Wednesday, March 17, 2021

Indonesia &Jerman Henti Guna Vaksin AstraZeneca. Mengapa?

 

Jerman menghentikan penggunaan vaksin AstraZeneca yang dikembangkan terhadap jenis baru coronavirus (Covid-19) kerana risiko menyebabkan pembekuan darah.

Kementerian Kesihatan Jerman melaporkan bahawa keputusan itu diambil sebagai langkah berjaga-jaga atas saranan pengatur vaksin nasional Paul Ehrlich Institute.

Kementerian memaklumkan bahawa Agensi Ubat Eropah akan memutuskan sama ada maklumat baharu yang diperoleh akan mempengaruhi pelesenan vaksin.

Indonesia juga menghentikan buat sementara waktu penggunaan vaksin jenis baru coronavirus (Covid-19) yang dikembangkan oleh Universiti Oxford dan syarikat farmasi AstraZeneca.

Menteri Kesihatan Budi Gunadi Sadikin mengatakan bahwa mereka menangguhkan penggunaan vaksin AstraZeneca kerana proses penyelidikan yang sedang berjalan untuk kesan sampingannya. Menyatakan bahawa mereka sedang menunggu hasil penyelidikan Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO) mengenai kesan sampingan vaksin tersebut, Sadikin berkongsi maklumat bahawa vaksin AstraZeneca yang diterima setakat ini belum ditawarkan untuk diedarkan.

Kerana kemungkinan kesan sampingan seperti pembekuan darah, Ireland, Norway, Denmark, Iceland, Romania, Itali, Bulgaria, Belanda dan Indonesia juga berhenti menggunakan vaksin AstraZeneca.

Ketua Pengarah WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus, menyatakan bahawa mereka menyedari beberapa negara menangguhkan penggunaan vaksin Oxford-AstraZeneca, dan penyelidikan mengenai vaksin ini sedang berjalan.

(TRT)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails