Sunday, May 02, 2021

Berkurung bukan Covic 19. Tapi bandar diserang burung kakak tua putih



RAMAI di antara kita tak akan menganggap sekawan burung sebagai ancaman. Namun, seram jugalah kalau beribu burung datang hinggap di rumah. Itu lah yang dihadapi oleh penduduk di pinggir bandar berdekatan Sydney, Australia apabila ribuan burung kakak tua putih ‘menyerang’ kawasan perumahan mereka.

Menurut Daily Star, ribuan burung tersebut yang dikenal pasti sebagai spesies burung kakak tua iaitu corellas merupakan burung yang berasal dari kawasan New South Wales Shoalhaven, Australia.

Difahamkan, penduduk kawasan pinggir bandar Sydney itu terkejut sebab bangun-bangun je, mereka nampak ribuan burung putih terbang dan hinggap di bumbung dan halaman rumah. Kejadian ini telah memaksa penduduk untuk berkurung dalam rumah.

Video kejadian aneh itu telah dimuat naik oleh @justsheff33 di TikTok. Dia dipercayai merupakan penduduk di kawasan itu.

Burung-burung tersebut juga turut hinggap di tiang elektrik. Difahamkan, burung ini boleh merosakkan tanaman manusia. Namun, mereka yang tinggal di situ tak boleh nak ambil apa-apa tindakan sebab burung ini merupakan spesies yang dilindungi di negara itu.

Rata-rata netizen di TikTok mengatakan kejadian ini macam sama dengan salah satu babak dalam filem Harry Potter di mana puluhan burung hantu telah menyerang rumah bapa saudara Harry untuk menghantar surat tawaran ke Hogwarts.

Walau bagaimanapun, Professor David Phalen iaitu pakar konservasi dan kesihatan hidupan liar di Universiti Sydney berkata, burung-burung ini akan mencari tempat yang sesuai untuk mencari makanan sebelum terbang ke tempat lain.

Ketika bukan musim mengawan, spesies ini juga selalunya akan terbang dalam kawanan besar.

Spesies ini kemudiannya akan makan kesemua makanan tersebut dan setelah selesai, mereka akan terbang ke destinasi seterusnya. Jadi, menurutnya, kejadian tersebut sebenarnya memang normal. 

Setelah mengamati video terbabit, pakar itu juga berpendapat mungkin ada sejenis ulat di kawasan tersebut yang menarik perhatian haiwan tu sebab nampak macam burung-burung ini sedang makan sesuatu di halaman rumah penduduk.

Harapnya tak ada lah burung yang tersesat masuk dalam rumah penduduk. 

Sumber: Daily StarTikTok 

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Kisah hadits 'Tawakal' seperti burung menurut Imam Ahmad dan Ghazali.

Rasulullah SAW mengibaratkan tawakal seperti perilaku burung.

لَوْ أَنَّكُمْ تَوَكَّلْتُمْ عَلَى اللَّهِ حَقَّ تَوَكُّلِهِ لَرَزَقَكُمْ كَمَا يَرْزُقُ الطَّيْرَ، تَغْدُوا خِمَاصاً وَتَرُوْحُ بِطَاناً

"Sungguh seandainya kalian bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, niscaya kalian akan diberi rezeki sebagaimana rezekinya burung-burung. Mereka berangkat pagi hari dalam keadaan lapar, dan pulang sore hari dalam keadaan kenyang."

(HR Imam Ahmad, At-Tirmidzi, Al-Hakim, Ibnu Hibban, dan Al-Mubarak dari Umar bin Khathab).

Penjelasan: 

Dalam hadits yang mulia ini, Rasulullah SAW menjelaskan bahawa orang-orang yang bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal, niscaya akan dicukupkan rezekinya oleh Allah sebagaimana Dia mencukupi rezeki burung-burung. Betapa tidak, Allah adalah Dzat Yang Mahahidup, dan Yang tidak pernah mati.

Kerana itu, barangsiapa bertawakal kepada-Nya, niscaya Allah SWT akan mencukupi segala kebutuhannya. Dalam QS. Ath-Thalaq ayat 3, Allah SWT berfirman: 

وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى ٱللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُۥٓ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ بَٰلِغُ أَمْرِهِۦ ۚ قَدْ جَعَلَ ٱللَّهُ لِكُلِّ شَىْءٍ قَدْرًا  “Dan barangsiapa bertawakal kepada Allah, niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.”

Tawakal terambil dari kata wakala-yakilu yang berarti mewakilkan, dan dari kata ini terbentuk kata wakil. Kata wakil bisa diartikan dengan "pelindung". 

Dalam beberapa ayat ditegaskan bahwa: وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ وَكِيلٌ  “ Dan Dia (Allah) atas segala sesuatu menjadi wakil (QS Al-An'am: 102). 

وَكَفَىٰ بِٱللَّهِ وَكِيلًا “Dan cukuplah Allah sebagai wakil (QS An-Nisa: 81).

Dari sini kita dapat menyimpulkan bahawa menjadikan Allah sebagai wakil, bererti menyerahkan kepada-Nya segala persoalan (Shihab: 2000: 124).

Imam Al-Ghazali dalam kitabnya Ihya' Ulumiddin  mendefinisikan tawakal sebagai "penyandaran hati hanya kepada wakil (yang ditawakali) semata. Sedangkan menurut Allamah Al-Manawi tawakal adalah "menampakkan kelemahan serata penyandaran (diri) kepada yang ditawakali".

Apakah  tawakal identik dengan sikap pasif dan apatis? Dalam Alquran perintah bertawakal terulang sebanyak sebelas kali; sembilan berbentuk tunggal dan dua berbentuk jamak. Kesemuanya selalu awali perintah melakukan sesuatu. Sebagai contoh: 

  وَإِن جَنَحُوا۟ لِلسَّلْمِ فَٱجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى ٱللَّهِ   “Dan jika mereka condong kepada perdamaian, maka condonglah kamu kepadanya dan bertawakallah kepada Allah.” (QS Al-Anfal: 61).

Dari sana jelaslah bahawa tawakal tidak identik dengan sikap pasif. Kerana itu, tidak disebut tawakal orang yang pasrah kepada Allah tanpa mau berusaha. Tidak disebut tawakal pula orang yang menginginkan sesuatu tapi tidak mahu mengerahkan potensi yang dimilikinya untuk meraih apa yang diinginkannya tersebut. Tawakal adalah urusan hati. Ia hadir setelah badan dan pikiran dioptimalkan terlebih dahulu.

Rasulullah SAW menyerupakan orang yang bertawakal dan diberi rezeki itu dengan burung yang pergi dipagi hari untuk mencari rezeki dan pulang sore hari dalam keadaan kenyang. Kita tahu bahawa burung tidak memiliki sandaran apapun, baik perdagangan, pertanian, dan lainnya. Ia keluar dari sarang dengan bekal tawakal kepada Allah SWT yang kepada-Nya ia bergantung.

Tentang hal ini, Imam Ahmad memberikan komentar:

"Tidak ada isyarat yang membolehkan kita untuk meninggalkan usaha. Sebaliknya, di dalam hadits ini terdapat isyarat tentang perlunya kita bergerak mencari rezeki. Jadi maksud hadits di atas, bahwa seandainya manusia bertawakal kepada Allah dalam kepergian, kedatangan, dan usaha mereka, dan mereka mengetahui kebaikan (rezeki) itu ditangan-Nya, tentu mereka tidak akan pulang kecuali dalam keadaan mendapatkan harta dengan selamat, sebagaimana burung-burung tersebut" (Fadhl Ilahi, 2000: 37-38).

Imam Ahmad pun pernah ditanya tentang "status" seseorang yang kerjanya hanya beribadah dan duduk di rumah atau mesjid sambil berkata, "Aku tidak mau bekerja, sampai rezekiku datang sendiri". Ia mengatakan, "Orang tersebut adalah orang malas dan tak mengenal ilmu.

Sekian.

1 comment:

Anonymous said...

Angka di india lebih 300 ribu kena covid. Harap rakyat msia patuhi darurat pkp. Put aside soal politik. Let the govr do their job. Patient for ogos.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails