Saturday, March 27, 2021

6 Perkara, DAP PP Selekeh,Tak Profesional. Piir Raa..

 

Enam perkara pahit untuk ditelan rakyat Pulau Pinang

KAU juga yang kritik Kedah negeri tak maju, tak ada pembangunan, tak ada air, kemarau dan sebagainya. Tapi bila Kedah mahu membangun dengan membekalkan air terawat secara cekap untuk rakyat dan pembangunan negeri mereka, kau buat propaganda jahat kononnya perang air dan sebagainya.

Kita di Penang perlu muhasabah di atas keborosan sumber air yang berpunca daripada pembangunan melampau yang menjejaskan jaminan sekuriti air dan perindustrian yang mencemarkan sungai serta saliran-saliran air.

Saya bersetuju untuk katakan Kedah melampau sekiranya Pulau Pinang telah juga menghentikan peningkatan penggunaan air secara melampau dan melaksanakan pengurusan sumber air secara mampan serta berhemah. Berikut adalah 6 perkara yang perlu Pulau Pinang muhasabah sebelum menuding pada silap orang lain:

1. Pembangunan melampau seperti PSR dan pembinaan rumah mahal yang akhirnya tak terjual adalah sebahagian daripada pengurusan pembangunan yang meningkat beban permintaan air. Walhal, pembangunan sedemikian tidaklah memfokuskan kepada kemanfaatan kepada majoriti rakyat kelas pertengahan dan ke bawah yang sepatutnya harus diberi ruang lebih baik. 

2. Pencemaran majoriti sungai disebabkan industri yang tak terkawal adalah petanda jelas kegagalan Pulau Pinang menjaga kelestarian sumber air di dalam sempadannya sendiri. Bayangkanlah jika air Sungai Muda daripada Kedah yang dialirkan ke Pulau Pinang setaraf dengan kualiti air Sungai Pinang di Pulau Pinang sendiri.

3. Pulau Pinang terlalu sayang untuk menurunkan Tahap Sara Diri (Self Sufficient Level– SSL) Khinzir 265 peratus sehingga akhirnya air Sungai Kereh menjadi sangat busuk dan tercemar. 265 peratus SSL ini adalah melebihi kadar cukup makan khinzir bagi seluruh Pulau Pinang. Bahkan, penternak khinzir selama ini menikmati keuntungan dengan mendapat kelonggaran untuk mencemar Sungai Kereh disebabkan kegagalan Kerajaan Pulau Pinang yang amat nyata. Ini belum diperincikan soal pencemaran Sungai Prai dan Sungai Juru!

4. Cadangan Takungan Air Pinggiran Sungai (TAPS) di Kedah adalah untuk menyelesaikan masalah bekalan air penanaman padi di Kedah serta masalah jaminan sekuriti air termasuk untuk meningkatkan Margin Air Terawat (Margin Treated Water- MTW) . Untuk rekod MTW Kedah adalah -2.3 peratus berbanding Pulau Pinang melebihi 30 peratus. Peningkatan jaminan air sudah tentu untuk menjamin sekuriti makanan di mana Kedah adalah negeri jelapang padi negara. Nah! Siapa lebih penting diri sekarang ini?!

5. CEO PBAPP jangan pejam mata untuk mengeluarkan kenyataan tegas dengan rancangan pembinaan jajaran Lebuhraya PIL1 yang sangat berisiko menjejaskan 3 lokasi pengambilan air (water intake) yang terletak berdekatan Empangan Air Itam.

Bagaimana mungkin Bahagian Kawal Selia Air (BKSA) boleh pejam mata soal ini sehingga sebahagian jajaran lebuh raya berterowong 6 laluan bakal dibina di dalam kawasan sensitif alam sekitar berdekatan kawasan tadahan air? 

Kebanyakan kawasan tadahan air di Pulau Pinang telah musnah akibat daripada pembangunan atas kontur (Chan, 2002; Chan, 2000). Maka projek PIL1 ini melalui lereng bukit yang pastinya akan mengganggu kontur.

6. Kadar penggunaan air di Pulau Pinang harian per kapita pada 277 liter adalah paling tinggi (Malaysian Water Guide2018) ketika mana masyarakat Pulau Pinang berada di zon selesa menikmati tarif air paling rendah di Malaysia. Masyarakat Pulau Pinang terlalu selesa dengan kemewahan subsidi daripada hasil aktiviti perindustrian. 

Akhirnya, perindustrian itu terlibat secara langsung dan tidak langsung mencemar saliran air dan alam. Ramai di kalangan kita leka bahawa kenikmatan subsidi itu adalah hasil daripada air mentah percuma yang disedut secara cekap ke dalam takungan besar seperti Empangan Mengkuang. Jika, Kedah dikritik kerana mahu menyimpan air demi jaminan bekalan mereka di TAPS yang bakal dibina. 

Kenapa sedutan rakus ke Empangan Mengkuang untuk membolot air daripada Sungai Muda tidak menjadi isu selama ini? Ini bukan baru. Sama ada , kita tak faham isu, ataupun terlalu naif kerana hanya reaktif berdasarkan sentimen yang dibuai oleh permainan provokasi politik dan batu apinya ‘headlines’ pengamal media. 

Saya kira 6 perkara ini cukup untuk kita bersikap seimbang untuk melihat kekurangan yang ada pada kita. Apakah kita fikir, negeri lain tak boleh maju dan mesti berkorban untuk kemajuan dan pembangunan melampau yang terus ingin kita buat. Sedangkan komitmen untuk memelihara sumber air dan saliran masih amat mendukacitakan di negeri kita sendiri.

Saya kira, orang waras akan dapat menilai perkara ini dengan baik. Saya kira orang bijak takkan rasa cukup dengan hanya menelan bulat-bulat kata-kata orang politik dan mempercayai tanpa fikir segala ‘headlines’ batu api yang dibuat oleh media-media yang tak bertanggungjawab. Mentertawa dan mengejek kekurangan orang tidak langsung dapat memperbaiki kekurangan kita. Kita tetap hodoh jika tidak bersedia untuk berubah.

ZIKRULLAH ISMAIL – HARAKAHDAILY 25/3/2021

Komen Weblog Ibnu Hasyim: 6 Perkara, DAP Pulau Pinang Selekeh, Tak Profesional.

(i) Projek DAP PP, laksanakan pembangunan melampau seperti PSR dan pembinaan rumah mahal yang akhirnya tak terjual.

(ii) Pencemaran sungai tak terkawal, gagal menjaga sumber air di sempadan sendiri. 

(iii) Pulau Pinang gagal menurunkan Tahap Sara Diri (Self Sufficient Level– SSL) Khinzir 265 peratus sehingga akhirnya air Sungai Kereh menjadi sangat busuk dan tercemar. 265 peratus SSL ini adalah melebihi kadar cukup makan khinzir bagi seluruh Pulau Pinang. 

(iv) Cadangan Takungan Air Pinggiran Sungai (TAPS) di Kedah adalah untuk menyelesaikan masalah bekalan air penanaman padi di Kedah. Untuk rekod MTW Kedah adalah -2.3 peratus berbanding Pulau Pinang melebihi 30 peratus. Sedangkan Kedah adalah jelapang padi negara, mana lebih utama?

(v) Tiada kenyataan tegas dengan rancangan pembinaan jajaran Lebuhraya PIL1 yang sangat berisiko menjejaskan 3 lokasi pengambilan air (water intake) yang terletak berdekatan Empangan Air Itam dan.. Dok pejam mata lagi?

(vi) Kadar penggunaan air di Pulau Pinang harian per kapita pada 277 liter adalah paling tinggi (Malaysian Water Guide2018) ketika mana masyarakat Pulau Pinang berada di zon selesa menikmati tarif air paling rendah di Malaysia. Masyarakat Pulau Pinang terlalu selesa dengan kemewahan subsidi daripada hasil aktiviti perindustrian. 

Las kopek, piir raa.. DAP!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails