Tuesday, April 05, 2022

Nak Tambah Isteri? Baca Ini dulu.. Islam sederhana X ekstrem..

 

Lelaki punyai 9 isteri, berhasrat tambah dua lagi isteri & mahu ada anak dengan kesemua isterinya

Seorang lelaki yang mempunyai sembilan isteri mendedahkan dia merancang untuk berkahwin dengan dua lagi wanita dan mahukan bayi dengan kesemua isterinya. 

Arthur O Urso dari Brazil, menjadi tajuk utama media tempatan selepas dia berbicara mengenai perkahwinan kontroversinya dengan sembilan wanita berkenaan. 

Difahamkan, Arthur baru saja bercerai dengan salah seorang wanita berkenaan dan model itu berharap dia dapat mencari dua lagi wanita untuk dikahwini. 

e="text-align: justify;">Memandangkan dia dan salah seorang isterinya, Luana Kazaki adalah 'swingers', mereka mengambil keputusan untuk merasmikan perkahwinan mereka dalam satu majlis yang diadakan di sebuah gereja di Sao Paulo. 

Bagaimanapun pasangan itu kini berdepan dengan perceraian dari salah seorang isterinya, Agatha, yang merasakan idea poligami itu tidak lagi menarik untuknya. 

Model berkenaan yang memperoleh £56,000 atau RM309K berkata, "Dia mahu memiliki saya untuk dirinya sahaja. Ini tidak masuk akal, kita perlu berkongsi (kasih sayang dan cinta). 

"Saya sangat sedih dengan perpisahan ini dan terkejut dengan alasan yang diberinya. Dia (Agatha) berkata, dia rindukan hubungan monogami. 

"Isteri saya yang lain menganggap sikapnya salah dan dia menerima perkahwinan ini untuk suka-suka, bukan untuk merasai hubungan yang sebenar. Saya tahu saya telah kehilangan seorang isteri, tetapi saya tidak akan mencari penggantinya buat masa ini," katanya. 

Meskipun rancangannya tertangguh seketika, Arthur berharap dapat berkahwin dengan dua lagi wanita kerana dia menyimpan impian mempunyai 10 orang isteri. 

"Saya mempunyai impian, saya sentiasa mahukan 10 isteri. Saya hanya mempunyai seorang anak perempuan. Tetapi saya mahu mempunyai anak dengan semua isteri saya. 

"Kasih sayang yang saya berikan kepada mereka semua adalah sama. Saya rasa tidak adil kalau hanya mempunyai anak dengan seorang atau dua orang isteri," ujarnya. (Sumber: Daily Star)

Komen Weblog Ibnu HasyimNak tambah isteri? Baca ini dulu.. Islam itu sederhana, X ekstrem..  Yang ekstrem, ialah yang kahwin satu tapi zina di luar. Yang ekstrem ialah yang bawa jantan masuk rumah walau pun dia pemimpin parti tertentu. Yang ekstrem ialah yang merogol pembantu rumah walaupun dia ADUN parti ekstrem... 

Yang ekstrem ialah yang menari di kelab malam jantan-betina, sama-sama geng parti durjananya. Yang ekstrem ialah yang bujang tak kahwin-kahwin, apa lagi pemimpin wanitanya kerana terserkup bawah tempurung otak kolot partinya. Atau lelaki mati pucuk.. itu lain, kenalah berubat segera.

Nak Tambah Isteri? Baca Ini dulu..

Bila sebut pasal poligami, rata-rata para suami akan tersenyum lebar, manakala si isteri pula mula jadi beremosi memikirkan apakah kekurangan diri sehingga mahu dimadukan.

Mungkin sebab si isteri tidak dapat memberi zuriat buat suami, mungkin juga kerana si suami sudah ‘terjatuh cinta’ dengan wanita lain dan mahu mengelak zina dan macam-macam lagi sebab yang memungkinkan poligami itu terjadi.

Namun, sebelum si suami mengambil langkah untuk mengikut sunnah, apakata fikirkan sejenak realiti sesebuah poligami seperti yang diceritakan oleh Kak Hassanah ini.

Screen Shot 2015-09-11 at 11.29.41 AM

Kisahnya ialah si suami ni tak dapat zuriat pun masa nikah isteri pertama ni, then sebaik saja si isteri pertama korbankan ‘perasaan’ untuk suami bernikah lagi, isteri kedua pregnant dulu. Dan sekarang kedua-duanya pregnant bersama.

Poligami ? Hee. Bukan main laju lelaki bab-bab poligami ni. Bila ditanya, sunnah katanya. Bijak pula besunnah sunnah bab ‘buka syarikat baru’.

Mana-mana artikel yang menyatakan kebaikan poligami, kelebihan poligami, manfaat poligami, etc2.. Dengan serta-merta masing-masing tag dan mention si isteri. Ada yang mention atas niat bergurau, ada yang mention atas niat saja-saja, ada yang mention sebab memang berniat nak mention etc2. .

Best ? Ya memang best. Bab ni, mana ada yang tak best bagi kaum lelaki.
Nikmat ? Ya memang nikmat. Bab ni mana ada yang tak nikmat bagi kaum lelaki.
Seronok ? Ya memang seronok.

Screen Shot 2015-09-11 at 11.34.34 AM

Bab ni mana ada yang tak seronok bagi kaum lelaki. Dan andai poligami itu dihadkan kepada ’10 orang isteri’, saya yakin masih ada yang ‘tak puas’ dengan 10 orang itu. Saya tak kata semua, tapi ‘akan ada’. Jika saiz kasut setiap individu berbeza, apatah lagi kita. Iman berbeza, nafsu berbeza. Bukan ?

Saya tak bash sesiapa. Saya tak bash siapa nak poligami. Saya tak bash orang yang bersunnah sunnah ni. Malah mungkin saya bash diri sendiri kerana ‘terlalu berhati lembut’. Bukan terlalu berhati lembut sebab ‘mudah merajuk jika diduakan’. Dan andai diduakan sekalipun, saya masih punya Allah untuk tidak ‘Di duakan’. If u know what i meant, Tapi berhati lembut kerana ‘takut apa yang suami buat hanya menghumban ke neraka semata-mata’.

Kerana apa ? Suami masuk syurga, isteri ikut sekali. Isteri masuk syurga belum tentu suami ikut sekali. Tetapi jika isteri masuk neraka, suami juga bersamanya.

Screen Shot 2015-09-11 at 11.36.17 AM

Look ? Tapi kalau yakin boleh didik, 2,3,4 isteri dengan ilmu agama, Silakan. Kalau yakin boleh jawab perangai 2,3,4 isteri di depan Allah, silakan. Kalau yakin boleh kawal sikap 2,3,4 isteri yang suka canang aib sini sana silakan. Kalau yakin boleh tembus syurga dengan cara itu, silakan. Why not ?

Saya teringat kalam murabbi tentang poligami.” jika kita hanya bersunnah sunnah dengan cara poligami dan akhirnya menghumban jasad ke neraka, lebih baik kita bersunnah sunnah dengan sunnah yang lain yang sememangnya punya berganda pahala dan layak untuk jasad di hantar ke syurga Allah. ”

I don’t want you to think like me. I just want you to think. Hatta mana-mana suami yang sudah beristeri, nakkan saya. Why not ? Tapi saya tahu who i am, and who are you di depan Rabb.

Jagalah yang ‘satu’ . Hargailah yang ‘satu’. Yang ‘satu’ itulah lebih kenal baik buruk kita. Dan kadang, yang ‘satu’ itulah lebih banyak mendoakan kita di malam hari. Kerana yang ‘satu’ sememangnya istimewa.

Screen Shot 2015-09-11 at 11.37.08 AM

Usah di sebut-sebut baginda ini itu. Sebut dulu adakah aku baik seperti baginda ? Adakah aku adil seperti baginda ? Adakah aku ikhlas seperti baginda ? Adakah aku suci hati seperti baginda ? Saya tak cakap hanya yang ma’sum boleh poligami. Tapi andai diri bertopeng ‘nafsu serakah’ semata, haiwan yang diciptakan Allah pun bernafsu.

Fikir.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails