Wednesday, October 07, 2020

Turki, Teknologi Ketenteraan Maju &Eksport Buah Kering.

 

1. Ukraine Merancang Membeli 48 Unit UAV Bersenjata Turki

Vadim Nozdriya, Pengurus Besar syarikat perdagangan senjata negara Ukraine Ukrspetseskport, menyatakan bahawa mereka berminat untuk membuat pengeluaran bersama kenderaan udara tanpa pemandu (UAV) bersenjata Bayraktar TB2 di Ukraine dan menyatakan bahawa mereka merancang untuk membeli 48 unit UAV Bersenjata.

Menurut berita yang dimuat pada media Ukraine, Nozdriya menyampaikan bahawa lawatannya ke Turki bersama delegasi yang diketuai oleh Timbalan Perdana Menteri Ukraine Oleg Urusky telah meninggalkan kesan positif pada dirinya.

Nozdriya menyatakan bahawa mereka berminat untuk membuat pengeluaran bersama UAV bersenjata Bayraktar TB2 di Ukraine, dia mengatakan bahawa tentera Ukraine merancang untuk membeli 6-12 kompleks UAV bersenjata itu.

Nozdriya menekankan bahawa setiap kompleks terdiri daripada 4 UAV bersenjata dan satu stesen kawalan darat,

"Dengan kata lain, Ukraine merancang untuk membeli 48 UAV bersenjata." Katanya.

Nozdriya menyatakan bahawa kos akan menurun menjadi 1 dari 3 kerana akan ada produksi bersama, dia berkata bahawa UAV bersenjata ini akan sedikit berbeza dengan UAV bersenjata versi Turki, dan UAV bersenjata pengeluaran bersama Ukraine di masa depan kemungkinan akan dieksport ke pasar dimana tak ada Turki di sana.

Tahun lepas, Ukraine telah membeli 6 unit UAV Bayraktar TB2 dan tiga stesen kawalan darat dari Turki.

2. Pujian Kamikaze Kurgu Turki di Majalah Forbes

Pujian Kenderaan udara tanpa pemandu Turki (UAV) Kamikaze Kargu di majalah Forbes ...

UAV maju di Turki, juga menjadi subjek majalah Amerika terkenal Forbes.

Dalam sebuah artikel yang diterbitkan dalam jurnal "Turki, dilengkapi dengan kenderaan udara tanpa pemandu besar dan kecil dari semua saiz," katanya.

Dalam artikel yang ditandatangani oleh Paul Iddan, telah digarisbawahi bahawa UAV Turki benar-benar tempatan dan nasional.

Turki bermula dari awal menekankan bahawa membawa teknologi ini maju.

Kenderaan udara tanpa pemandu Turki, dinyatakan bahawa mereka telah membuktikan diri dalam operasi di Syria, Iraq dan Libya.

Dalam artikel tersebut Turki akan memulakan pengeluaran tidak lama lagi, dikomentari bahawa UAV Kamikaze Kargu-2 yang kecil akan membuat perbezaan besar.

Kenderaan Kurgu-2 juga akan ditambahkan ke sistem pengenalan wajah, dinyatakan bahawa ini akan memberikan sumbangan yang besar untuk Turki melawan keganasan.

Dalam artikel tersebut aiakhiri dengan komen,  "''Ini akan menimbulkan ancaman besar untuk musuh industri kenderaan udara tanpa pemandu Turki yang kuat''.


3. Eksport Buah Kering Turki Melebihi $ 1 Bilion

Eksport kismis, aprikot kering, dan buah ara kering melebihi ambang $ 1 bilion pada musim 2019-2020.

Dalam pernyataan yang dibuat oleh Aegean Exporters Unions (EİB), diperhatikan bahawa permintaan untuk kismis, aprikot dan buah ara meningkat semasa wabak jenis baru coronavirus (Covid-19).

Telah dinyatakan bahawa eksport kismis, aprikot dan buah ara mencapai 1 miliar 5 juta dolar, yang setara dengan 414 ribu 878 tan pada musim 2019-20.

Anggur, buah ara dan aprikot dieksport ke 120 negara yang berbeza.

Pendapatan mata wang asing sebanyak 509 juta 940 ribu dolar diperoleh sebagai imbalan 248 ribu 309 tan eksport dalam kismis tanpa biji.

Turki, sementara 80 peratus daripada 509 juta 940 ribu dolar eksport kismis dibuat ke negara-negara Kesatuan Eropah (EU),Britain berada di puncak dengan permintaan 154 juta 740 ribu dolar.

Dalam eksport aprikot kering dari Turki, di bahagian atas senarai, Amerika Syarikat (AS) berlaku dengan jumlah 35.5 juta dolar. Diikuti Jerman 24 juta dolar dan Perancis 22.5 juta dolar untuk aprikot Turki.

Semasa mencapai sasaran eksport 70 ribu tan dalam eksport buah ara kering pada awal musim, Jerman mendapat namanya di puncak dengan permintaan produk sebanyak 34 juta 703 ribu dolar.

(IH)

5 comments:

Anonymous said...

Kebanyakan teknologi kejuruteraan Turki dibangunkan oleh anak2 tempatan berbanding dengan negara2 Arab yang bergantung sepenuhnya kepada teknologi dan orang2 asing.

Tahniah Turki, buat masa sekarang selayaknya anda memimpin dunia Islam. Ianya legasi dari kerajaan Uthmaniah!

Anonymous said...

Malaysia pun sama.padahal ramai rakyat malaysia yg cerdik lagi pandai tapi Malang tidak dipandang.kerajaan lebih minat pd orang luar sbb nak dpt kan komisen utk kepentingan diri sendiri.fikir2 kan lah..semoga malaysia dipimpin oleh pemimpin yg berkualiti,cerdik,pandai,berhemah,jujur, amanah Dan berintegriti.

Anonymous said...

Dah byk mana Turki beli sawit kita?
Buluh betung nak beli tak? Aku ada byk stok.

Anonymous said...

Bukankah dahulu mantri PH yang suruh rakyat tanam buloh , sekarang pokok buloh sudah besar nak Jual buloh kepada siapa ? Kepada PH ?

Anonymous said...

Mohon tuan ibnuhasyim sudi menulis rencana tentang Ertugrul pejuang kebebasan Turki yang gigih berjuang menentang tentera Salib dan tentera mongol.

Sekian terima kasih.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails