pengarah.

Kita Rakyat Malaysia kena faham Singapura adalah pusat fitnah Malaysia di Asia Tenggara.

Apa kaitan dengan kes ini.. Ia sangat mudah difahami dan dianalisa kenapa Singapura bongkar kes ini sekarang..
Sebab politik Malaysia tidak stabil dan jarum halus adu domba Singapura melalui DAP kian mengancam di Malaysia

Singapura abang pada parti DAP masih mahu campur tangan hal hal di Malaysia. Melalui DAP jarum halus Singapura tetap mahu campurtangan hal ehwal di Malaysia.

Singapura keluarkan audit khas terhadap syarikat milik anak Tun Mahathir yang dibuat RSM Corporate Advisory.

Menurut laporan The Edge Singapura, SGX RegCo telah memantau SBI Offshore selama beberapa tahun.

Singapura saja mengeluarkan syarikat anak Mahathir supaya Tun tunduk dengan kemahuan politik DAP supaya bergabung dengan Anwar untuk jatuhkan PN. Chin Tong dari DAP dapat didikan dan dana dari kerajaan Singapura.

Nampak tak game Singapura nak fitnah dan adu dombakan puak PH vs PN di Malaysia..!?

Perancangan DAP gunakan abang besarnya di Singapura untuk membantu rancangan DAP sambil membatu apikan dan mengucar kacirkan politik di negara ini...

Dalam masa yang sama di Malaysia Skandal Forex dimainkan oleh Anwar sambil memalitkan nama Najib.

Anwar Sambut Baik Gesaan Najib skandal forex dibuka semula.

Najib berkata, disebabkan terdapat pihak yang tidak suka pengguguran kes Riza Aziz dan Musa Aman, maka beliau meminta kes yang digugurkan oleh kerajaan Pakatan Harapan (PH) sewaktu Tommy Thomas menjadi peguam negara sebelum ini juga diteruskan oleh Jabatan Peguam Negara sekarang.

Seperti biasa Brother kita saja usik isu Forex supaya menyokong pendirianya supaya Tun sokong Brother sebagai PM Malaysia..

Serangan dari Singapork@DAP dan barua nya Brother Anwar Bin Ibrahim serentak makin hebat.

Nampak tak camner Tun kena main kali ini. Padan muko kau atok kali ini.

Brother berkata, antaranya ialah “skandal forex” yang sehingga kini tidak menyaksikan mana-mana individu didakwa atau didapati bertanggungjjawab ke atas kehilangan dana yang begitu besar.

Wahai Atok. kau nak lari ke mana sekarang ini..!? Kiri kanan atas bawah mahu telanjangkan kau dan legacy kau dengan harapan agar kembali bersama Brother, PAN PH supaya perancangan DAP jadi kenyataan.

Akhirnya atok jadi kuda tunggangan DAP dan kunco kunconya sampai habis nyawa.

Akhirnya Melayu Bacol Mudah Lupa hasil adu domba dari Singapura melalui parti DAP. Inilah karma dari perbuatan khianat Tun sendiri terhadap negara.

Inilah karma akibat perbuatan sabotaj dan khianatnya pada negara dibumi bertuah ini.

Pada rakyat Malaysia sekelian biar kan mereka berperang sesama sendiri, kita teruskan Mufakat Nasional PAS UMNO serpihan Bersatu serpihan PKR supaya Melayu Islam bersatu dalam PRU 15 ini.

Singapura perlukan young brave heart like Amos Yee dan Melayu Singapura perlu bersatu melawan Singapure Company Incorporate iaitu super crony and nepotisme Lee Kwan Yew family.

Celaka lah Singapura..!!

Anonymous said...

Politik hipokrasi Singapura jadi contoh dan ikutan pembangkang di Malaysia. Link di bawah maka "Celaka lah keluarga Lee Kwan Yew"

Pada walaun dan barua yang berkiblatkan parti DAP@PAP di Singapura. Bukti artikel di link di bawah ini menunjukkan betapa kronik nya amalan nepotisma dan kroni keluarga Lee Kwan Yew dalam politik Singapura.

Meritokrasi 'aleutoh' Lee Kwan Yew lah yang walaun kat sini terkinja kinja bodoh meng agong agongkan politik Singapura..Puii..!!

Yg pelik ada Melayu ultra pun boleh berubah jadi barua DAP@PAP Lee Kwan Yew di Malaysia.

Link kat bawah ni hahh..!! siap dengan charta hubungkait dan gambar gambar hubungan keluarga Lee Kwan Yew sesama sendiri untuk menguasai Singapura mengunakan neraca nepotisma dan kroni.

Yang peliknya walaun di Malaysia pun turut terkinja kinja kagum dengan politik Singapura... punya bodohh puiiii..!!

https://jesscscott.wordpress.com/2015/08/30/royal-bloodline/

Bukti dan fakta di bawah ini juga menunjukkan betapa kronik double standard PM Lee Hsien Loong ingin membayar dirinya dan menterinya beberapa kali lebih banyak daripada apa yang mereka perlukan untuk kos sara hidup di Singapura, sementara mahu rakyat Singapura mengurangkan perbelanjaan mereka.

Politik Hipokrasi adalah Kekuatan Nepotisme di Singapura.

Link kat bawah ni haahh sial..! Ada charta dan gambar hubung kait sesama keluarga Lee Kwan Yew.

https://jesscscott.wordpress.com/2015/08/31/siblings/

Orang bodoh saja menyatakan Singapura amalkan meritokrasi... Pada bangsa Melayu dan India warga Singapura fikir fikirkan lah. Politik persepsi yg menghayalkan barua dan walaun di negara ini selama ini.

Nah saksikan link kat bawan ini jadi saksi betapa kronik hipokritnya politik Lee Kwan Yew abang besar DAP itu..!!

https://jesscscott.wordpress.com/tag/family-tree/

Lupakan Singapura tinggalkan Singapura... duri dalam daging bila berbaik dengan Singapura.

Lihat lah fakta di atas bagaimana rangkaian keluarga Lee Kwan Yew menguasai Singapura.

Pada barua dan walaun sekelian bukak biji mata dan buka segala bijik buah yg ada kat badan tuan puan sekelian kamu boleh mengukur dan nilaikan sendiri apakah struktur politik pemerintahan Singapura berdasarkan meritokrasi atau nepotisme / klan dan kekeluargaan...!?

Masa Malaysia eratkan hubungan budaya dan ekonomi antara bangsa serumpun Malaysia Indonesia lebih menguntungkan kedua bangsa serumpun.

Tinggalkan Singapura keseorangan pedulikan dan lupakan Singapura mari pereratkan lagi hubungan Malaysia dan Indonesia saudara serumpun kita

Anonymous said...

Daripada ko melalak lebih baik tarbiah melayu2 sokong je program bmf.

Anonymous said...

Anon 5.33

aaikk sebut pasal Lee Kwan Yew walaun mula panas mencipan.... ko dah kenapa yeekk

Anonymous said...

Pandai ker bro an urus ekonomi negara. Haru biru dibuatnya.

Menteri formula pakai formula dua darjat. Harga makanan mahal kat kedai makan, boikot kedai makan. Last last yang nak makan kebuluq. Yang kedai makan bangkrap.

Bro an lantik calon tewas permatang pauh jadi penasihat ekonomi. Masa atok pm, bro an bukan main lagi hentam atok. Kronism lah. Nepotismlah.

Hari ni dia pi guna cara yang pernah dia hentam satu masa dulu. Pahaman nya kolot lagi. Tiada yang baru. Masih lagi dirty dan dishonest. Pandai menyusun ayat. Tapi capik idea.

Anonymous said...

Don't porget she got advice from komunis dapig. Kg krinchi disappeared right before the eyes of the residences. Profit went to komunis dapig.

Anonymous said...

Lantik diri dia jadi menteri fulus tu aritu sbb siguru hoiyahoi reservkan untuk sesaorang,
Aritu aku agak dia reservkan samada untuk lim guwang end atau jijahkipas, ternyata aku 80% kearah silap ramal nih sebab indikasi baru menunjukkan yg jawatan tu hendak diserahkan pada anak dia yg dengan hebat menceraikan laki dia dulu.
Dan dengan jawatan tu boleh lah dia samada kekal jawatan dlm parti atau munkin naik lebih tinggi lagi.

Umno pun dah bertukar dari parti melayu menjadi parti jawa kejawen maka suka sangat la sianwar yg berketurunan chola kalingga kerana jawakejawen jugak meriktikad yg mereka itu berketurunan cholakalingga atau biasa disebut orang dulu2 sebagai bangsa keling, dan mereka ni sebetulnya berbeza dengan bangsa kerala atau yg orang arab sebut bangsa Malabar, dengan itu kalau diteliti betul2 maka tunkutty bukan keling tapi keralis atau malabaris.

Anonymous said...

mana mana pemimpin Melayu yang dapat sambutan red carpet first class dari Singaork , USA dll hati hati.. pemimpin Melayu ini wajib dicurigai, dipantau dan di awasi... pisang boleh beebuah dua kali dlm bab ketuanan barua barua yahudi.ini..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails