Monday, April 04, 2022

DAP politik radikal (ekstrem) penyebab hilang sokongan. -SU DAP

 

Setiausaha Agung DAP yang baharu Loke Siew Fook berkata parti itu akan menganggapnya sebagai satu kejayaan sekiranya ahli Melayu menjadi majoriti pada masa hadapan. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Setiausaha Agung DAP yang baru dipilih Loke Siew Fook berkata hari ini parti itu akan kehilangan sokongan orang ramai jika ia mengamalkan pendekatan radikal dan mengambil sikap ekstrem dalam politik.

Dalam temu bual dengan Mingguan Malaysia, yang menjadi musuh parti pada masa lalu, Loke berkata bukan sahaja dia tetapi seluruh parti yang percaya kepada politik kesederhanaan.

Visi pengasas parti adalah untuk menyatukan rakyat Malaysia, katanya, dan ideologi sosial demokrasi parti itu memerlukan pendekatan sederhana dalam dasar.

Loke mengakui parti itu mendapat banyak sokongan daripada masyarakat Cina tetapi berkata ia tidak ditetapkan dalam perlembagaan parti bahawa parti itu mesti dipimpin oleh orang Cina.

“Jika suatu hari nanti lebih ramai Melayu daripada Cina dalam DAP, biarlah ia berlaku, apa masalahnya?” katanya menjawab soalan sama ada masyarakat Cina akan berasa kecewa sekiranya DAP menarik lebih ramai ahli Melayu.

“Jika kita mencapai tahap itu (ahli Melayu menjadi dominan) ia adalah satu kejayaan, mendapat sokongan majoriti rakyat Malaysia. Kami tidak pernah bimbang jika terlalu ramai orang Melayu dalam parti, apa yang kami bimbang ialah jika tidak cukup orang Melayu,” kata Loke.

Beliau berkata ahli Melayu dalam parti itu mempunyai peranan yang sama dengan ahli lain iaitu menarik lebih banyak sokongan terutama daripada kalangan penyokong Melayu dan daripada kumpulan etnik lain. Parti itu tidak seharusnya bergantung semata-mata kepada PKR dan Amanah untuk mendapatkan sokongan orang Melayu, katanya.

Ditanya sama ada pengundi Cina mula beralih sokongan kepada Barisan Nasional dan MCA, Loke berkata ia adalah "isu mikro" yang hanya berlaku di kerusi DUN tertentu seperti Yong Peng di Johor.

“(Dalam kes Yong Peng), ia jelas merupakan perubahan pengundi Cina kepada MCA. Bagaimanapun, ini adalah ‘isu mikro’ bermakna MCA benar-benar fokus kepada kawasan dan calon yang kalah pada 2018 masih terus berkhidmat di kawasan itu.”

Loke juga ditanya mengenai memorandum persefahaman Pakatan Harapan dengan gabungan kerajaan di Dewan Rakyat.

Beliau berkata pembangkang mempunyai kewajipan untuk kekal berkecuali jika ada undi percaya terhadap perdana menteri Ismail Sabri Yaakob.

"Ini bermakna kedudukannya sebagai perdana menteri tidak akan terancam melainkan ada orang dalam kerajaan, termasuk daripada partinya sendiri yang tidak lagi menyokongnya," kata Loke.

Beliau berkata MoU itu adalah dengan kerajaan Ismail, dan bukan dengan Umno.

Loke dipilih sebagai setiausaha agung parti yang baharu bulan lepas untuk menggantikan Lim Guan Eng, yang melepaskan jawatan itu selepas mencapai had undang-undang selama tiga penggal.

Komen Weblog Ibnu Hasyim: DAP kecewa 'politik radikal' atau politik ektrem akan menyebabkan DAP hilang sokongan, kata Setiausaha Agung DAP yang baru.

(i) Ertinya DAP yang ekstrem bukan 'segala yang berbau Islam (termasuk PAS)' itu ekstrem.

(ii) Loke (DAP) berkata bukan sahaja dia tetapi seluruh parti yang percaya kepada politik kesederhanaan. Maka, DAP ingin pura-pura sederhna.

(iii) Loke akui DAP dapat banyak sokongan Cina tetapi berkata ia tidak ditetapkan parti itu mesti dipimpin oleh orang Cina. Perlembagaan parti boleh diubah.

(iv) Parti itu kini baru sedar tidak seharusnya bergantung semata-mata kepada PKR dan Amanah ciptaan mereka untuk mendapatkan sokongan orang Melayu.

(v) DAP mula sedar pengundi Cina mula beralih sokongan kepada Barisan Nasional dan MCA. DAP gelisah sekarang.

(vi) Mengenai memorandum persefahaman PH dengan gabungan kerajaan di Dewan Rakyat, DAP berkata MoU itu adalah dengan kerajaan Ismail, dan bukan dengan Umno.

(vii) Itu strategi dan pendekatan baru DAP..

Sekian dulu..

1 comment:

Anonymous said...

Untung ada pas. Kalau tidak macai khadam nak bantai sapa.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails