Saturday, October 10, 2020

Turki, Kekuatan Melunjak. Azerbaijan Kini &Letupan Di Beirut.

 

1. Sikit Analisis Turki dan kekuatan melunjak.

SEMENTARA konflik Azerbaijan-Armenia, yang mulai berulang berulang baru-baru ini, kali ini berubah menjadi perang antara kedua negara, kali ini semakin meningkat. Selain Azerbaijan, pendirian Turki adalah paparan yang jelas mengenai perkakasan ketenteraan dan perjalanan perang yang dilakukan oleh tentera Azerbaijan untuk membentuknya.

Turki adalah kekuatan yang meningkat dengan unsur-unsur kekuatan keras yang memiliki arbitrasi ulang. Turki, sambil mencatat kemajuan besar dalam industri pertahanan dalam dekad terakhir, terutama setelah percubaan rampasan kuasa pada tahun 2016, tentera Turki dan birokrasi keselamatan telah dirancang semula. Ankara adalah kekuatan militer yang tidak dapat diabaikan lagi oleh siapa pun. 

Sementara Turki dinilai sebagai kekuatan sederhana di paksi barat di wilayahnya, dengan Parti AK yang berkuasa pada awal dua ribu, kita menyaksikan perubahan secara beransur-ansur.  Pertama sekali, sambil menunjukkan dirinya dalam dunia barat dalam konteks politik, ekonomi dan budaya dalam usaha untuk berubah menjadi kekuatan yang lebih tegas dengan elemen kekuatan lembut, musim bunga Arab telah berubah menjadi susunan baru yang diciptakan oleh pergerakan gaya Turki sepenuhnya.

Dunia barat yang mengalami gangguan pencernaan penerimaan Turki baru, ini mengakibatkan pemerintah Parti AK menjadi sasaran. Akhirnya, Turki menyaksikan percubaan rampasan kuasa pada 15 Julai 2016. Selepas peringkat ini, Turki yang keluar sepenuhnya dari aturan penglibatan politik global  yang dipengaruhi Barat,  berusaha membina dasar yang menyeimbangkan negara-negara barat dengan negara-negara seperti Rusia dan China. 

Semasa mengambil langkah-langkah ini dalam konteks makro, ia berubah menjadi kekuatan ketenteraan yang penting dengan melabur banyak unsur kekuatan bukan daripada kekuatan lembut. Dengan pelaburan yang dilakukan dalam industri pertahanan dan kajian ar-ge yang berkesan, ia telah menjadi salah satu negara terkemuka di dunia dari segi ketenteraan. 

Ia menjadi negara yang paling berpengaruh setelah AS, terutama dalam bidang UAV dan SİHA. Turki pada awal tahun dua ribu, manakala memenuhi 80 peratus keperluan peralatan ketenteraannya melalui import, kadar ini telah menurun kepada 20 peratus hari ini. Turki juga meningkat tajam dalam pengeksport liga terbesar dalam industri pertahanan.

Turki untuk melabur dalam industri pertahanan dengan hanya memutuskan untuk tidak menunjukkan kehendak politik khususnya telah merancang semula birokrasi keselamatan setelah percubaan kudeta. Semasa mewujudkan tentera yang berkesan dan profesional, Pertubuhan Perisikan Nasional (MIT) berubah menjadi organisasi perisikan paling berkesan di rantau ini. 

Turki selama beberapa tahun, tidak teragak-agak untuk menggunakan di kawasan panas konflik dalam geografi kekuatan tentera yang berkesan, mengadopsi doktrin keselamatan baru. Semasa menjalankan operasi tentera dan perisikan rentas sempadan yang komprehensif yang mensasarkan organisasi pengganas PKK dan Daesh di Syria dan Iraq, pihaknya juga berjaya mengubah arah perang dengan menyokong pasukan UMH yang sah di Libya. 

Ketika berusaha membangun sebuah negara di Somalia, dia juga berhasil mengalahkan percubaan pencerobohan terhadap Qatar. Sejak kebelakangan ini, ia muncul sebagai pelaku penting dalam geopolitik tenaga Timur-Mediterranean dengan menggunakan angkatan lautnya dengan berkesan.

 Pada akhirnya, dalam perang Azerbaijan-Armenia,Turki yang mengambil sokongan lebih lanjut untuk mendidik tentera Azerbaijan sebelumnya. Ia berjaya membentuk perang yang memihak kepada pasukan Azerbaijan dengan pasukannya. Semua gerakan dan teknologi ketenteraan ini dari segi akses Turki ke tahap yang dipantau dengan teliti oleh negara lain, 

Dengan gerakan berani dan tidak putus-putus kehendak politik Turki di bawah kepimpinan Presiden Recep Tayyip Erdoğan, Turki kini meningkat sebagai kekuatan utama yang mendorong batas sempadan. Al-hamdulillah! (IH)

2. Azerbaijan, 'Semuanya Berjalan sesuai dengan Rancangan Operasi'


Kementerian Pertahanan Azerbaijan,"Semuanya berjalan sesuai dengan rancangan operasi Destinasi Karabakh." membuat penyataan tersebut.

Jurucakap Kementerian Pertahanan Azerbaijan, Leftenan Kolonel Anar Eyvazov menyatakan bahawa tentera Azerbaijan telah dengan tegas meneruskan operasi yang dilancarkan untuk menyelamatkan wilayahnya.

Anar Eyvazov menyatakan bahawa sebuah drone milik Armenia ditembak jatuh oleh unit pertahanan udara Azerbaijan di wilayah yang berdekatan dengan sempadan Armenia-Azerbaijan semalam, dan menyatakan bahawa infrastruktur ketenteraan dan depot peluru Armenia terkena tembakan artileri.

Eyvazov menyatakan bahawa konvoi tentera Armenia, yang melakukan aktiviti penempatan semula, musnah akibat tembakan tentera Azerbaijan.

Anar Eyvazov menyatakan bahawa senjata dan peluru milik tentera Armenia hancur ke arah yang berlainan di barisan depan dan bahawa tentera rejimen pertama dan ke-7 tentera Armenia telah meninggalkannya.

Eyvazov menyatakan bahawa pasukan Armenia, yang menghadapi kekalahan, melepaskan tembakan dengan menggunakan peluru berpandu Tochka-U di beberapa wilayah, dan menyatakan bahawa orang awam Azerbaijan terbunuh dan cedera.

Menggariskan bahawa semua sasaran yang dilanda tentera Azerbaijan adalah sasaran undang-undang sesuai dengan peraturan antarabangsa, Anar Eyvazov berkata,

"Tentera Azerbaijan tidak mempunyai masalah peralatan.Tentera kita tidak mundur dari wilayah yang dibebaskan dari penjajahan sejak hari ia melancarkan serangan balas. Sebaliknya, semuanya terus berjalan sesuai dengan rancangan operasi. Destinasi Karabakh. Kemenangan adalah milik kita." menggunakan ungkapan tersebut. (IH)

3. 4 maut letupan, kebakaran tangki minyak di Beirut

BEIRUT: Empat maut dalam satu letupan dan kebakaran tangki minyak di ibu kota Lubnan, semalam, menurut pasukan penyelamat.

Kejadian terbaru itu sekali gus mencetuskan panik di bandar ini yang digegarkan dengan insiden letupan besar pada Ogos lalu.

Sebuah stesen televisyen Beirut melaporkan, lebih 30 orang cedera, manakala sumber perubatan memaklumkan tiga kanak-kanak dimasukkan ke hospital akibat melecur.

Anggota bomba turut menggunakan tangga mudah alih untuk menyelamatkan mangsa yang terperangkap dalam bangunan di daerah Tariq al-Jdide.

"Bilangan mangsa meningkat kepada empat," menurut Palang Merah Lubnan menerusi akaun Twitter ketika mengemas kini angka dua korban sebelum itu.

Agensi berita kebangsaan, ANI, melaporkan Setiausaha Agung Palang Merah, Georges Kettane, sebagai berkata mereka yang cedera telah dihantar ke hospital.

Stesen televisyen Lubnan, Al-Jadeed pula melaporkan lebih 30 mangsa cedera sambil menyiarkan insiden kebakaran itu bersama suara jeritan orang ramai yang panik.

Agensi berita melaporkan, sebuah tangki minyak meletup lalu mencetuskan kebakaran dan mengakibatkan kematian.

Pegawai bomba, Leftenan Ali Najm, dipetik sebagai berkata letupan dan kebakaran berlaku di sebuah gudang yang mempunyai sebuah tangki minyak.

Bagaimanapun, beliau berkata, punca letupan masih belum diketahui.

Sumber keselamatan pula memaklumkan, api menjilat premis bawah tanah yang turut menempatkan petrol.

Sumber itu berkata, pihak berkuasa menahan pemilik yang mengendalikan satu daripada banyak khidmat generator swasta membekalkan elektrik kepada penduduk yang sering mengalami bekalan elektrik terputus.

Sejak beberapa minggu lalu, pihak berkuasa tempatan Beirut berusaha mengesan gudang yang melanggar undang-undang atau berbahaya kepada kawasan penempatan, kata Gabenor, Marwan Aboud, kepada Al-Jadeed.

"Kami bimbang insiden sedemikian akan berlaku. Kami sudah mengarahkan sebahagian daripadanya untuk ditutup.

"Sebahagian lagi pula dikehendaki mematuhi prosedur untuk melindungi orang awam," katanya sambil menjelaskan kira-kira 100 tapak sudah dikenal pasti sebagai disyaki.

Tragedi letupan dahsyat di pelabuhan Beirut pada 4 Ogos lalu meragut 203 nyawa dan mencederakan sekurang-kurang 6,500 mangsa, selain mengakibatkan kemusnahan besar di ibu kota ini. - AFP

Hibur Hibur SikitH2S Pilihan: 02 -Muslim Rap-Soldier of Allah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails