Monday, October 05, 2020

P.Pinang, Babi lebih ‘bertuah’ dari manusia?

 

SEMALAM JPV dan Exco ada melawat kandang babi Kg Selamat. Boleh rujuk di Laman Page YB Norlela Ariffin. Kita puji YB Exco Pertanian sebab turun padang untuk lihat sendiri isu penternakan babi. Nak harap MP Tasek Gelugor Shabudin Yahaya memang payah-lah. 

Yang menarik, sudah ada penternak yang bersedia ke arah melengkapkan kemudahan bagi mencapai zero waste discharge. Antaranya kemudahan penghawa dingin. Ia penting kerana selain najis dan air kencing, sisa kumbahan babi datang daripada aktiviti memandikan babi. 

Sebab apa babi kerap kena mandi? Babi makhluk yang tak tahan panas. Sehari perlu mandi 2-3 kali. Kerana itu sisa kumbahan harian babi cecah sampai 40 liter seekor. 

Cuma apa yang menghairankan, semalam ada lawatan, pagi ini bau najis babi lagi kuat. Setakat dua bulan aku duduk Bertam, pagi ini paling dahsyat. Kalau di Bertam bau setara ini, tak tahulah di Tasek Gelugor macam mana. Orang Bertam dan Tasek Gelugor cuma komen sikit pasal aroma pagi ini? 

Baik. Katanya pihak berkuasa dah serbu kandang babi baru-baru ini. Ada penternak yang kena kompaun RM250. Ya, bukan takat azab bau, air sungai tercemar teruk pun depa cuma kena RM250 saja. Itu pun katanya tak bayar sebab depa cabar mana bukti kata babi yang cemarkan?

Anak-anak tauke babi pula ramai yang peguam. Depa pertikai macam-macam. Data makmal tak valid la apa la dan lain-lain. Malah, ada berbunyi dalam laporan pihak berkuasa bahawa semuanya ikut garis panduan, elok saja. 

Tak ada aktiviti buang najis babi ke dalam sungai. Memang la tak ada, dah depa serbu jam 10 pagi. Babi pun duk megheloh lagi. Kalau dah bau pagi-pagi, ertinya aktiviti lepas buang berlaku belah malam.  

Baik, kita cuma cuma nak tanya. Kalau Sg Kereh bukan tercemar sebab najis babi, siapa atau menatang apa yang pi meruah kat dalam sungai itu? Ada 74 kandang babi di Kg Selamat. Tak semua ada kemudahan zero-discharge facilities. Kalau ada pun, hanya aktiviti mandi saja yang kurang. 

Babi masih akan berak kencing. Jadi bagaimana sisa najis babi dirawat? Berapa kapasiti kolam tadahan atau rawatan untuk rawat sisa najis babi yang ada sampai 137 ribu ekor di Kg Selamat?

Berapa jenis kolam rawatan yang ada? Kalau ikutkan garis panduan, perlu 4-5 jenis kolam rawatan yang berbeza-beza. Berapa lama sisa najis dirawat dan ditahan sebelum dilepaskan ke sungai dengan selamat?

Ikut garis panduan minimum retention time adalah 45 hari. Mampukah kolam tadahan yang sedia ada buat semua itu? Jelasnya tak mampu, sebab itulah Sungai Kreh hitam pekat.

Untuk ikut garis panduan, kawasan penternakan perlu lebih besar sebab perlu lebih banyak kolam rawatan. Hal ini agak mustahil melainkan bilangan babi dikurangkan supaya sisa mampu urus. Atau pindah ke kawasan baru yang ada kemudahan berpusat.

Itu pun, kemudahan Modern Pig Farming (MPF) ini memerlukan kos. Tak semua sanggup atau mampu.

Pihak berkuasa beri tempoh sehingga 2022 untuk laksana MPF bagi mematuhi Enakmen Penternakan Babi 2016. Cuma renungkan, biarpun ada MPF, adakah kandang juga bersedia dengan kolam rawatan seperti sepatutnya? Jika ya, di mana dan berapa luas kawasannya?

M. A. ZABIDI AT-TIROMI
2 Oktober 2020
Bertam – HARAKAHDAILY 2/10/2020

8 comments:

Anonymous said...

Kepada RBA M'sia yang takut berdepan hujah

Kalau bukan pondan, jawab ini dulu baru meroyan!

Hanya itulah yang geng jilat pungkok tak basuh boleh meroyan. Dapat kuasa tapi tak tahu kerja. Tunggu masuk masa nak rehat dipenjara.

Ha ha ha 22 bulan perintah menipu saja.. Inilah akibatnya, ikut group Jilat juboq tak basuh, habis keturunan keluarga jadi jauh dari agama, jadi rosak. Kini terpaksa kuncu-kuncunya meroyan. Dan teruskan meroyan, hina ulama. Terus ulang-ulang tuduhan basi, idea baru dari tokey kulupnya dah habis, tak laku lagi.

Memang puak-puak munafik atau anti Islam ada sepanjang zaman.. Ya, kita tahu, masih ada puak anjing kurap jilat juboq gian end meneruskan hasut ganggu.. Tak usah menyamar le, orang kenal mana penjilat juboq kapiaq gian end.

Kesian, masih jadi barua DAP lagi. Kesian. masih lagi mahu ikut hukum rimba. jadi hantu berpuaka. Masih tak tamadun. Jadi peluloq juboq tak basuh, si kulup gian end, barua pecacai yang patut di hukum sula atau rejam kerana pembelot. Mana lagi geng puaka rimba, tulang besi, A/Rahman Talib an, budak kampung dan babi-babi buta tu.. Dah tak nampak? Berpaling tadah, dedak tak cukup ke?
kita kenai depa..

Ada pula betina-betina garit pakai purdah juga jilat juboq tak basuh kulup. Bangga pulak tu. Bangga pula anak bini mereka jadi begitu. Jadi macam hamba seks askar Jepun sebelum merdeka dulu. Jadi pelempias si kulup. Bertaubatlah.. tak besar mana umpan mata kail dedak itu. Takde idea.. masih ulang bende sama. Miskin muflis segala.. padanlah jadi barua..

DAP macam cicak penyet, kering, kepala terapit pintu, terkepit. Ekornya luruh jatuh terkodek-kodek. Terkodek itulah suara bunyi bising penjilat, peluluq juboq tak basuh si kulup gian end. hi hi hi . Tak malu muka tembok pungkok babi..

Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Jilat Juboq gian end.. Mereka bangga disebut macam tu. Juga kepada penjilat juboq tak basuh se dunia.. walau ada RBA (Red Bean Army) di Malaysia tajaan DAP..

Huuuuu. manusia berjiwa hamba manusia..
Hai manusia....... kembalilah kepada Tuhanmu.... Tuhan Maha Penerima taubat!!

Anonymous said...

Tak usahlah lagi nak ternak binatang ini, kalau orang2 cina kapir nak makan tu, eloklah import sahaja!

Binatang ini lebih banyak mendatangkan mudarat dari kebaikan, mudarat kepada kesihatan manusia dan kemusnahan alam sekitar!

Eloklah kerajaan dengan segera mengharamkan ternakan bintang yang TERKOTOR ini!!!

Anonymous said...

Kami DAP Melayu tak setuju. Kami ada suara undi.. Kami bumiputra.. hi hi hi

Anonymous said...

Sebelum datang penjajah, babi ni tiada kat tanah melayu. Yg ada babi hutan. Babi ternak takde.

Anonymous said...

DAP..Dasar Anak Puaka

Anonymous said...

Tolong undi utk laksanakan hudud dan ruu355 dlu.

Babonn said...

Bodoh punye sepet
Konk ternak babi dudok dalam utan bodoh,,,
Jgn kt tempat ramai org la babi,,,
Bodoh ngan sepet berpisah tiada,,,
Babi punye sepet makhlok perosak
Sepet bangsa oku,,,
Puihhh
Bangsa yg x pandai berdikari
Babi ko sepet

Babonn said...

Anon 8.11pm
Bodoh celake punye rba
Ko dapat tulang sikit ke
Konen mcm jilake
Bodoh punye rba
Gaji x madok lagi ke babi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails