Tuesday, January 31, 2023

Lagi kontroversi filem Pulau.. & kecam bakar Quran di Sweden.

 

Erma pada majlis pelancaran Mak Cun Mart di Ukay Perdana, Kuala Lumpur, baru-baru ini. - NSTP/Hazreen Mohamad

HALAMAN HIBURAN
1. Penerbit 'nakal' sengaja uji kepekaan LPF?

KUALA LUMPUR: Penjelasan Lembaga Penapis Filem (LPF) berhubung kontroversi filem Pulau dengan mendedahkan wujud perbezaan antara kandungan treler dalam media sosial dan kandungan dikemukakan untuk penapisan membuktikan wujud kelompok penerbit bersifat 'nakal'.

Penerbit dan pengarah terkenal, Erma Fatima mendakwa walaupun garis panduan disediakan LPF sudah jelas, 'kenakalan' penerbit yang mahu mencuba nasib melihat sejauh mana kepekaan LPF dalam menjalankan tugas menyebabkan berlakunya kontroversi apabila babak sensitif dan melanggar garis panduan terlepas untuk tayangan.

"Sebagai penerbit, garis panduan apa yang boleh dan tidak dilakukan sangat jelas

"Saya tidak tertekan dengan garis panduan dikeluarkan. Tetapi, saya pelik apabila babak sensitif secara terangan melanggar garis panduan ditayangkan.

"Jika secara kebetulan berlaku situasi tersalah pandang ketika proses penapisan dijalankan, tak pasal-pasal babak yang sepatutnya ditapis, terlepas tayangan.

"Apabila ia berlaku, memang malang apabila ditularkan seperti filem Pulau," katanya kepada BH Online.

Erma Fatima mendakwa walaupun garis panduan disediakan LPF sudah jelas, ‘kenakalan’ penerbit yang mahu mencuba nasib melihat sejauh mana kepekaan LPF menjalankan tugas menyebabkan berlakunya babak sensitif terlepas tayangan. - NSTP/Hazreen Mohamad

Hasil pemerhatiannya terhadap perkembangan industri perfileman, pengarah filem Embun ini mendakwa, terdapat banyak babak sensitif ditayangkan tanpa rasa bersalah, sejak akhir ini.

"Bila sebut pasal garis panduan, saya tahu ramai akan tertumpu kepada adegan seks. Bagaimanapun, mereka lupa ada banyak babak lain yang tidak dibenarkan seperti keganasan dan menyentuh sensitiviti agama.

"Saya lihat ada banyak filem masih mengetengahkan babak ganas. Walaupun cerita seram, tetapi babak pembunuhan yang dipaparkan sangat mengerikan dengan percikan darah.

"Selain itu, amalan khurafat yang ditayangkan dalam filem jelas melanggar garis panduan," dakwa Erma ketika ditemui pada majlis pelancaran Mak Cun Mart di Ukay Perdana, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Pasaraya mini yang memulakan operasinya sejak awal Januari lalu memasarkan lebih 300 produk makanan yang dihasilkan penggiat industri kecil dan sederhana (IKS).


2. Dunia mengecam pembakaran Al-Quran di Sweden. 

TERKINI




6 comments:

Anonymous said...

Bukan kampung Melayu saja yang musnah Kg Buah Pala kaum India pun hangus dibawa kerajaan DAP@LeeKwanYew. (lihat link video bawah nun..)

Apa yang Brother Anwar Bin Ibrahim akan lakukan terhadap negeri kelahiran nya sendiri di Pulau Pinang.. Kg Buah Pala.. bagi Datuk Seri menang dulu.. kan dah menang nihh..!!..

https://youtu.be/FcN6XMU8UGw

Pulau Pulau akan dapat kan khidmat Nasihat Singapura pembangunan kerajaan perumahan tempatan.

Berani kah Brother, Otai otai, Rafizi dan PKR membantah rancangan DAP. Inilah bahana bila barua Lee Kwan Yew@DAP dijadikan kawan. Pelik pemimpin Melayu Timbalan Presiden UMNo seperti Tok Mat Hasan lebih rela sanggup berkawan dengan DAP dari Pakatan Nasional...!!

18 Januari lalu, Kor Ming mengumumkan kerajaan PH-BN akan menerima bantuan pakar HDB dari Singapura dalam pembangunan perumahan di negara republik itu dengan KPKT.

Kerajaan Singapura bersetuju untuk meminjamkan pakar mereka bagi berkongsi pengalaman dengan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), kata Nga Kor Ming... pergi mampos dengan barua barua Lee Kwan Yew ni..

Kg Buah Pala bana Brother kasi dia 2 minggu sudah DAP menang kita gang DAP gang PKR bagi balik Kg Buah Pala balik...2 minggu Kalau Ketua Menteri kalau DAP tak buat kerja ini bukan Brother Anwar namanya...barua oohh barua LeeKwanYew@DAP bila goreng Cinadoll lokos kena game...kikiki

https://youtu.be/wnY4u1B0_AM

2 minggu sedah menang.. 2 minggu sudah menang ini Brother Anwar akan turunnn harga minyok ... kikikiki

https://youtu.be/1E-PQNK95YU

Ini lah masa kempen secara besar besaran dan menasihatkan anak muda Melayu Pulau Pinang supaya mengambil iktibar daripada apa yang berlaku di Singapura dan Pulau Pinang, sekiranya DAP terus memerintah.

Jangan harap pada Brother Anwar Bin Ibrahim PKR PAN PejWang UMNo untuk membantu menyedarkan tindakan anjing Lee Kan Yew@DAP.

Mereka semua adalah barua barua terbaru Lee Kwan Yew@DAP setelah barua lama mereka iaitu barua paling renta sudah tidak berharga ladi dan sudah dibakul sampahkan apabila Pulau Batu Putih diserahkan pada anak Lee Kwan Yew..!!

“Penyelamatnya adalah ‘gelombang tsunami hijau’ dalam pilihan raya negeri (PRN) kali ini.

“Gelombang hijau harus menjadi realiti dan menumbangkan kerajaan DAP Pulau Pinang.

Rakyat sedang memerhati apa tindakan reaksi dari Brother Anwar Bin Ibrahim terhadap rancangan DAP ini...!!

Anonymous said...

Nak Islam kuat cer beramai2 belanja di kedai2 melayu Islam dan beli produk2 orang kita kecuali kalau takde produk2 orang2 kita. Jika tidak sampai kiamat kita dok takuk ini. Ubah diri sendiri sebelum melalak menyalahkan itu ini. Ramai yg munafik dlm kalangan kita

Anonymous said...

ujudkan rangkaian kartel kartrl mafia Melayu... ujudkan beratus taikun Melayu menguasai perkhidmmatan, servis, bekalan pembuatan dan supplier dikalangan kartel kartel mafia Melayu...

Kartel gabunagan Pekida, Kartel NGO NGO Melayu Islam dan mafia mafia dan gangster gangster Melayu...

Kena jadi kurang ajar, kena jadi mafia gangster Melayu dan kena NGO dan Persatuan Melayu kena ujudkan rangkaian kartel kartel mafia Melayu..

Ayohh..!! PRN ini kita ubah semuanya supaya barua barua DAP@ LeeKwanYew kita lingkup kan dulu dari tampuk kuasa...

zack said...

Ambe sokong je asal dapigs tak berkuasa..

Anonymous said...

Harga bahan mentah makanan tidak turun sejak 2020, kata Mydin

Rafizi nak goreng rakyat atau nak geli geli kan walaun bodoh bodoh dng formula bangang sekadar nak bagi walaun terkinja kinja rupanya..

Rege bahan asas utama makanan tidak turun malah tidak juga menunjukkan trend berkurangan sejak 2020, kata pengarah urusan Mydin Mohamed Holdings Bhd, Ameer Ali Mydin.

Mydin adalah sebuah rangkaian pemborong dan peruncit terbesar di Malaysia.

Harga bahan mentah yang dipakai oleh peniaga makanan sebaliknya naik antara 10% hingga 15% pada tempoh yang sama, katanya.

“Nak kata harga ayam, tak turun. Nak kata telur, tidak cukup. Nak kata daging, harga memang sudah lama naik. Kalau tepung atau gula, harganya stabil tapi tidak turun,” katanya, seperti dipetik Sinar Harian.

Ameer mengulas kenyataan Menteri Ekonomi Rafizi Ramli baru-baru ini yang menegur sikap sesetengah peniaga restoran dan kedai makan yang masih enggan menurunkan harga makanan dan minuman mereka, meskipun harga bahan mentah di pasaran turun.

Celah mana harga bahan turun..!? Harga barangan mentah makanan tidak turun sejak 2020, kata Mydin.

Dari nak lawak bodoh sambil nak geli geli kan rakyat harga barang dah turun, helok juga Rafizi beri formula formula turun harga..!! Kan dia menteri formula pH..!!

Anonymous said...

Filem Allahyarham P.Ramli Nujum Pak Belalang dan Ali Baba & 40 Penyamun pun katanya sudah tidak dibenar tayangan disiaran tv-tv kerana telah memfitnah kerējaan perpaduan anakbini, kominih, penyamon & yg sewaktu dengannya menurut satu sumber yg tidak mahu nama dan gambarnya disiarkan .
Mereka juga dilapor sebagai berkata yg penerbit serta pelakon2 kedua2 filem tersebut telah didapati dengan sengaja dan berniat jahat terhadap kerajaan gabungan gerombolan mereka.
Pehak kementerian terbabit masih tidak dapat dihubungi untuk nendapat penjelasan lanjut.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails