Wednesday, May 05, 2021

Dipenjara 3.5 tahun kerana menjadi isteri anggota ISIS di Syria,

 

Baru disyaki ISIS sudah ditahan...

SEBUAH mahkamah Norway menjatuhkan hukuman penjara terhadap seorang wanita yang tinggal sebagai suri rumah di Syria. Dia didapati bersalah kerana tergolong dalam kumpulan ISIS, walaupun dia tidak melawan.

Seperti yang dilaporkan oleh agensi berita AFP pada hari Rabu (5/5/2021), mahkamah Oslo menjatuhkan hukuman penjara 3,5 tahun kepada wanita Norway-Pakistan itu kerana "menyertai organisasi pengganas" dengan mengurus rumah tangganya dan mengizinkan tiga suaminya (belum disahkan apakah benar beliau mempunyai 3 suami -IH) untuk pergi berperang.

"Dengan melakukan perjalanan ke daerah-daerah yang dikuasai ISIS di Syria ... dengan berpindah dan tinggal bersama suaminya, menjaga anak-anak dan pelbagai tugas di rumah, defendan mengizinkan ketiga-tiga suaminya untuk terlibat secara aktif dalam pertempuran ISIS," hakim Ingmar Nilsen berkata pada masa itu.

Hakim menyatakan bahawa menjadi suri rumah untuk tiga suami berturut-turut tidak menjadikannya sebagai pemerhati pasif.

"Sebaliknya, dia adalah penyokong untuk mengaktifkan jihad, menjaga tiga suaminya di rumah dan membesarkan generasi baru anggota ISIS," katanya.

Wanita muda itu, yang mengaku memiliki "idea radikal" pada masa itu, berangkat ke Syria pada awal 2013 untuk bergabung dengan pejuang Islam, Bastian Vasquez, yang memerangi rejim Syria.

Walaupun dia tidak mengangkat senjata sendiri, wanita itu dituduh membiarkan suaminya berperang sambil menjaga dua anaknya dan pekerjaan rumah tangga.

Perbicaraan adalah pendakwaan pertama Norway terhadap seseorang yang kembali setelah bergabung dengan ISIS.

"Ini adalah kes khas," kata pendakwa Geir Evanger semasa perbicaraan.

"Ini pertama kalinya, secara terus terang, seseorang didakwa sebagai isteri dan ibu," tambahnya.

Pendakwa menuntut hukuman penjara empat tahun, sementara pihak pembelaan meminta pembebasannya dan segera mengajukan banding atas keputusan Selasa.

Peguam wanita itu, Nils Christian Nordhus, berpendapat bahawa pelanggannya dengan cepat mahu meninggalkan Syria setelah mengalami keganasan rumah tangga.

Dia juga menjadi mangsa pemerdagangan manusia kerana dia ditahan atas kehendaknya, tambahnya.

Tetapi hakim menekankan bahawa terdakwa telah mengambil bahagian dalam organisasi "dengan sengaja" dan mengikut kehendaknya sendiri.

Sekurang-kurangnya empat wanita Norway dan anak-anak mereka ditahan di kem yang dikawal oleh Kurdi di Syria. Wanita itu dihantar pulang ke Norway pada awal tahun 2020 atas alasan kemanusiaan bersama dua anaknya, termasuk seorang budak lelaki yang disifatkan sebagai sakit parah.

Sekurang-kurangnya empat wanita Norway yang lain dan anak-anak mereka ditahan di kem yang dikawal oleh Kurdi di Syria. (IH)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails