Tuesday, March 16, 2021

Berperangai begini, dipecat dari universiti, wajarkah?

 

University of Lahore menyatakan pasangan terbabit (gambar) telah bertindak melanggar peraturan universiti. - Foto Twitter

Dipecat universiti ekoran melamar di kampus

LAHORE: Sebuah universiti di Pakistan yang konservatif mengusir dua pelajar yang berpelukan selepas proses melamar di kampus, selepas video mereka tersebar di media sosial minggu ini.

Dalam klip video itu, seorang pelajar wanita universiti melutut dan melamar teman lelakinya dan selepas itu mereka berpelukan sambil disaksikan ramai orang.

University of Lahore menyatakan pasangan itu telah bertindak melanggar peraturan universiti, malah gagal untuk hadir pada perbicaraan tatatertib, seterusnya diusir berikutan melanggar kod etika.

Menunjukkan perasaan berkasih secara terbuka sama ada sudah berkahwin atau tidak dianggap tidak dapat diterima oleh budaya dan agama di negara itu.

Ramai wanita di Pakistan sukar untuk menentang tradisi dengan kebanyakan masyarakat masih terikat di bawah peraturan kehormatan yang ketat.

Pasangan itu enggan meminta maaf.

"Kami tidak melakukan apa-apa kesalahan dan tidak menyesal untuk ini," menurut ciapan Hadiqa Javaid.

"Bolehkah ada yang menjelaskan kepada kami apa kesalahan yang kami lakukan dengan membuat lamaran di khalayak ramai di Universiti Lahore?," kata tunangnya, Shehryar Ahmed, sambil menambah bahawa pasangan sebelumnya juga turut melakukan perkara yang sama.

Pasangan itu juga menerima ugutan dalam talian disebabkan tindakan mereka.

Sementara itu, Kesatuan Pelajar Progresif mengutuk keputusan universiti itu dengan menyatakan bahawa dasar moral di universiti telah menjadi kebiasaan akhir-akhir ini.

Sebilangan universiti di Pakistan melarang pelajar perempuan memakai seluar jeans, baju tanpa lengan tank atau bermekap, manakala yang lain melarang interaksi antara pelajar lelaki dan wanita.

Awal minggu ini, penganjur perhimpunan Hari Wanita Antarabangsa Pakistan menyatakan bahawa mereka menerima ancaman pembunuhan berikutan 'kempen berniat jahat'. - AFP

Komen Weblog Ibnu Hasyim: Melihat gambar di atas, dalam klip video itu, seorang pelajar wanita universiti melutut dan melamar teman lelakinya, selepas itu mereka berpelukan sambil disaksikan ramai orang. 

Wajarkah hal-hal begini  berlaku dalam negara umat Islam? Apalagi bila tulisan (AFP) di atas berbau menghasut dan mencipta fitnah.

(i) "Sebuah universiti di Pakistan yang konservatif mengusir dua pelajar..." Melebel 'konservatif' itu menghasut.

(ii) "Menunjukkan perasaan berkasih secara terbuka sama ada sudah berkahwin atau tidak, dianggap tidak dapat diterima oleh budaya dan agama di negara itu." '..dianggap tidak dapat diterima..' Ini tidak betul, kerana ianya telah diterima oleh budaya dan agama (Islam) di negara itu'. Juga termasuk tulisan yang menghasut. 

(iii) Bahkan hampir semua tulisan-tulisan itu menghasut dan fitnah.

-"Ramai wanita di Pakistan sukar untuk menentang tradisi..". 

-"Pasangan itu juga menerima ugutan dalam talian disebabkan tindakan mereka.".

-"dasar moral di universiti telah menjadi kebiasaan akhir-akhir ini". Seolah-olah moral tidak penting lagi?

-"Awal minggu ini, penganjur perhimpunan Hari Wanita Antarabangsa Pakistan menyatakan bahawa mereka menerima ancaman pembunuhan berikutan 'kempen berniat jahat'."

-Tajuk "Dipecat universiti ekoran melamar di kampus". Tepatnya "Dipecat universiti kerana langgar etika."

Apakah Pakistan juga sama seperti Malaysia? Lihat tulisan ini..

Seruan Presiden PAS: Merdekakan Perlembagaan!

"Disangka tiada lagi saki-baki buaya belaan penjajah British di dalamnya, namun tiba-tiba buaya itu mendongakkan kepalanya."

IHtv

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails