Saturday, May 08, 2021

Israel 'bukan negara, sebaliknya pangkalan pengganas. -Khamenei

 

Pemimpin tertinggi Iran, Ayatollah Ali Khamenei. - Foto AFP

TEHRAN: Pemimpin tertinggi Iran, Ayatollah Ali Khamenei, sempena ulang tahun demonstrasi pro-Palestin hari ini, berkata Israel 'bukan negara, sebaliknya pangkalan pengganas' dan mendesak negara Islam untuk memeranginya.

"Israel bukan negara, tetapi pangkalan pengganas terhadap bangsa Palestin dan negara Muslim lain.

"Memerangi rejim kejam ini adalah memerangi penindasan dan keganasan dan (ia) adalah tugas semua orang," katanya menerusi ucapan disiarkan secara langsung di televisyen sempena Hari Al-Quds (Baitulmaqdis)

Kenyataan itu susulan ketegangan antara musuh daerah, selepas rangkaian serangan maritim, letupan di kemudahan nuklear Iran dan pembunuhan seorang saintis nuklear terkemuka, yang didakwa didalangi Israel.

Hari Quds diraikan setiap tahun sejak awal revolusi Islam Iran untuk menyokong rakyat Palestin, tetapi tahun ini demonstrasi nasional tidak dilakukan susulan COVID-19.

Di sebalik sekatan itu, sejumlah orang ramai keluar 'secara spontan' di ibu kota Tehran, lapor televisyen kerajaan, memaparkan kejadian membakar bendera dan nyanyian 'Kehancuran bagi Amerika Syarikat dan Israel'.

Khamenei turut menegaskan, 'kemunduran musuh rejim Zionis sudah bermula dan tidak akan berhenti'.

Beliau mengecam normalisasi hubungan Israel dengan 'beberapa pemerintah Arab lemah' sebagai usaha melemahkan 'mimpi buruk kesatuan Muslim', selain menyeru rakyat Palestin terus menentang dan pemerintah Muslim untuk menyokong mereka.

Republik Islam tidak mengiktiraf negara Israel, dan menyokong perjuangan Palestin dengan ia menjadi tonggak dasar luar Iran sejak revolusi 1979. - AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Tak kira sunni-syiah, pengganas antarabangsa, penentang Islam, semuanya wajib dihalangi dan diperangi. Negara umat Islam wajib memeranginya.

Sila lihat..

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails