Wednesday, November 24, 2021

Gangguan seksual dalam industri seni tanah air..

 

Annuar ketika berucap pada Persidangan Antarabangsa Informatik Visual Ketujuh (IVIC’21) di Putrajaya, hari ini. Foto BERNAMA

Gangguan seksual, usah polemik fokus tindakan lanjut - Annuar Musa

PUTRAJAYA - Isu gangguan seksual dalam industri seni tanah air tidak harus dijadikan polemik sebaliknya perlu difokuskan tindakan lanjut berikutan ia salah di sisi undang-undang, kata Menteri Komunikasi dan Multimedia, Tan Sri Annuar Musa.

Beliau berkata, gangguan seksual bukan isu remeh selain boleh menyebabkan seseorang itu terkesan akibat trauma dan gangguan kesihatan mental.

Beliau juga sudah memaklumkan kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk mengambil tindakan susulan sekiranya benar ada aduan gangguan seksual dalam industri seni tanah air.

"Yang penting, mangsa gangguan seksual perlu melaporkan kepada pihak berkuasa supaya tindakan lanjut dapat diambil.

"Saya minta polis lakukan tindakan susulan kalau betul ada aduan (gangguan seksual) dalam industri, contoh ketika dalam penggambaran.

"Saya minta polis buat siasatan secara proaktif dan ambil tindakan. Tidak perlu polemik kerana kita ada undang-undang," katanya mengulas laporan media yang pandangannya berkaitan gangguan seksual disalah tafsir.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menghadiri Persidangan Antarabangsa Informatik Visual Ketujuh (IVIC'21) di sini, hari ini.

Berhubung laporan media itu, Annuar menjelaskan, beliau menerima mesej melalui aplikasi WhatsApp daripada wartawan untuk menemubual mengenai tajuk gangguan seksual dalam industri seni tanah air di mana beliau kemudian mencadangkan agar tajuk temubual menyentuh skop besar mengenai industri kreatif dan tidak tertumpu kepada isu gangguan seksual sahaja.

"Saya maksudkan ada perkara-perkara lain yang lebih besar berkaitan industri kreatif.

"Malangnya tajuk gangguan seksual dijadikan tajuk berita bahawa saya kata isu gangguan seksual tidak perlu diperbesarkan... Itu dah lain," katanya. - BERNAMA

2 comments:

Anonymous said...

Bila nak tangkap dan soal siasat Zety dan keluarga si barua ini..!!

Mana melesap nya haramjadah ‘pejuang menentang kleptokrat’ tiba tiba telo pejuang pejuang kleptokrasi bedesup masuk dalam perut sunyi sepi senyap jadi setan bisu bila terbongkar nya mengenai penglibatan barua betina pejuang kleptokrasi iaitu Zeti dan suami dalam 1MDB.

Seorang Gebanor Bank yang tidak menjalankan amanah kerja , gagal menjalankan dan melapor dan declare pergerakan berbillion ringgit.

Kalau rakyat biasa 50 ribu perpindahan dan pergerakkan wang ke sesuatu akaun perlu declare pada Bank Negara..!! Lebih pelik seorang Gabenor Bank Negara sanggup dikudakan dan dibaruakan oleh sesorang berprofile tinggi.

Banyak isu terkeluar memerlukan penjelasan yang lebih jelas. Apakah banyak maklumat sengaja disembunyikan?”

Harap PM keempat, ketujuh dan kelapan, serta YB (Ahli Parlimen) Gelang Patah, Bagan dan Port Dickson, jangan lambat sangat (bersuara).

“BERSIH boleh bersiap sedia acara guling guling ke jalan raya bila keadaan mengizinkan. SPRM berkata, ia berjaya mendapatkan semula aset dan dana yang dikaitkan dengan 1MDB berjumlah RM20.5 bilion setakat ini.

Jumlah itu termasuk pemulangan aset berjumlah USD15.4 juta (RM64.4 juta) membabitkan akaun Cutting Edge Industries Ltd, iaitu syarikat milik Tawfiq dan Samuel Goh.

Zeti menjadi saksi dalam perbicaraan rasuah bekas Perdana Menteri, Najib Razak, berhubung tuduhan berkaitan 1MDB.

Tawfiq sebelum ini disoal siasat polis berhubung dana 1MDB. Tiada maklumat terkini mengenai siasatan terbabit. Polis pun nampak nya tido dalam kes keluarga Zety.

----sambung---

Anonymous said...

sambung lagi haah sial..---

Langkah Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, suaminya, Datuk Tawfiq Ayman dan Tun Dr Mahathir Mohamad sangat mencurigakan sejak dari mula lagi berkaitan dana 1MDB ini. Malah ramai pihak turut mendesak agar pihak berkuasa menyiasat mereka bertiga.

Dalam masa yang hanya sekor Jho Low saja dan dia lesap mungkin tengah terguling guling ketawa terbahak bersama kaum species Jho Low melihat betapa bodoh bangangnya pemimpin Melayu yang sudah di baruakan DAP@LeeKwanYew dan pemimpin2 Melayu dan orang Melayu akhirnya bercakaran sesama kaum Melayu.

Siasatan terhadap bekas gabenor BNM itu berikutan pendedahan oleh SPRM. Susah sangat siasatan tentang dokumen wang keluar masuk yang hanya memerlukan pembuktian , tarikh, waktu , siapa meluluskan dan siapa terbabit .

Bank pusat itu, katanya, gagal menjalankan tugas fidusiarinya untuk memaklumkan dan melaporkan pergerakan haram berbilion ringgit wang 1MDB.

Rakyat berpendapat ia cuba dilengahkan atas sebab kononnya ada “nama” besar terbabit dan tahu tentang wang ratusan juta ini. Syak wasangka rakyat semakin meninggi apabila cubaan menutup transaksi dan penyata akaun dihalang dari didedahkan dimahkamah ketika Datuk Seri Najib memintanya.

Ketegasan MCA (mungkin ini main wayang opera Cina species kaum Jho Low mengaburi mata kaum Melayu) juga semakin menyerlah apabila parti politik kaum Cina itu menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menjalankan siasatan ke atas bekas gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) Tan Sri Zeti Akhtar Aziz dan suaminya berhubung kaitan skandal satu keluarga barua dalam kes 1MDB.

Rakyat berharap Zeti dan suaminya akan memberikan penjelasan secepat mungkin supaya siasatan lanjut dapat dijalankan

Mengapa ‘pejuang menentang kleptokrat’ senyap mengenai penglibatan Zeti dan suami dalam 1MDB. SPRM didesak agar menjalankan siasatan menyeluruh supaya rakyat dapat mengetahui cerita sebenar.

Tuduhan membuta tuli terhadap individu yang tidak bersalah akan dihentikan. Sebagai bekas gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Zeti harus dipertanggungjawab kan ke atas kes 1MDB kerana dia sepatutnya tahu apa yang berlaku.

Ruang Chedet Tun masih lagi menulis pasal tanah free 100 jota yang 'bodoh bangang dan tak ujud' dan Bossku sudah tarik balik permohonan walau pun perkara itu sudah lama dan basi sejak 2018.

Jangan main main dengan sumpah laknat. Kali ini rakyat akan ajar pejuang kleptokrasi ini secukupnya dan pastikan kasi melingkup Mukhriz Tun Mahathir selayaknya.

Melingkup boboi maka melingkup lah Parti Pejuang dan Tun Mahathir Mohamad.

#lingkupkanbaruaDAP@LeeKwanYew

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails